Hei!
Har kjøpt en gammel fin speildør, som er ødelagt ved låsen. Jeg trenger å bytte ut treverket på et stykke, og sette inn ny lås og håndtak.

Hvordan gjør man det?

Vet noen hvor man finner fine håndtak og toalettslåser (skal kunne låses opp utenfra, pga rampete barn) i gammel stil, skal fungere til 30-talls hus. :D
 
Det går an å lage... Skjær ut hele altet rundt den gamle kisten og sett inn en ny fin bit. Det skal være bra virke også. Så limer du fast biten, tvinger eller limknektar kan være til stor hjelp. Deretter høvler du til det etter et par tre dager. Borer opp for hullene (trykk/sylinder). Deretter borer du opp for kisten og freser ut for "leppene" på kisten... Ta da klart.. enkelt, ikke sant:-) Er det bare litt skadet, sager du rent og feller inn en ny bit. Lim lim er nøkkelen... Så en ting til... Gamle speildører har en tendens til å vri seg i lengderetningen også. Så sjekk det før du monterer den igjen. Kil døra i slike tilfeller om den ser ut som "stor C". Det er litt vrient å kile dører, men det går... Bare man sager fra riktig retning... Noe man har gått glipp av mer enn én gang:-)
 
Jeg fant en bra toalås som man kan slippe ut innesperrede barn på toalettet med. Det passet fint på min dodør sammen med håndtaket. Finnes på Byggfabriken, art nr: 5017-1 eller 5017-2
 
Benno. skrev:
Hørru mr Z, kan du beskrive denne kilingen litt nærmere? Vi sier at dørbladet tar i karmen nede på låssiden først når man prøver å lukke, og det kreves et ekstra dytt før den lukkes ordentlig. Hvordan skulle man gå fram? Sage?

Jeg holder på å lete etter brukte speildører, og det er vel stor risiko for at de er skjeve ettersom enkelte bygningsvernfirmaer ser ut til å "patinere" dørene ute i regnet før de tar dem inn og setter på en ublu prislapp. Det burde ikke være råte i innerdører...
Vi sier at døren buer i lengderetningen... Da legger du en rett plate på døren og sjekker hvor mye den buer si 1,5 cm totalt. Så sjekker du diagonalene også. Monter karmen først, vil jeg si, men før det så gjør den ordentlig ren fra gammel maling og annet rask... Heng opp dørbladet og sjekk om den slår ujevnt, dette er trinn én... Beklager rotet :-). Så gjør du det jeg først beskrev. Så snur du døren slik at buktingen er oppover, dvs. sentrum på den. Så sender du inn sirkelsaga i døren tvers over en tverr ribbe, sag typisk halve dørbladets tykkelse... Så henger du opp døren igjen, forsiktig... dra igjen døren forsiktig, og så skyver du kiler i sporene for å rette døren riktig. Så av med døren igjen når den er justert etter karmen... I med trelim og dra i nye kiler... La det tørke i ett døgn eller to... Og ikke vær gjerrig med kilen, dra i et antall kanskje 8-10 stk på en 80 dør... typ... Så slår du av kilen etter dørbladet med en god stemjern... Sandpapir til du er blodig på fingrene, og så i med plastic padding i de gjenværende sprekkene mellom kilen. La dette tørke i en uke eller to. Du kan slipe når det er tørt... Etter 1-2 uker så grunner du døren. Da vises eventuelle skavanker... Sparkle slipe, sparkle slipe... Male... Tada, flott ny fin dør :-). Det høres enkelt ut, men det er et helvete å holde på med... Og det var vanskelig å forklare nøyaktig hvordan man gjør det, men jeg gjorde et forsøk...
 
Håhå så bra! Her lærer man mer enn i hvilken bok som helst! ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.