Hei. Kjelleren i huset mitt er for tiden litt i dårlig stand. Pussen på veggen er ganske dårlig, og det har oppstått sprekker her og der.
Nå kommer spørsmålet mitt. Jeg reparerte et mindre hull i pusseveggen med vanlig lettsparkel, men nå har det blitt et hull på cirka 20 x 10 cm, og 5 cm dypt. Må jeg med andre ord bruke hardsparkel for å reparere dette, eller fungerer det med vanlig lettsparkel?
Nå kommer spørsmålet mitt. Jeg reparerte et mindre hull i pusseveggen med vanlig lettsparkel, men nå har det blitt et hull på cirka 20 x 10 cm, og 5 cm dypt. Må jeg med andre ord bruke hardsparkel for å reparere dette, eller fungerer det med vanlig lettsparkel?
Sist redigert:
Bedre er det jo selvfølgelig, men siden det er så utrolig lite hull så føles det litt i overkant å kjøpe en 20 kg sekk med puss.
Men hvis jeg finner ferdigblandet pussmørtel på 1 kg, så kjøper jeg nok det i så fall.
Men hvis jeg finner ferdigblandet pussmørtel på 1 kg, så kjøper jeg nok det i så fall.
5 cm dypt regner ikke jeg som et utrolig lite hull.... og med tanke på at sparkel er ment å fylle hull på et par mm så passer noen form for reparasjonsmørtel eller kanskje gipsmørtel bedre. Sika har f.eks. et produkt i plastpose som du bare fyller vann i og knar rundt, leveres til og med med liten sparkelspade.
Nå vet jeg jo ikke om det er et gammelt hus, men hvis man bor i et gammelt steinhus (som jeg selv gjør) så går det jo uansett en del puss og mørtel når man først setter i gang, så en sekk gipsmørtel kan man alltid ha stående, den går med.
Nå vet jeg jo ikke om det er et gammelt hus, men hvis man bor i et gammelt steinhus (som jeg selv gjør) så går det jo uansett en del puss og mørtel når man først setter i gang, så en sekk gipsmørtel kan man alltid ha stående, den går med.
Jeg ville nesten gjette at det blir billigere med bruk også, hva går en sekk for hos byggmax? 40-50kr? Når det gjelder bruk, ville jeg nok gått for C-bruk, med mindre du med sikkerhet vet at veggene er nyere/av hardere bruk.
Klikk her for å svare