Vi holder på med et "mindre" prosjekt i huset, nemlig å bytte ut kjøkkenet. Vi skal benytte anledningen til å legge ny elektrisitet samtidig, og elektrikeren foreslo at vi lekter opp veggen der vi skal ha kjøkkenskapene (se vedlagt bilde). Han mente også at vi deretter kunne ha OSB+gips oppå det, så det er vel slik planen ser ut nå.
Huset har ingen kjeller, men står på en støpt plate. Akkurat nå er betongplaten blottet, og veggen som skal lekteres er en teglvegg med det som ser ut til å være kalkpuss av noe slag.
Jeg hadde tenkt meg 45 mm lekter (vi kan ikke lekte høyere enn det, da vi har et vindu som kommer i veien et stykke borte på samme vegg), men jeg er litt usikker på nøyaktig hvordan jeg skal gjøre med materialvalg. Er det trygt å sette trelekter mot en slik vegg, eller bør man bruke metallstendere? Om mulig hadde jeg tenkt å sette en horisontal lekt langs hele gulvet, men det er kanskje en dårlig idé å legge treverk direkte mot betongplaten?
Planen ellers er å avrette gulvet på sikt og deretter legge PE-folie + tregulv.
Takk for svarene. Det blir syllpapp og lekter på det.
Et raskt spørsmål til om samme tema: Skal avgårde og kjøpe lekter og begynte å lure på hvordan man best fester lektene mot veggen (som kjøkkeninnredningen skal henge på)
Er spikerplugg tilstrekkelig for dette, eller trengs det noe annet?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.