Jeg skal fikse mitt skammerom i kjelleren. Huset er bygget på 30-tallet og veggene er pusset med- ja noe? Ganske porøst og lett å hakke i stykker.
Jeg har fått tips om betongsparkel til mindre hull etter skruer og plugger, men hvordan fikser jeg større hull og kanter der den gamle pussen har gått i stykker? Det trenger ikke å bli perfekt resultat, det er ingen kjellestue. Bare et skammerom som skal bli litt mindre skammelig.
Ta gulvfix, f.eks. Casco Multifix. Jeg bruker mye heller det enn sparkel som alltid "synker" uansett hvor mye de reklamerer for at det ikke gjør det. Der det er store dybder kan du legge et tynt lag først noen centimeter inn som bare er der for å stoppe neste sparkeling, eventuelt støttet av en plastbit om hullet ikke lar seg dekkes av fixet uten støtte, forutsatt at du ikke vil fylle hele hullet. Vil du det kan du blande i steiner så herder fixet raskere.
Når jeg søker på det så står det festemasse. Er det den du mener? Virker som det finnes to varianter, en vanlig og en rapid. Noen av dem som er å foretrekke?F fb35523 skrev:Ta gulvfix, f.eks. Casco Multifix. Jeg bruker mye heller det enn sparkel som alltid "synker" hvor mye de enn reklamerer for at det ikke gjør det. Der det er store dybder kan du legge et tynt lag først noen centimeter inn som bare er der for å stoppe neste sparkling, eventuelt støttet av en plastbit om hullet ikke lar seg dekkes av fixet uten støtte, forutsatt at du ikke vil fylle opp hele hullet. Vil du det kan du blande i steiner så stivner fixet raskere.
De store hullene er nok 1,5-2 dm dype. Med stein - tenker du typ makadam/veigrus i passende dimensjoner da?
Ta det som allerede sitter på veggen. Dvs. Puss. C Puss blir bra til det der.D dee79 skrev:[bilde] [bilde] [bilde]
Jeg skal fikse mitt bod i kjelleren. Huset er bygget på 30-tallet og veggene er pusset med - ja, noe? Ganske porøst og lett å hakke i stykker.
Jeg har fått tips om betongsparkel til mindre hull etter skruer og plugger, men hvordan fikser jeg større hull og kanter der den gamle pussen har gått i stykker? Det trenger ikke å bli perfekt resultat, det er ingen peisestue. Bare en bod som skal bli litt mindre flaue.
Vil du ha noe som er enklere å jobbe med kjør du Gypsum. Blir ikke helt samme overflate som du har i dag men ganske nær og betydelig enklere å jobbe med om man ikke er vant.
Jeg liker enkelt og dette er mitt første forsøk, så Gypsum høres ut som min greie. Funker det på de store/dype hullene?Krille-72 skrev:
Absolutt. Kjøp en Lecasten eller ytongsten så kan du hugge litt småbiter med en øks som du trykker inn i hullet først eller sammen med gypsum.D dee79 skrev:
Primer overflatene som du skal pusse først. Det finnes en spesiell gypsumprimer, men det funker med vanlig primer også.
Er man uerfaren, er det vanligvis lettere å fylle hullene først og la det tørke før man går på og pusser med gypsum.
Gypsym alle dager i uken om det er innvendige vegger og så der langt fra gulv.D dee79 skrev:
Bland til konsistensen tykk kremfløte - Tror ikke du trenger å fylle med noe materiale, men det kan gjøre det lettere.
Se også etter Finjas produkt "Finna Gipsputs Inne" som er litt rimeligere enn akkurat Gypsum fra Weber.
Og som @Krille-72 skriver - Primer først.
Du har jo fått andre forslag som kanskje er enda bedre, men ja, jeg mener flislim som Casco ser ut til å kalle flislim. Det jeg liker med den er at den er veldig finkornet og kan formes på en god måte, selv om overflaten ikke er jevn. Man kan altså forme den rundt en buet overflate og få det virkelig pent på første forsøk. Den er også lett slipbar første døgnet og relativt hard når den først har herdet ferdig, så den tåler en del. Puss er ikke like sterkt, men fordelen er jo at strukturen blir lik det du har. Dessuten er hullene dine ikke i noen utsatt posisjon så "flislimets" harde overflate er ikke nødvendig.D dee79 skrev:
Nå har jeg vært på handletur og begge butikkene hevder at primer ikke er nødvendig, men at veggen skal fuktes før pussing påføres. Jeg maste meg til en primer likevel, for jeg vil ikke kjøre en tur til, men de hevder at ikke-sugende materiale = primer, puss og andre sugende materialer = fukt veggen først.slacker skrev:
Gypsym alle dager i uken om det er innervegger og sånn der langt fra gulv.
Bland til konsistensen tykk kremfløte - Tror ikke du trenger å fylle med noe materiale, men det kan gjøre det lettere.
Se også etter Finjas produkt "Finna Gipsputs Inne" som er litt billigere enn akkurat Gypsum fra Weber.
Og som @Krille-72 skriver - Primer først.
Men så la de til at de ikke er profesjonelle murere, så nå føler jeg meg forvirret over hva jeg skal gjøre. En av dem foreslo at jeg la på primer først og så fuktet. Så - noen tips fra dere som har prøvd?
De har rett og feil. Eller rettere sagt. Det finnes flere sannheter.D dee79 skrev:Nå har jeg vært på shoppingrunde og begge butikkene hevder at primer ikke trengs men at veggen skal fuktes før pussen påføres. Jeg maste meg til en primer uansett, for jeg vil ikke ta en tur til, men de hevder at ikke-sugende materiale = primer, puss og andre sugende materialer = fukt veggen først.
Men så la de til at de ikke er proffsmurere, så nå føler jeg meg forvirret på hvordan jeg skal gjøre. En av dem foreslo at jeg la på primer først og så fuktet. Så - noen tips fra dere som har prøvd?
For det første så trenger du nå å banke ned det som er løst. Så kan du legge på gips direkte, fukte pussen litt lett eller prime først.
Siden du er uerfaren anbefaler jeg deg å prime litt lett og også dra ut primer på det som er malt.
Hvis du velger å "fylle" det store hullet først, kan du velge vann eller primer. Gips er ikke like følsom som puss, men hemmeligheten er at det ikke skal tørke for raskt. Da kan alt bruke sprekke. Siden du er uerfaren kommer du sannsynligvis til å holde på litt lengre enn en erfaren murer. Da er det bra om underlaget ikke suger opp vannet i pussen for raskt.
Her kan du lese hva Weber sier om sin primer.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/putsprimer/webergypsum-primer
Takk!Krille-72 skrev:
De har rett og feil. Eller rettere sagt. Det finnes flere sannheter.
For det første må du slå ned det som er løst. Så kan du legge på gypsum direkte, bløt pussene litt lett eller prime før.
Siden du er uerfaren, anbefaler jeg å prime litt lett og også trekke ut primeren på det som er malt.
Hvis du velger å "fylle" det store hullet først, kan du velge vann eller primer. Gypsum er ikke like følsomt som puss, men hemmeligheten er at det ikke skal tørke for raskt. Da kan alt bruk sprekke. Siden du er uerfaren, vil du nok holde på litt lenger enn en erfaren murer. Da er det bra om underlaget ikke suger opp vannet i pussene for raskt.
Her kan du lese hva Weber sier om sin primer.
[lenke]
Primeren er ikke samme merke, så neste diskusjon var hvor mye den skulle tynnes. 1:3 eller 1: og de mente 1:5.
Skal primeren tørke før pussing?
Og stor takk igjen for tålmodigheten med spørsmålene mine!
Jeg ville gått for 1:3 og latt den tørke. Du trenger ikke bry deg om hvilket merke primeren har i ditt tilfelle.D dee79 skrev:
Skal man pusse med gips på en malt vegg med litt glanset maling, kan man trenge en primer med litt sand i. Det er ikke aktuelt i ditt tilfelle.
Takk for alt! Bare å sette i gang da!Krille-72 skrev:
Klikk her for å svare