Har nylig kjøpt hus med en gammel betongtrapp, antakelig fra femtitallet, som har blitt lappet og reparert gjennom årene. Vi tenker ikke å gjøre en fullstendig renovering enda, men det er et par større skader jeg gjerne vil fikse, både av estetiske årsaker og for å redusere risikoen for frostsprengninger.
Har hakket bort alt løst, og gjorde et forsøk på å reparere med CASCO HusFix, etter en anbefaling fra den lokale byggevarehandelen. Det ble imidlertid veldig hvitt og ikke særlig pent, så jeg endte opp med å skrape og børste det bort før det herdet ordentlig.
Så, hva, som er betongfarget og fortsatt er relativt lett å håndtere for en ivrig amatør, burde jeg bruke i stedet? StoCrete SM S? Noen av alle Finjas produkter?
Har brukt Weber betongspackel Snabb for å fikse lignende skader på vår betongtrapp. Samme farge er jo vanskelig å få til, men det har holdt bra i mange år, selv avsprukne kanter på trappen har holdt stilen etter å ha blitt sparklet opp og formet med planker som form og deretter revet av med stålsparkel før det harde. Det er en form for betongbruk vi snakker om her, viktig å holde det fuktig noen døgn med vann og gladpack så det herder ordentlig.
Den store reparasjonen setter du en planke og legger finbetong som du skurer jevnt med den andre overflaten. De andre skjærer du opp og reparerer med sto gm1. Så må du la støpen tørke i minst to, helst tre uker i denne temperaturen for at det ikke skal misfarge overflaten senere. Fordi du reparerer har du ikke noe valg enn å dra over hele overflaten hvis du vil ha det enhetlig. Her er en trapp jeg gjorde med gm1 stålglattet og filt to ganger etter å ha støpt igjen et knekket trinn Edit Jeg så nå at den store reparasjonen ikke var så stor, da kan du gjøre alt med gm1 så slipper du å vente i uker, men det er litt dyrere. Sprekkene på sidene må ha et nett, så jeg hadde skrapet bort malingen som uansett sitter løst. Skjært opp sprekker og reparert. Bruk samme mørtel som til nettet, ef therm 261 og så filte med det samme.
Takk for svarene! Litt blandede bud, men tolker det som at man kan få det bra med ulike metoder.
Men, hva er egentlig forskjellen på finbetong, lagningsbruk og betongspackel? Synes jeg leser og leser, men blir ikke helt klok på det.
Jeg bilet ned pussen på min store betongtrapp som så ut omtrent som din. Jo mer man bilet bort, jo verre så den ut under.
Det viste seg at nesten to trinn hadde frostsprengninger så alvorlige at hele trinnene måtte støpes om.
Først grovstøping av nye trinn etter oppregling av former.
Deretter pussing av sider og trinn ved hjelp av Finja 4010. Den ble knallsnygg og er nå inne i 3. året uten synlige skavanker.
Mine poenger:
Når du begynner å bile på siden, vil mer og mer slippe, og du kommer til å se i hvilken tilstand den egentlig er...
Hvis du bare skal gjøre en midlertidig reparasjon, gjør det enkelt for deg, husfix fungerer bra da.
Bile bort og rengjør slik at det ikke er gammel mose og skitt igjen.
Bland en liten mengde husfix
Pensle/slam på velling husfix/vann blanding for å gi bedre bindeevne mellom gammelt og nytt mørtel
Puss med husfix og forsøk å jevne til så godt det går
Ta det i etapper, det vil si bland mindre mengder om gangen
Følg anvisninger for konsistens og ettervanning og dekk til for å redusere fordampning.
Igjen, dette er en Quick fix-løsning for noe/några år.
Takk for svarene! Litt blandede bud, men tolker det som at man kan få det bra med ulike metoder.
Men, hva er egentlig forskjellen på finbetong, reparasjonsmørtel og betongsparkel? Synes jeg leser og leser, men blir ikke helt klok på det.
Sjekk hvilken tykkelse man minst/maks kan legge det med. Noen klarer 0 mm andre må ha minst 10 mm tykkelse
Men, hva er egentlig forskjellen på finbetong, reparasjonsmørtel og betongsparkel? Synes jeg leser og leser, men blir ikke riktig klok på det.
Finbetong må støpes, selv om det heter fin så er det veldig grovt og er i prinsippet umulig å reparere ting med da det ikke holder form. Bare for å helle i former eller hull på flere cm dypt. Reparasjonsmørtel til betong er full av tilsetninger så de tørker raskt og man kan bygge høyt på dem, de fleste har minst 3cm per påslag. Ettersom det går an å bygge så mye er noen fulle med grovere korn men det finnes også produkter som er like glatte som betongsparkel (Sika Quick 506/sto SM/Gm) som du likevel kan bygge mye om gangen med.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.