T
Hei,
Jeg skal kle en garasje med råspont som skal være ubehandlet, men kanskje laseret i fremtiden.
Bordene er glatte på en side og på den andre ser jeg striper eller riller. Hvilken side skal være inn mot veggen og hvilken skal være synlig fra garasjen?
Kjedelig om det blir feil..

Magnus E K
Ved maling bør den ujevne (eller i dette tilfellet rillete) siden være ut, for malingen fester mye bedre på den. Hvis det skal være ubehandlet, så vet jeg søren hva som er best.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Synes den høvlede siden av råspont suger lasur veldig ujevnt, jeg hadde i alle fall vanskelig for å få et jevnt resultat så skulle jeg gjort det igjen så den riflede siden ut alle ganger

Den ene siden av råsponten skal være synlig innvendig vegg i garasjen som jeg forstår det?
Da ville jeg satt den høvlede siden innover.
Da samles ikke så mye støv og rusk der.
Skal råsponten være loddrett eller vannrett montert?

• Liker
Appendix
  • Laddar…
1+ på høvlet mot innsiden av rommet.

T turbo100 skrev:
Hei,
Jeg skal kle en garasje med råspont som skal være ubehandlet men kanskje beises i fremtiden.
Plankene er glatte på en side og på den andre ser jeg riller eller riller. Hvilken side skal være mot veggen og hvilken skal være synlig fra garasjen?
Kjedelig om det blir feil..
Råspont er laget av trevirke av lav kvalitet, det er aldri ment å være synlig. Det blir aldri særlig "fint". Men det hindrer ikke at man bruker det som veggkledning. Noen ganger vil man ha den der "råe" looken, eller som i en garasje, at det kanskje ikke spiller så stor rolle.

Uansett, fordi det ikke er laget for å kle vegger med så finnes det ikke rett eller galt. Du kan vende det hvordan du vil. Jeg ville ha satt den glatte siden innover for at det blir lettere å holde rent og man risikerer ikke å få fliser om man skulle skrape mot veggen.

Om du bare vil ha veggene kledd med noe tremateriale er kanskje ikke råspont det beste. OSB-plate er sannsynligvis både raskere og billigere.

Alltid kjerneside vendt mot deg, det innebærer at du får den riflede overflaten som vegg. Ønskes en høvlet overflate - sats på høvelspont.
Man angrer aldri montering av spontet virke (dog minst 20mm tykke) når det gjelder innfestninger og lignende!
Tenk på å ha omtrent samme fuktighetskvot i virket når du monterer det som det forventes å være i rommet de sitter i. Samt litt bevegelsesmonn i begynnelsen og slutten.

Spik opp skiten bare, hva kan gå galt! ;-)

T
Hei og takk - blir den rillete siden ut!
bordene har ligget i rommet de skal spikres opp i en stund, så håper fuktigheten er stabilisert!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.