Rivet bort gammel panel og spon og igjen er en panelt vegg. Satt vateren og rettholt på den og det differer 1-1,5 cm. Vil bygge minimalt med ny vegg og det føles unødvendig å fjerne panelet. Å sette gips direkte føles litt usikkert dog... Rettetips uten å måtte lekte ut med noe nytt bredt?
Spikerslag + osb + gips bygger litt vel mye siden trappen kommer
Spikerslag + osb + gips bygger litt vel mye siden trappen kommer
Rett opp veggen ved å "skrule" opp med liggende masonittstrimler eller kløyvd lekter bak osb/plyfa eller gipsen direkte. Det vil si ulik tykkelse avhengig av hvordan veggen står. Skru deretter platematerialet bare på "lektene" altså der du har støtte bak.
Har du en bra klyvsag går det å sage ”kiler”, har gjort det et par ganger. Fest dit en 45x45 og snorslå fram rette linjer, klyv så. Begynn ved tak og gulv, så bitene mellom. Er en del pusling men blir rett til slutt, og du kan få det til å bygge minimalt.
Får vel bli som dere sier. Men en annen lathetsvariant slo meg. Om jeg setter 15mm plyfa skruer i over- og underkant, borer deretter hull der jeg trykker inn noe lim/festemasse, så burde vel platen bli stiv nok?
Verdt å nevne er imidlertid at det ikke er en kile hver gang. Ser man CC60 eller CC45 med rettholt så er det noen ganger litt buet på midten, både konvekst og konkavt... så å sage ut en kile fra gulv til tak blir vanskelig.
Kanskje forøvrig kan legge platene og "lekt" på lengden.
Kanskje forøvrig kan legge platene og "lekt" på lengden.
H
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
· Värmland
· 3 837 innlegg
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
- Värmland
- 3.837 innlegg
Skrur inn dem i reglen eller bordet.
Så krokene setter seg da fast.
Når du skrur ut så sitter den ytre delen fast i bordet.
Da fungerer de lignende som karmeskruv.
Da kan man dra ut til reglen er i vater.
Så krokene setter seg da fast.
Når du skrur ut så sitter den ytre delen fast i bordet.
Da fungerer de lignende som karmeskruv.
Da kan man dra ut til reglen er i vater.
Klikk her for å svare