Hei.. ny her så håper dette er riktig sted på forumet!
Kjøpte hus med min samboer i juli i fjor og vi har nå klart de store tingene og skal ta fatt på en utbygging.
Utbyggingen er plankvegg med takpapp, og 2 lag spontet virke (22mm). Det er ingen overetasje på det, bare platetak rett over.
Problemet er nå at taket ser ut til å ha lekket vann mange, mange år siden. Ca 1kvm tak og 3kvm vegg har råtnet, og jeg mistenker at litt av veggen har mistet noe av sin bærende styrke da taket svikter litt nå.
Er nysgjerrig på hvordan og i hvilken rekkefølge jeg skal gjøre alt for å rette opp dette?
Skal jeg regne opp i hjørnene og legge en 45x220 eller lignende mot taket og deretter bytte ut alt under til 600cc system, eller skal jeg bare bytte den dårlige biten og håpe det holder opp det?
Siden dette er gammelt også, tenker jeg å isolere og bruke aldersplast, men vet ikke hvordan jeg skal skjøte sammen alt? Noen tips??
Kjøpte hus med min samboer i juli i fjor og vi har nå klart de store tingene og skal ta fatt på en utbygging.
Utbyggingen er plankvegg med takpapp, og 2 lag spontet virke (22mm). Det er ingen overetasje på det, bare platetak rett over.
Problemet er nå at taket ser ut til å ha lekket vann mange, mange år siden. Ca 1kvm tak og 3kvm vegg har råtnet, og jeg mistenker at litt av veggen har mistet noe av sin bærende styrke da taket svikter litt nå.
Er nysgjerrig på hvordan og i hvilken rekkefølge jeg skal gjøre alt for å rette opp dette?
Skal jeg regne opp i hjørnene og legge en 45x220 eller lignende mot taket og deretter bytte ut alt under til 600cc system, eller skal jeg bare bytte den dårlige biten og håpe det holder opp det?
Siden dette er gammelt også, tenker jeg å isolere og bruke aldersplast, men vet ikke hvordan jeg skal skjøte sammen alt? Noen tips??
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du har ikke noen tegninger, planer og seksjoner, så man kan se hvor dette ligger i huset?
Absolutt!J justusandersson skrev:
Litt gamle, men ja.
Arealet som er nevnt her er hvor problemet er. Vegen ved siden av døren problemet er på innsiden av ytterveggen. Fasaden har ikke fått noen skade av dette.
Håper dette hjelper noe. Ellers bare si ifra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror at du må ta bort alle planker som er råtne. Du må sikkert ta bort en del spontat virke for å se det. Hvis det er en stor del av veggen som er dårlig synes jeg at ditt forslag med en 45x220 regel øverst og deretter stående stendere på c/c 600 er bra, ellers kan du gjøre en mer begrenset reparasjon.
Ser ut som det desto mer jeg river akkurat nå.
Derimot har jeg funnet et annet problem..
Er 100 på hvordan man legger ny papp osv på tall fra utsiden, men da det er en stor plåtbit og det ser ut til å være store røt problem på taket, undrer jeg litt på hvordan i all verden jeg skal kunne reparere papp/råspont fra innsiden uten å løfte bort hele taket på utsiden...
Derimot har jeg funnet et annet problem..
Er 100 på hvordan man legger ny papp osv på tall fra utsiden, men da det er en stor plåtbit og det ser ut til å være store røt problem på taket, undrer jeg litt på hvordan i all verden jeg skal kunne reparere papp/råspont fra innsiden uten å løfte bort hele taket på utsiden...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 innlegg
Er det samme tak på hele huset, eller er gangen og utvidelsen i rommet ved siden av separat fra resten? Hvis det er det siste, er det kanskje på tide å bytte hele det taket ordentlig. På den annen side, hvis hele taket er ett og samme, er det kanskje uansett på tide å bytte det...
Å bytte råspont og papp uten å røre platetak høres uansett ut som en vanskelig manøver.
Å bytte råspont og papp uten å røre platetak høres uansett ut som en vanskelig manøver.
Metalletaket er i veldig god stand. Vet faktisk ikke hvor fukten har kommet fra, men det er nok mange år før det taket kom til. Metalletaket er kun den utvidelsen. Resten er et annet. Planen er å bygge ut på dette taket innen et par år, så det beste akkurat nå er kanskje å bare fjerne det skadede forsiktig, fikse pappen der den er ødelagt med aldringsbestandig teip (skjøtteip) og så slippe på osv eller kryssfiner der råsponten er fjernet? Inntil man kan bytte ut metalletaket eller bygge en etasje på det.Nötegårdsgubben skrev:
Er det samme taket på hele huset, eller er gangen og utvidelsen i rommet ved siden av separat fra resten? Hvis det er det sistnevnte, er det kanskje på tide å bytte ut det taket ordentlig. På den annen side, hvis hele taket er ett og det samme, er det kanskje uansett på tide å bytte det...
Å bytte ut råspont og papp uten å røre metalletaket høres uansett ut som en vanskelig manøver.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om råspont og papp under platen er dårlig må du løfte bort platen. Å bare lappe pappen er dømt til å mislykkes. Du må også kunne se skadens hele omfang. Om du er forsiktig kan du kanskje åpne falsene i platen slik at du kan gjenbruke den.
Beste svar
Om tid, penger og ork finnes kanskje det er på tide å påbegynne ombyggingen allerede nå. I stedet for å bruke penger og tid på en reparasjon som høres ganske omstendelig ut under disse omstendighetene for å rive om noen år.
Klikk her for å svare


