Har et gammelt snetak på loftet som består av tretex fra slutten av 40-tallet. Nå vurderer jeg å jevne ut overflaten med oppussingsgips i forbindelse med at jeg gjør i stand alt.

Hvordan fester jeg gipsen best/lettest?
Holder det å lime og i så fall hvilket lim, eller må jeg skru også?

Alle ideer og erfaringer ønskes.
 
Jeg har gjort samme reise i min stue. Renoveringsgips på veggene og 13 mm gips i taket. Har skrudd, ikke limt. Vurderte først lim, men ble frarådet av en snekker. Kanskje finnes det noen andre som har positive erfaringer med å lime?

Deilig når man er ferdig og har blitt kvitt tiår med merker i den myke tretexen.
 
Jeg har også skrudd opp renoveringsgips (6mm) på tretex, ofte har du en plankevegg/tak bak disse myke, koselige platene (bra til dart), så å lete etter bjelker trenger du sannsynligvis ikke å gjøre. Tips! Det er enkelt å trekke rør her til f.eks. lampeuttak før gipsen settes opp. Overfres med 16mm stål og deretter inn med VP16 slange, superenkelt. Lokalt snøfall i rommet ved inngrepet må man bare ta. ;-)
 
Har også skrudd gips på tretex, litt lengre skruer så de fester i plankeveggen bak bare så er det ikke noe problem!!
 
Har limt 6mm gips på trefiberplate, fungerer bedre enn hva jeg trodde. Brukte Casco SuperFix. Raskt og enkelt.
 
Jeg skrudde 6 mm gips på mine vegger i soverommet. Det gikk ikke i det hele tatt siden tømmerveggen bak var så skjev. Det innebar at de hadde lagt mellomlegg i litt forskjellig tykkelse ved gulvet og taket.
Ettersom det ikke fantes noen lekter i det hele tatt som passer til renoveringsgipsens 1200 mm bredde, ble det mange rare skjøter og også "fine" bulker når jeg skrudde inn gipsen der det var luft bak tretexen.
Jeg tror at jeg dro annenhver skrue gjennom papiret på gipsplaten også.
Jeg skulle nok tatt 13 mm i dag om jeg hadde visst hvordan sluttresultatet ble.

Den eneste fordelen slik jeg ser det, er som markusee skrev at jeg fikk inn all strømmen i tretexen med hjelp av sirkelsagen siden jeg da ikke hadde overfres.

Anders.
 
Vi ble frarådet av snekkeren å bruke 6 mm gips og brukte istedenfor 13, litt mer stabilt. Som noen andre har sagt tidligere er det veldig praktisk å spore ut for elektrorørene i tretexen, vi brukte sirkelsag med parallelle spor. Tenkte først å kjøpe en fres for å lage sporene med, men elektrikeren frarådet det og mente at det støver mindre med saga. Hullene for boksene skal jo derimot være dypere enn elektrorørene, så der måtte vi bore i de steinharde plankeveggene. Tre boremaskiner døde av det arbeidet...:o
Jeg vet ikke om jeg hadde turt å lime på gipsen, spesielt ikke i taket.. Tretexen kan jo delaminere, jeg hadde heller forsøkt å skru.
Nå har vi kommet til det morsomme arbeidet med å lage nye vindusforinger og bygge ut vinduer og dørkarmer til det nye nivået...
Lykke til
 
  • Liker
Stoof
  • Laddar…
Jeg ville nok hevde at det støver mindre med en fres enn en sirkelsag (med støvsuger koblet til begge). I hvert fall hvis man sammenligner budsjettverktøy. Fordelen med fresen er at den slutter relativt tett rundt avvirkningsområdet, så man får ganske bra støvoppsamling (selv med en "billigere" fres), mens sagen er ganske flink til å kaste ut støv siden bladet ikke er helt tildekket (i hvert fall ikke på min B&D-villasag). Det er klart, hvis man så på med Festools TS55, får man nok mindre støv med sagen, men jeg har hvert fall ikke tenkt å sette min TS55 i en vegg der det finnes spiker...

/Otto
 
Takk for alle svar, nå gjelder det bare å bestemme hvilken vei jeg skal gå :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.