Jeg og min samboer har nylig kjøpt og flyttet inn i en Västerbottensgård bygget i 1928. I 1949 ble det gravd ut en kjeller (for hånd, for et jævla arbeid). Kjelleren er uinnredet og veggene er gjennomgående pusset med det jeg antar er kalkpuss (det er ganske lyst og kan smuldres opp med fingrene) og malt med kalkmaling. Enkelte rom er imidlertid malt med en slags plastmaling og der har pussen også riktig nok begynt å løsne enkelte steder.
I et rom som de forrige eierne brukte som hobbyrom/verksted planlegger vi å bruke som hjemmegym. Rommet har tidligere også vært både ved- og potetlager så veggene var skikkelig skitne (jord og lignende). For å håndtere det gikk jeg løs med saneringsfresen som jeg bygde etter en tråd her på forumet, så nå er veggene fri for all slags belegg.
Knapt en meter fra gulvet og opp mot taket ser det ut som man har brukt et materiale som jeg antar er treullitt som isolasjon/pussbærer. På enkelte steder er det hull i det centimeter-tykke pussesjiktet som jeg heller tror skyldes hardhendt behandling enn fuktighet (se bilde). Hullene som helhet kan imidlertid være 2-3 cm dype da en del av treullen har fulgt med enkelte steder.
Jeg har lest stort sett alle tråder om kalkpuss som jeg kunne finne og de fleste virker enige om at oppussing skal gjøres med kalkpuss. Jeg hadde tenkt meg et tynt lag med Weber Cal 142 og deretter et lag Cal 144 oppå det.
Det jeg imidlertid er litt usikker på er om det går å reparere så dype hull med kalkpuss eller om det er bedre å bruke husfix eller lignende?
Som svar på spørsmålet: Jo, du kan fylle i hullene med kalkmørtel men i omganger på maks 10mm. Det skal tørke mellom omgangene. Ikke glem å vanne før og etter, verken for mye eller for lite, men det skal være fuktig uten å renne. Kalkmørtel er hyggelig å jobbe med, dog litt mer følsomt for "omild behandling" sammenlignet med sementbasert mørtel ifølge min erfaring.
Sprekker det, er det for tykt og/eller for dårlig forvannet, men kan da - om det er tidlig i tørkeprosessen - trykkes til med tommelen i forbindelse med et sprut vann. En sprekk der det er tørt bør skrapes ut, vannes og fylles i.
Da prøver jeg å fylle igjen de små hullene med en pussing, og de store tar jeg i 2-3 omganger, så pusser jeg hele veggen.
Ytterligere et spørsmål, treullen under eksisterende puss er på enkelte steder ganske porøs, vil det gå bra å pusse på den likevel, forutsatt at jeg fjerner treull som er helt løs?
Da prøver jeg å fylle igjen de små hullene med en pussing, og de store tar jeg i 2-3 omganger, så pusser jeg hele veggen.
En ytterligere spørsmål, treullen under eksisterende puss er på visse steder ganske porøs, vil det gå bra å pusse på den likevel, forutsatt at jeg fjerner treull som er helt løs?
Ja, det tror jeg da pussen bør binde bra mot omgivende bruk.
Prøver meg på et trådlyft: Hvordan gikk det? Jeg har også en gammel kjellervegg i Västerbotten som er pusset med kalkbruk og har treull i veggen som synes i dype groper som ble igjen etter at sementbaserte reparasjoner har løsnet. Tenkte å bestille Weber 142 (siden det ikke ser ut til å være på lager noen steder) og er nysgjerrig på hvordan det gikk for dere.