Har en eldre bakovn der noen deler av mørtelen/pussen på ytterkanten over ildstedet har løsnet. Mørtelen er ca. 4 cm tykk der, og under finnes det typisk tegl.
Hva slags mørtel skal jeg bruke? Det som finnes rundt skaden er en ganske glatt mørtel i dag, men for meg er det viktigst at mørtelen ikke løsner igjen.

Noen?

Jeg tør ikke tipse, det tryggeste er nok å snakke med en Elda-butikk eller lignende, og kjøpe sekken derfra som takk.

jeg har murt en skorstein med vanlig mørtel blandet med isolering Gullfiber
det var på et sted som vekslet mellom kaldt og varmt hele tiden
og det sprakk eller løsnet ikke

M
yxet skrev:
jeg har reparert en mur med vanlig mørtel blandet med isolasjon Gullfiber
det var på et sted som pendlet mellom kaldt og varmt hele tiden
og det sprakk eller løsnet ikke
Mørtel blandet med gullfiber? Det er liksom ikke materialet (glass) som sådan som isolerer, men at det i sin opprinnelige fluffy form skaper mange lommer med stillestående luft. Blander man inn (søndersmuldret? klippet?) gullfiber i mørtel så får man ingen som helst isolerende effekt, og i tillegg smelter glassull ved høye temperaturer. Ingen god idé.

Det jeg var ute etter var at det ikke skulle sprekke, eller løsne.
Og det gjorde det ikke.

M
Hvordan bidrar glass-skår til at det ikke sprekker eller løsner? Kanskje motvirker sprekkdannelse i viss grad på grunn av at det er oppbygget av tråder og da har en armerende effekt slik som glassfiberarmering i tynnpussmørtel og annet spesialmørtel, men den effekten er nok forsvinnende minimal på grunn av skjørheten i glassullen. At det skulle motvirke løsner på noen måte tror jeg da ikke. Din reparasjon hadde med største sannsynlighet verken løsnet eller sprukket uansett, det er min tanke...

Å blande i glassull i mørtelen til en skorstein var jo ganske merkelig. Glassull er jo ikke tillatt å bruke som isolasjon rundt skorsteinen nettopp fordi det ikke tåler høy varme (skal være steinull). Å da blande det direkte i mørtelen vil nok ingen feier bli særlig imponert av...

Tilbake til TS spørsmål. Den gylne regelen for all pussing er å aldri sette en sterkere mørtel utenpå en svakere. Det fører bare til sprekker, og risikoen er at et nytt, sterkt lag også ødelegger det som finnes bak. Hvis bakerovnen er gammel (og ikke renovert i moderne tid) så er den med stor sannsynlighet både pusset og murt med kalk- eller leirmørtel. Begge disse mørtelene er betydelig svakere enn moderne sementmørtel (og leirmørtel er svakere enn kalkmørtel). Du skal altså ikke bruke noe standard ildfast sementmørtel som jeg er redd de anbefaler i en ildstedbutikk eller lignende sted. Leirmørtel kjenner du igjen ved at det smuldrer opp helt og løses opp i vann. At en mørtel er svak betyr imidlertid også at den lettere kan ta opp de bevegelser som ofte blir i en eldre skorstein – i stedet for å sprekke i store flak (gjelder spesielt leirmørtel). Vi har selv renovert vår bakerovn og kunne konstatere at den var murt med leirmørtel – noe som også er det vi har brukt. Det finnes flere tråder om dette allerede på forumet. Søk på bygningsverndelen.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.