Hei!
Rev en lettbetongvegg for å åpne opp gangen. Etter en stund gikk tigersagen i stykker, så jeg tok det siste med hammer og kubein.
Ved hjørnet som skal være igjen gikk altfor mye lettbetong bort, så jeg trenger å reparere veggen. Nå trenger jeg hjelp for å vite hva jeg skal reparere veggen med. Jeg har lest en del de siste dagene angående dette og tror at gipsmørtel kan være passende.
Dypest er det ca 90mm som må fylles.
Fikk litt panikk da jeg innså hvor mye som hadde løsnet, hvor mye har jeg egentlig rotet det til?
Gipsmørtel ser ut til å kunne brukes til veggen og taket, men hva skal jeg bruke til gulvet? På gulvet skal vi legge fliser.
Finnes det bedre alternativer?
Takk på forhånd.
Rev en lettbetongvegg for å åpne opp gangen. Etter en stund gikk tigersagen i stykker, så jeg tok det siste med hammer og kubein.
Ved hjørnet som skal være igjen gikk altfor mye lettbetong bort, så jeg trenger å reparere veggen. Nå trenger jeg hjelp for å vite hva jeg skal reparere veggen med. Jeg har lest en del de siste dagene angående dette og tror at gipsmørtel kan være passende.
Dypest er det ca 90mm som må fylles.
Fikk litt panikk da jeg innså hvor mye som hadde løsnet, hvor mye har jeg egentlig rotet det til?
Gipsmørtel ser ut til å kunne brukes til veggen og taket, men hva skal jeg bruke til gulvet? På gulvet skal vi legge fliser.
Finnes det bedre alternativer?
Takk på forhånd.
Kjøp en hjørneprofil som denne,
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Så ett gipsmørtel som denne,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyll opp hjørnet med mørtel og sett listen i mørtelen slik at den er i lodd og stikker ut 2-3 mm utenfor eksisterende veggers forlengelse.
Se,
Når det har stivnet litt og listen sitter solid, fyll opp resten og jevn av, deretter kan man finsparkle det med vanlig veggsparkel.
Tak, gulv og den andre veggen kan også fylles med gipsmørtel.
Er du uerfaren, bland litt om gangen i stedet for å risikere å stå med en 25 kg gipsklump i en bøtte uten varsel.
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Så ett gipsmørtel som denne,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyll opp hjørnet med mørtel og sett listen i mørtelen slik at den er i lodd og stikker ut 2-3 mm utenfor eksisterende veggers forlengelse.
Se,
Tak, gulv og den andre veggen kan også fylles med gipsmørtel.
Er du uerfaren, bland litt om gangen i stedet for å risikere å stå med en 25 kg gipsklump i en bøtte uten varsel.
Akkurat et sånt svar jeg trengte! Tusen takk Per!P Per_Eriksson skrev:Kjøp en hjørneprofil som denne,
[lenke]
Deretter en gipsbruk type,
[lenke]
Fyll opp hjørnet med bruk og sett listen i bruket slik at den er i lodd og stikker ut 2-3mm utenfor eksisterende veggers forlenging.
Se, [media]Når det har stivnet litt og listen sitter stødig, fyll opp resten og jevn av, deretter kan man fin sparkle det med vanlig veggsparkel.
Tak, gulv og den andre veggen går bra å fylle med gipsbruk også.
Er du uerfaren, så bland litt om gangen i stedet for å risikere at du står med en 25 kg's gipsklump i en bøtte før du vet ordet av det.
Hva gjelder hjørnet så er et tips å kappe til en plywood eller bredere planke og lodde inn den i hjørnet, feste mot en vegg, fylle opp hulrommet så godt det går og dra av mot planken du har satt opp. Nesten umulig å få et bra rett hjørne ellers - Når gipsbruket har tørket ferdig - Ta bort planken/platen og fyll i eventuelle hulrom og ujevnheter på andre siden.
Ikke glem å bruke primer før påføring av gipsbruk for bedre vedheft.
Hva gjelder gulvet så går det an å bruke gipsbruk også der om det ikke er plate på mark med tilførende fukt - Det vanskelige er å få det på nivå med tregulvet på plass. Et annet produkt kunne være flytsparkel til kanalen i gulvet.
Ikke glem å bruke primer før påføring av gipsbruk for bedre vedheft.
Hva gjelder gulvet så går det an å bruke gipsbruk også der om det ikke er plate på mark med tilførende fukt - Det vanskelige er å få det på nivå med tregulvet på plass. Et annet produkt kunne være flytsparkel til kanalen i gulvet.
Takk for tipsene. Hadde tenkt å lodde inn hjørneprofilen og følge den, deretter slipe og sparkle det pent. Men bruker jeg brettet så kanskje jeg sparer meg mye støv og slit.
Primer har jeg tenkt å bruke, men bra at du nevnte det.
Angående grunnlaget vet jeg ikke hvordan det ser ut, så det får bli avrettingsmasse for å være på den sikre siden.
Tregulvet skal bort så det skal bare bli jevnt med betongen under, for så å legge fliser.
Primer har jeg tenkt å bruke, men bra at du nevnte det.
Angående grunnlaget vet jeg ikke hvordan det ser ut, så det får bli avrettingsmasse for å være på den sikre siden.
Tregulvet skal bort så det skal bare bli jevnt med betongen under, for så å legge fliser.
Klikk her for å svare




