S
Har et rom som opprinnelig var et fjøs i det gamle torpet. Det er det eneste rommet i torpet som har tykke teglvegger overalt. Resten av bygningen er av tre. Rommet har tykke lag med gammel puss som ikke lenger er særlig hel eller vakker. Setninger har forårsaket sprekker i pussmassen, men de er gamle og har ikke beveget seg nevneverdig de siste 20 årene (minst).

Pussen kan jo selvsagt hakkes ned og pusses om, men jeg vil virkelig ikke ha pussede vegger. Kald overflate og vanskelig å henge opp ting i teglveggene (til og med vanskelig å bore i, steinhardt). Jeg har vurdert alternativer som for eksempel å lage en lett veggskive og sette opp osb eller kryssfiner, for å få den overflaten av tre jeg vil ha. Jeg er dog usikker på konstruksjonen, for å unngå fukt i veggene. Ingen isolasjon trengs fra innsiden da torpet er etterisolert utenpå teglveggen med mineralull og deretter trekledning.

kan jeg uten risiko for å skape fuktproblemer sette opp veggskiver og plater? Tanker, synspunkter, kanskje fra noen som har gjort lignende?

du risikerer fuktproblemer helt nederst der vegg møter gulv så jeg synes at organisk material er uegnet å bruke. Puss og fliser er det sikreste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.