Nå holder jeg på å gjøre drenering. Huset er fra 1946 og det var ingen drenering tidligere. Kjellervegger er ca 160 cm under markoverflaten.

Kjellervegger er ganske dårlige, sporadisk veldig dårlige med store områder av avflaket puss som dekker forskjellige skader over tid, spesielt fuktskader. Nå er sanering av kjellervegger nødvendig.

Hva er den beste veien og metoden for å løse et slikt klassisk problem? Det er grunnlaget for mitt spørsmål, og jeg ville være veldig takknemlig for erfaringer og råd fra andre som har håndtert lignende problemer.

Man kan nevne noen konkrete spørsmål angående dette problemet:

- Hvilket middel, pussmørtel eller lignende er best å bruke for sanering av slike gamle kjellervegger

- For eksempel: Mur & Pussmørtel C; Mur & Pussmørtel B (0-3 mm eller 0-1 mm); Sementmørtel A? Hvilke erfaring og anbefaling finnes med bruk av f.eks. Nivoplan, Sika-produkter (Sika Montop 650 eller Sika Top seal 107), Weber 135 o. s v?

- Hva er hoveddetaljer og veiledninger når man gjennomfører sanering – pussing av denne typen av kjellervegger? Forberedende arbeid, hvilke overflater man bearbeider av gangen, hvilken belegg. Anbefales fix- eller sementblandingsunderlag for at pussen skal feste bedre?

Jeg ville nok drenere og så la det bero en stund og deretter om noen år ta for meg kjelleren.
Det finnes utmerkede primers for slike arbeider som gjør at normal puss fester seg, så det er nok det minste problemet. Steg en er nok uansett først å utbedre fukten og så sørge for at det virkelig holder seg tørt etterpå.

Takk Stefan!

Jeg setter pris på ditt resonnement og sikkert du har helt rett. Man trenger først å se effekten av drenering, vente på at veggen tørker og deretter pusse den. Men jeg har et lite problem med å vente. I det minste i en liten del. Nemlig vil jeg installere noen varmeelementer og varme opp kjelleren som skal forbedre generelt, kjellerens-husets helse. Da trenger jeg i det minste å reparere – pusse veggområdet der varmeelementene (vannbåret varmesystem) kommer. Da kan jeg gjøre det flekkvis og da er hovedspørsmålet: hvilket mur- og puss er best å bruke: Mur- & pussmørtel B (0-3 mm /0-1 mm), Pussmørtel C eller Puss- og murermørtel C ... eller?

M v h Mika

Blir ofte to sider når dette spørsmålet dukker opp. Jeg mener at en kjellervegg med riktig maling klarer seg veldig bra selv om det er fuktig. Så fjerner du de løse og den malingen som sitter der nå og deretter maler med silikatmaling så blir det bra selv med mangelfull drenering. Jeg mener det finnes jo pussede utendørsvegger som er fine år etter år.

janwide
Jeg hadde et lignende problem. Ble rådet til å bruke samme type puss eller en svakere enn det som allerede satt da jeg reparerte. Banket ned det som satt løst og reparerte deretter de overflatene. Deretter malte jeg alt med silikatmaling. Pussen og malingen sitter bra ett år senere. Hadde jeg gjort dette i dag, ville jeg i stedet valgt å skrape ned all gammel puss og erstatte med ny. Tror dels at du får en jevnere vegg om du pusser om hele overflaten siden det er veldig vanskelig å få det jevnt når man reparerer. Du blir også friere til å bruke pustype siden den ikke risikerer å reagere feil med den eksisterende pussen.

Angående fukt i kjelleren er litt fukt ikke noe problem om man ikke bygger den inn eller har organiske materialer mot den som kan begynne å mugne. Men hva som er "litt fukt" og når det blir nødvendig å drenere er det vanskelig å trekke en tydelig grense for. Opplever du at det er veldig fuktig og at det lukter mugg, så kanskje det er på tide å drenere.

Claes Sörmland
Med tanke på årstallet er det sannsynlig at kjelleren er pusset med kalkmørtel. I så fall hold deg til kalkmørtel hvis du ikke pusser om helt. Det ville også forklare hvorfor du har såpass store pusskader, kalkmørtel liker ikke fukt. På 50-tallet kom produktet Gullex ut på markedet og dermed tok endelig sementkalkmørtlene over. Men huset ditt er jo eldre.

Fukt løser du enklest med en avfukter om sommeren og høsten. Om vinteren kan du varme opp kjelleren så holdes den tørr.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.