Hei
Håper dette havner i riktig kategori eller at noen kan peke meg i retning av hvor jeg kan henvende meg.

Jeg har et Hultsfredshus fra slutten av 60-tallet og har noen renoveringer på gang.
Lurer på hvilke risikoer det er for at man har brukt materialer med asbest i huset.

Kjeller av betong så klart.
Trebjelkelag mellom kjeller og etasjeplanet med sagflis som isolasjonsmateriale bortsett fra på badet der det fantes glassull rundt rør. Det finnes også isolasjon rundt en del av rørene som går under kjellerloftet.
Fiberplank i alle vegger med sponplater og masonittplater.
Mellom innertak og loftet er det trebjelkelag med isolasjon av hovedsakelig glassull hvis jeg har sett riktig.
Det finnes en skorstein fra kjelleren.
Noen form for glassullisolasjon rundt vinduer.
Det er så langt jeg har kunnet se.

Bør man involvere noe firma for å undersøke, eller kan man anta at det finnes eller ikke finnes noen risiko?
Har også forsøkt å finne god informasjon om hvilke materialer man bør mistenke kan inneholde asbest fra den tidsperioden, men har ikke funnet noe tydelig, så informasjon om det er jo interessant også.

Takk på forhånd.
Magnus

• Liker
Magda Lipka Falck
  • Laddar…
Vær oppmerksom på plastmatter av alle slag. Det kan finnes asbest i både selve matten og i limet.

• Liker
DonnyLarsson og 2 andre
  • Laddar…
asbest ble også brukt der man trengte en isolasjon med god motstand mot svært høye temperaturer f.eks. i ved-oljebrennere, rundt skorsteinsrør. Andre steder ble billigere glassull brukt som isolasjon.

De åpenbare mulige kildene er vel rørisolering (krøkerne). Flislim i baderom. Svartlim under plastmatten. Kan finnes eternittkanaler i ventilasjonen.

Sist redigert:
Takk for tipsene, blir å holde øye med det.
Ventilasjonskanaler er det sparsomt med, og jeg tror ikke jeg trenger å gjøre noe med dem.
Plastmatter finnes i kjelleren, og der skal de bort så jeg får sjekke litt ekstra.
Ingen varmekjeler som er koblet til mursteinen, men det kan jo være igjen i de tilstoppede kanalene.
Får kontakte en saneringsfirma når det blir aktuelt.
Om noen kommer på noe ytterligere så lytter jeg gjerne.

S
Vindu kitt.

Hva mener du med "fiberplank"?

Finnes det et fyrrom i kjelleren kan det meget vel være asbestplater i tak etc som brannsikring.

BirgitS
Tååmten Tååmten skrev:
Bør man koble inn et firma for å undersøke, eller kan man gå ut fra at det finnes alternativt ikke finnes noen risiko?
Undersøker gjør du selv ved å ta prøver og sende inn til analyse.

• Liker
Tååmten
  • Laddar…
Kan også finnes i vinduskarmer av asbest sement. Kan ses på undersiden (vi har slike).

S sinuslinus skrev:
Vinduskitt.

Hva mener du med "fiberplank"?
Et byggemateriale Hultfredshus brukte. Består av myk fiberboard mellom to lekter som monteres stående. Søk på ordet så finner du.

• Liker
sinuslinus
  • Laddar…
S
Okei,
Noen form for tidlig prefab altså. Tenkte hva det var for noe når du skrev fiber i forbindelse med asbest siden det finnes asbestholdige fibercementplater.

S sinuslinus skrev:
Okei,
Noen form for tidlig prefab altså. Tenkte hva det var for noe når du skrev fiber i forbindelse med asbest siden det finnes asbestholdige fibercementplater.
Nei, det er et rent tremateriale så vidt jeg har forstått. Bra isoleringsverdier. Var nok smidig å bygge med.
Bygge av trehus med gode isoleringsverdier. Arbeidere monterer vegger og materialer på byggeplass med flere små hus i bakgrunnen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.