Har en teglesteinsvegg på kjøkkenet jeg skal sette veggskap på, men siden veggen ikke er helt jevn må jeg først pusse den (der skapene skal sitte jevn, resten av veggen skal teglsteinen være synlig) derfor nå over til mitt spørsmål...

Hvordan gjør man for å vite om veggen er rett med et vater?

Når man setter det på f.eks. et bord så ser man jo raskt om det er rett men hvordan setter man vateret mot veggen for å se om veggen er rett? Har prøvd etter alle kunstens regler men mislyktes... er det bare jeg som er så dum?

• Diagram viser en vegg med en dør og et vindu, samt piler som indikerer å kontrollere retthet med et vater.
Om det er veggoverflaten som du vil skal være jevn for å sette opp skapene på så hadde jeg brukt en rett list eller en "rettbrett" (vet ikke hva det heter men det finnes rette "brett" i aluminium eller lignende) som helst er like lang som skapseksjonen. Jeg hadde nøyd meg med en list som er tilstrekkelig rett.

Det finnes også lange vaterpass, funker også.

Ja, akkurat... så dumt av meg å ikke tenke på at jeg kunne bruke en lang og rett regel. Skal bare prøve å få det så rett som mulig for teglen som sitter der er ganske ujevn. Min tanke er å få teglen så rett som mulig, så sparkle det for å montere skapene. Skulle det bli en liten glippe et sted kan man kanskje fuge med samme fugemasse som er mellom teglsteinene, så ser det forhåpentligvis ikke så dumt ut.

Takk for hjelpen, noen ganger er jeg dummere enn vanlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.