Hei! Nå er turen kommet til stua men ikke en eneste vegg er rett! Hvilken skal jeg begynne med for å få et "rett" rom? Når jeg kryssmåler gulvet skiller det 14 cm. Alle veggene buer dessuten ovenfra og ned. Veggene skulle trenge å være rette loddrett før jeg begynner vannrett men det fungerer jo ikke. Tenker jeg feil? Hvor begynner jeg? Finnes det noen av de nye byggeinstrumentene som kan hjelpe, typ laser?[/font]
Er det viktig så blir det vell å bygge nye innervegger men at rom og vegger ikke er rette er nok mer standard enn unntak. 14 cm på hvor stort rom?
Regle da ikke mot de gamle men frittstående vegger så bestemmer du selv hva som er rett. Tenk bare på at det ikke er fornuftig å isolere eller bygge på for mye på innsiden.
Jeg hadde lignende problemer da jeg kjøpte mitt hus. Veggene er av murstein og gjennom årene hadde veggenes puss blitt veldig ujevn.
Jeg løste det ved først å merke hvor "hullene" var ved å ta en planke langs veggen og se hvor det ble mellomrom. Deretter fylte jeg mellomrommene med gips.
Når alt hadde tørket limte jeg fast nye gipsplater med gips som lim, bare å presse dem på uten skruer, og i løpet av et døgn hadde det tørket ordentlig.
Dette løser jo ikke ditt diagonalproblem, men spørsmålet er om 14 cm forskjell merkes så mye på 25 kvm. Jeg har til og med bodd i en leilighet der man bevisst hadde satt en skillevegg skjevt, så alle rommene i leiligheten ble skrå. I stuen var det sikkert 50 cm forskjell i bredden på begge kortsidene, mens langsidene var like lange (om noen forstår hva jeg mener?)
Jeg løste det ved først å merke hvor "hullene" var ved å ta en planke langs veggen og se hvor det ble mellomrom. Deretter fylte jeg mellomrommene med gips.
Når alt hadde tørket limte jeg fast nye gipsplater med gips som lim, bare å presse dem på uten skruer, og i løpet av et døgn hadde det tørket ordentlig.
Dette løser jo ikke ditt diagonalproblem, men spørsmålet er om 14 cm forskjell merkes så mye på 25 kvm. Jeg har til og med bodd i en leilighet der man bevisst hadde satt en skillevegg skjevt, så alle rommene i leiligheten ble skrå. I stuen var det sikkert 50 cm forskjell i bredden på begge kortsidene, mens langsidene var like lange (om noen forstår hva jeg mener?)
En kommentar til Snuttjulle. Hvorfor skulle det ikke være fornuftig å isolere på innsiden? Alldeles utmerket måte å tilleggsisolere på, vil jeg si. Dessuten kan man felle inn ny el og bokser. Den eneste grunnen til å være forsiktig med innvendig isolasjon er vel om det finnes dampsperre i veggen? Da bør man kanskje kontakte noen sakkunnige. Men en enkel regel er at dampsperren kan sitte 1/3 inn i veggens konstruksjon uten risiko for kondens på "feil" side av plasten. Nå vet vi jo ikke om det er et nytt eller gammelt hus, men siden veggene buler, er det kanskje tømmer, og da er det med all sannsynlighet ingen dampsperre i veggen. Derimot skal man passe på at ventilasjonen ikke blir tilsidesatt med en tettere vegg. I en stue skal det jo være tilluft, og det må man selvfølgelig ordne på en eller annen måte.
Tartan
Tartan
Skrev jo "ikke for mye" og da innebærer det å legge så mye isolasjon at ev diffspärr hamner feil.
Anbefalingen er alltid å isolere på den kalde siden hva jeg har lest.
Hallo igjen!
Vi har målt og målt og kryssmålt og fart rundt med laseren i flere dager så nå er vi fornøyde.... tror jeg. Vi har i alle fall fått til en rett firkant til gulv! ;D Problemet ble i stedet at det ene vinduet ikke kommer til å sitte rett og dessverre er utsiden allerede fikset. Og i tillegg så ville fruen i huset at taket skulle bevares (det eneste som var pent i hele huset!) men det kommer til å se veldig skjevt ut nå da det består av sporede plater i forskjellige firkantstørrelser. Får vel prøve å blidgjøre henne med noe
Det er et tømmerhus og isoleringsspørsmålet er ikke noe problem. Det blir bare en femmer på innsiden. Eventuelt med flekkvis tomrom...
Vi har målt og målt og kryssmålt og fart rundt med laseren i flere dager så nå er vi fornøyde.... tror jeg. Vi har i alle fall fått til en rett firkant til gulv! ;D Problemet ble i stedet at det ene vinduet ikke kommer til å sitte rett og dessverre er utsiden allerede fikset. Og i tillegg så ville fruen i huset at taket skulle bevares (det eneste som var pent i hele huset!) men det kommer til å se veldig skjevt ut nå da det består av sporede plater i forskjellige firkantstørrelser. Får vel prøve å blidgjøre henne med noe
Det er et tømmerhus og isoleringsspørsmålet er ikke noe problem. Det blir bare en femmer på innsiden. Eventuelt med flekkvis tomrom...
Klikk her for å svare