T
Vi har noen søyler på huset som trenger litt pleie. Betongen har sluppet noen steder, og armeringen skimtes.

Hvordan reparerer man dette best? Hvilken type sement/mørtel, hvordan primer man best osv.? Er det lett å "smette ut" slik at man kan etterligne nåværende mønster på noen måte - kanskje blande det man skal bruke med mindre vann?

Og er det noen spesiell farge som passer etterpå. Vanlig "murpussfarge"?

Betongpelare med avskallad yta, avslöjande armering under, i behov av reparation.

L
Jeg skulle ha kjørt med sementbruk A, eller finbetong. Det er viktig å banke på nærliggende kanter og lytte. Man vil reparere mot fast materiale og ikke mot bom-områder. Prima med vann over natten, med en våt klut det skal være tilstrekkelig. Struktur på overflaten kan fikses etter ca. en time når reparasjonen påføres noe flødigt. Kjør med en trebit og gni litt. Ikke mal for tidlig, det er bra om reparasjonen får tørke ut (ca. 1 måned).

• Liker
tomli
  • Laddar…
T
Takk for utførlig svar! Jeg skal prøve meg på dette med cementbruk A tenker jeg. For å tydeliggjøre: du mener bare å knytte dit en våt klut over natten på området?

L
T tomli skrev:
Takk for utfyllende svar! Jeg skal prøve meg på dette med sementmørtel A tenker jeg. For å tydeliggjøre: du mener bare å knytte dit en våt klut over natten på området?
Ja, akkurat, det er for å beskytte reparasjonen fra å tørke ut for fort. Overflaten skal være lett sugende altså verken være dryppende våt eller kruttørr. Man kan også legge på en plastbit når du føler deg fornøyd med overflaten. Skal herde sakte, pensle litt med vann de 2 første døgnene.

• Liker
noupe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.