Holder på å gjøre om et kjøkken i en brl leilighet. Alt skal blåses ut. Ved riving av gammel mosaikk følger en del puss med fra veggene. Den ser ikke ut til å være i god stand noen steder.
Har derfor tenkt å sette opp gips i stedet for å pusse opp veggen igjen, dessuten vil jeg gjerne trekke litt ny strøm i veggen, altså bak gipsen, i stedet for å frese spor i pussen/teglet og lime opp gipsen. Problemet er at jeg nødig vil bygge ut alt for mye fra den eksisterende veggen da rommet er smalt nok som det er. Så 45 lektere er egentlig i meste laget. Så spørsmålet mitt er om det ville fungere/er ok å lekte opp med spikerslag 28mm og skru gipset i det? Da finnes det rimeligvis også plass til vp-rør/flex?

Om glesen i seg sitter tettere skrudd enn 600 cc så burde det ikke være noen problemer.

Blir helt ok har en vegg reglet med 22*100 ingen problemer satte fast bordet ca cc 600.

Ikke glem å sette en regel der skapene skal monteres.

Eller en kryssfiner på hele veggen under gipsen.

Takk for svarene.
Norbotten - Tettare enn cc 600?
Når man remler for innertak med gles setter man vel vanligvis cc 300, men trengs det virkelig på en vegg?

Smurfen - Har du elektriske ledninger bak? Ingen innvendinger fra elektrikeren?

Huggan - Selvsagt kortbjelker der skapene skal opp.

Stefan - Kunne vært et alternativ, men vil som sagt trekke el bak uten å måtte frese spor for vp rør i veggen.

Kommer vel til å måtte frese eller hakke ut kanaler bak glesen for vp-rørene uansett, men da blir det vel ca 100 mm per regel snarere enn 4 meter med betongfres og støv i hele leiligheten?
Eller er det en dum idé?

Jeg resonerer slik; ved normalt veggbygge bruker du minst 45x45. 45x45 blir nokså stabilt når disse er festet på cc-600 (på stabilt underlag). 28x70 kan svikte litt om de festes cc-600mm. Kan du feste 28x70 i tegl/puss-underlaget med tettere festepunkter, slik at det ikke finnes noen svakhetsmå, stabiliserer dette ordentlig. Så vidt jeg forsto blir det "bare" en gipsplate og det er veggen som skapene skal opp på, eventuelt fliser? Stabiliteten føles viktig!

Glesen skal forhåpentligvis ikke kunne svikte da de skal festes tett mot den eksisterende veggen, men 300 cc er mer anbefalt uansett for senere flislegging?
Skapene skal jo skrus i kortlinger og ikke i gipsen er tanken.

Jeg mener at du setter din gles, drar el sen plyfa og gips. Da blir det solid og det finnes steder å skru overalt.

Vanligvis, absolutt. Og det kan bli at jeg gjør så uansett, men vil bygge ut så lite som mulig siden rommet er ganske smalt.

Har ingen elektrisk ledningsføring bak veggen min, men innfesting cc 600 skal holde bra, det er jo en vegg, ikke et gulv du skal gå på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.