Hei,
Vi skal bygge om i vårt kjellerbad. Jeg har pigget opp sluk og litt rundt om.
Vi har kommet frem til at vi skal legge om avløpet og flytte en toalett bl.a.
Hvor mye tør man pigge opp "spor" for nye avløp?
Altså det er et kjellergulv som er ca 5-10 cm betong og deretter skærv/grus/jord rett under. Jeg har hittil ikke støtt på noe armering i det hele tatt.
Huset er fra 1959 og det er et terrenghus med bærende vegger i betongstein som går ned ca 120 cm i bakken og deretter en såle.
Jeg gjetter at kjellergulvet er støpt etter at veggene/stammen er ferdig og altså ikke har noe med bæreevnen å gjøre og da burde det vel bare være å pigge i vei, men jeg vet ikke?
Se det røde markerte rommet på tegningen.
Vi skal bygge om i vårt kjellerbad. Jeg har pigget opp sluk og litt rundt om.
Vi har kommet frem til at vi skal legge om avløpet og flytte en toalett bl.a.
Hvor mye tør man pigge opp "spor" for nye avløp?
Altså det er et kjellergulv som er ca 5-10 cm betong og deretter skærv/grus/jord rett under. Jeg har hittil ikke støtt på noe armering i det hele tatt.
Huset er fra 1959 og det er et terrenghus med bærende vegger i betongstein som går ned ca 120 cm i bakken og deretter en såle.
Jeg gjetter at kjellergulvet er støpt etter at veggene/stammen er ferdig og altså ikke har noe med bæreevnen å gjøre og da burde det vel bare være å pigge i vei, men jeg vet ikke?
Se det røde markerte rommet på tegningen.
Det man skal ha med i beregningen er at platen kan tåle marktrykk utenfra. Men det er først om man borer langs en hel vegg f.eks.
Du kan bore som du har tenkt deg uten problemer, dels er det mindre strekninger og det finnes andre vegger som holder imot.
Du kan bore som du har tenkt deg uten problemer, dels er det mindre strekninger og det finnes andre vegger som holder imot.
Ja, jeg tror jeg forstår hva du mener. Har vært med om samme fenomen når man har tømt store bassenger for raskt.
Men du tror ikke det er noe problem i vårt tilfelle eller?
Jeg var inne på å grave opp hele den gamle betongstammen og bytte den, men den går kanskje ned under sålen på huset og det føles ikke så bra. Men nå har vi funnet en annen, mer moderne plastledning som vi skal koble til.
Men du tror ikke det er noe problem i vårt tilfelle eller?
Jeg var inne på å grave opp hele den gamle betongstammen og bytte den, men den går kanskje ned under sålen på huset og det føles ikke så bra. Men nå har vi funnet en annen, mer moderne plastledning som vi skal koble til.
Klikk her for å svare