Hei,
festet på elementet løsnet fra gipsplaten. Jeg har lest at man kan reparere det ved å innenfor skru fast tre-/plywoodbiter rundt om en kvadrat og deretter en gipsbit i kvadraten.
Mitt spørsmål er, hvis man gjør så, vil det da holde å sette festet inn igjen?

Hvis jeg i stedet bare skulle flytte elementet noe, sette festet igjen i den samme gipsplaten, hvor langt fra hullet trenger man å være?

Eller må man rett og slett bytte ut gipsplaten?

// Cecilia
Et veggfeste som har løsnet fra en gipsplate, med skadet område rundt festet. En stripe av tapet eller maling er synlig ved siden av.

Gjør som du sa i ditt første alternativ, det blir best.

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Takk Stefan! Kan du tipse meg om hvilken slags skrue jeg fester trestykket gipsen med?
C

Vanlig gipsskrue blir nok bra. Bare sørg for at biten med trefiberplate blir så stor som mulig (så stor du kan få gjennom hullet). Da vil det holde bra.

Er det en tung vannradiator, så ville jeg nok til og med forsøkt å få inn en bit av en trestender gjennom hullet. Så det finnes noe solid å skru i.

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Når du har gjort reparasjonen kan du også lime en trebit mot gipsen på utsiden som du fester elementet i.

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Men da må jo samme manøver gjøres for samtlige fester og det ser jo litt merkelig ut. Klart bedre å legge remser av plywood på innsiden som man skrur festet i, synes jeg :)

Det aller beste er jo å skru festene i lekter :)

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Ja, man skulle jo ønske at reglene satt litt tettere enn de gjør ... :)
Det er en elradiator og ikke veldig tung.

Jeg har et yngre familiemedlem, ingen navn, som har begynt å smelle igjen ytterdøren, så hardt det går når livet går imot. Ytterdøren sitter rett utenfor kjøkkenet i samme vegg som elementet. Jeg får en følelse av at smellingen av tung ytterdør muligens har bidratt til dette ....

Forresten, å sette en gipsbit i hullet, spiller det egentlig noen rolle? Alt vil jo bli skjult av elementet senere.

Du må bygge opp med noe slik at du får samme "høyde" på veggen, ellers vil jo feste til elementet ikke stemme med de andre. Men det må ikke nødvendigvis være gips, selv om det er mest hensiktsmessig.

Sett en dørstopper i døren:
Hvit dørstopper/mekanisme for montering på dør.

Altså, min siste kommentar var en tankevurpa fra min side. Jeg lurer fortsatt på om dette er riktig måte:

1. Sett inn 2 (ikke 4, eller?) kryssfinerbiter (6-8 mm) som stikker ut over hullet en bit også.
2. Skru fast med gipsskruer
3. Pass inn gipsbit i hullet. Fest med gipsskruer i kryssfiner??
4. Sett Molly for å feste elementfestet?

Hvis det ovenfor er rett, gjetter jeg at det kan bli noe lite plass for Molly. Men det ordner seg kanskje.

Takk for svar...

C
Jeg ville nok sørge for at elementfestet også kan skrues i plywoodbitene så slår du to fluer i en smekk. Sag opp hullet en bit selvfølgelig slik at du får gode kanter å passe inn mot og får inn plywoodbiter som stikker ut over hullet ordentlig.

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Hvis du sager opp et firkantet og litt avlangt hull kan du få inn en kryssfinerbit som er større enn hullet. Gjerne 12 mm tykk. OSB fungerer også. Den skrur og eventuelt limer du fast i eksisterende gips. For å holde i biten når du skal skru fast den kan du sette en skrue midt i den for å holde i. Den tar du bort senere. Deretter skrur du en bit gips som dekker hullet. Når du har så tykk kryssfiner eller OSB bak trenger du ingen molyplugg men kan bruke treskrue til elementet.

• Liker
CeciliasHus og 1 annen
  • Laddar…
Ok, EN bit (jeg som nettopp har oppnådd to 6-8...). Men jeg tror jeg forstår, da blir siden på biten lik lengden på diagonalen av hullet. Typ. Takk for hjelp!

C
Finnes ingen grunn til å rote til det unødvendig, to biter fungerer utmerket og er sannsynligvis mye lettere å få inn i hullet. Dybden pleier jo å være svært begrenset.

• Liker
CeciliasHus
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.