Jeg har renovert et 2-plans rekkehus på 104 kvm. Mitt spørsmål er Jeg kjøpte selv
hvitevarer
Kjøkkenet
Kakl og klikech til 2 bad Baderomsmøbler Hvor mye ville det koste for materialer som håndverkerne kommer til å bruke. Omtrent er det noen som kan hjelpe meg.

Din tekst er litt uklart formulert. Spør du for å kunne regne ut hvor mye du har tjent på å renovere selv, eller hva er det egentlig du lurer på?

Nei
Jeg har ikke håndverkerne.
Jeg er eier av rekkehus.
Jeg vil vite hvor mye det skal koste meg for det materialet som håndverkeren kommer til å bruke.

N Nazret skrev:
Nei
Jeg har ikke håndverkerne.
Jeg er eier av rekkehus.
Jeg vil vite hvor mye det skal koste meg for det materialet som håndverkeren kommer til å bruke.
Det er totalt umulig å svare på når du ikke gir mer informasjon.

Er det altså 1 kjøkken og 2 bad som er blitt renovert, og du har selv kjøpt hvitevarer og fliser samt klinkers. Du lurer på hvor mye resterende materiale burde koste?

Ja, hvor langt er et snøre?

Jeg har renovert
2 bad
Kjøkken
Fliser på kjøkkengulvet
Hvitmalt alle vegger
Gipstak i 1. etasje
Et lite lagerrom
Parkettgulv i alle soverom og stue
En liten loftsrom
Byttet alle 7 dører
Jeg kjøpte selv hvitevarer, kjøkken, mosaikk, fliser, kakel
Jeg vil vite hva det koster cirka for resten av materialene som håndverkeren bruker?
Jeg byttet elektrisk i hele huset og betalte separat for elektrisk arbeid og materiale

Baderomsmøbler kjøpte jeg også selv

Du kommer altså til å renovere kjøkken og bad og lurer på hvor mye mer materialer håndverkerne kommer til å kjøpe inn utover det du allerede har kjøpt? Den eneste måten å få svar på det er å be håndverkerne om et tilbud.

For lite opplysninger.

Ved baderomsrenoveringen:

Hvor stor flate er det? Materiale for tetningssjikt, flislim osv. koster 3 - 500 per kvm gulv og vegg. Kan nok være dyrere også. Deretter avhenger mye av hvor mye flytesparkel du trenger på gulvet. Jeg tror at en grov pris er 50 - 75 kr per mm tykkelse og per kvm. Regn med 15 - 20 mm tykkelse.

Hvor mye VVS? Regn litt grovt med 1000 - 1500 kr per gjenstand som skal tilkobles vann for rør og koblinger osv. Til det kommer fordelerskap for 3 - 5000. Noen tusenlapper for avløpsrør.

Skal det være gulvvarme? 3 - 10 000 avhengig av gulvflate.

Hvordan er det med strøm? Regn med ca 100 - 300 for ledninger, elektrikerrør og bokser per "ting" altså til lampe, stikkontakt, bryter osv. Om du ikke har jordfeilbryter tidligere så regn med kanskje 1000 kr for en jordfeilbryter. Deretter må du regne med ca 2 - 300 per stikkontakt og bryter for selve stikkontakten/bryteren.

Du trenger gips og kryssfiner for veggene, kanskje 200/kvm, gulvsponplate typ 50/kvm. Deretter kan det være nødvendig med litt forsterkninger av gulvbjelker osv., ikke så dyrt i materiale.

Kjøkkenet, lignende priser for VVS, men du trenger trolig ingen fordelerboks. Lignende stykkpriser for strøm. Ofte ikke så store inngrep i vegger og gulv.

Kanskje nye dører til badene?

Prisene jeg gjetter er veldig grovt tilpasset, og bygger delvis på egen erfaring fra renovering for typ 10 år siden. Så ta det for hva det er verdt.

Om du vil ha et mer korrekt prisoverslag, så se på monteringsanvisninger for et tetningssjiktsystem, og hvilke produkter som inngår i systemet, da vises også hvilken mengde av (dyrt) lim osv. Og se hva de produktene koster. Husk at tetningsdetaljer som hjørnevinkler, mansjetter rundt rør osv., ofte kan koste som 25% av den totale kostnaden.

Også på rørfronten kan du finne anvisninger fra f.eks. LK om hvilke deler som inngår i en installasjon.

Om du finner priser fra en nettbutikk, så regn med at materialer du kjøper via en håndverker blir betydelig dyrere, på strøm og VVS bør du regne med 300 - 700% dyrere, på enkelte ting kan det dreie seg om mer enn 1000% ekstra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.