Har lest en del på forumet og internett i stort og vil bare bekrefte at jeg forstår det jeg leser riktig før jeg går all-in.

I mitt 70-tallshus jeg nylig har fått tilgang til, sitter det tretex og tapet i de fleste rommene. Jeg vil male og prøver å finne den beste måten å få til en bra overflate å starte fra. Av det jeg har lest, er det mye (og skittent) arbeid å rive ut tretex, og jeg bør uansett beholde det på yttervegger. Så jeg heller mot å ikke rive det ut og heller gipse over tretexen.

Veggene er nesten utelukkende rette bortsett fra rundt pipen, der tidligere eier har byttet ut tretexen med gips. Samt et sted hvor veggen mellom to rom nok kun består av garderober. Forstår jeg det riktig er risikoen med vanlig gips egentlig at tretex er litt for svampete og at skruene lett kan dra igjennom.

Tenker jeg riktig at jeg vil få noenlunde rette vegger med renoveringsgips med litt mindre sjanse for at skruene river gjennom papiret på gipsen?

Følge spørsmål: Hvordan gjør jeg det rundt dører og vinduer? Finnes det nytt listverk som er frest ut for renoverings- eller vanlig gips fra fabrikk, eller må jeg frese det selv?
 
  • Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Jeg ville så langt det går unngå å bruke renoveringsgips og heller bruke vanlig gips i stedet. Jeg har prøvd begge og synes det er lettere å få skruene til å synke inn akkurat passe i gipsen, uten å gå gjennom pappen. Selv om pappen holder på renoveringsgips, har den en tendens til å krølle seg og/eller reise seg slik at det blir en kul rundt skruen som er vanskeligere å jevne ut med sparkel. Tretexen burde ikke påvirke, men du bør uansett velge såpass lange skruer at de går gjennom tretex og får ordentlig feste i det du har der bak.
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jeg ville så langt det går unngå å bruke renoveringsgips og bruke vanlig gips i stedet.
Hva var dine erfaringer med de begge? Mistenker at de som har hatt problemer med gips har hatt veldig bølgete/ikke plane vegger til å begynne med?
 
S filimon-danopoulos skrev:
Hva var dine erfaringer med de begge? Mistenker at de som har hatt problemer med gips har hatt veldig bølgete/ikke plane vegger til å begynne med?
Sorry. Så nå at svaret ble litt ullent. Mine erfaringer var at det var lettere å få et fint resultat som man enkelt kunne sparkle glatt med liten innsats om man bruker vanlig gips.
Vanskeligere å få bra resultat med renoveringsgipsen, som lett blir klumpete rundt skruene.
 
S Stuff skrev:
Sorry. Så nå at svaret ble litt uklart. Mine erfaringer var at det var lettere å få et fint resultat som man enkelt kunne sparkle glatt med liten innsats om man bruker vanlig gips.
Vanskeligere å få bra resultat med renoveringsgipset, som lett blir klumpete rundt skruene

Takk. Enda en aspekt å ta hensyn til helt enkelt! Den opprinnelige ideen var å bruke vanlig 13mm gips, men når jeg begynte å lete etter info om det virket det som det var enklere å bruke renoveringsgips på tretex.

Tenker at det har mer å gjøre med det som ligger bak tretexen enn selve tretexen.
S Stuff skrev:
Sorry. Så nå at svaret ble litt uklart. Mine erfaringer var at det var lettere å få et fint resultat som man enkelt kunne sparkle glatt med liten innsats om man bruker vanlig gips.
Vanskeligere å få bra resultat med renoveringsgipset, som lett blir klumpete rundt skruene
 
Nå liker jeg min tretex så jeg ville aldri satt opp en så hard overflate utenpå. Men nå handlet det ikke om det. Jeg gjetter at du ikke har bare tretex på veggene, men bak er det plank. Og er det slik er det jo ingen problemer med å kjøre dobbeltgipsskrue så vil de få godt feste.
 
Vanlig gips er jo billigere.
 
Første rommet jeg renoverte ble en miks, rev ned noen vegger og satte opp renoveringsgips på noen.

Deretter har jeg revet...og snart har vi et tretexfritt hus.
Den eneste fordelen jeg ser er at det isolerer litt, og hvis man da skal beholde, stemmer jeg også på vanlig gips oppå.

Jo, det støver litt og tar en stund å rive, men i forhold til hvor resten av renoveringen støver kan jeg ikke se det som et problem.
 
  • Liker
BengtH
  • Laddar…
Jeg fikk en fuktskade på grunn av lekkende radiator som sprutet veggen full, og tretexen sugde til seg som en svamp. Jeg plukket ned to yttervegger på et par timer. Å dra spiker var det kjedeligste. Deretter reglade vi opp for å benytte anledningen til å sette opp flere strømuttak, og i reglene ble det satt opp kryssfiner og gips. Vinduer og dører fikk ny saling for å komme i flukt.
ALLE snekkere jeg rådførte meg med om renoveringsgips bare rister på hodet. "I beste fall er platen hel når du har kjørt den hjem fra butikken," fikk jeg som svar en gang!
 
D Dsl skrev:
Deretter har jeg revet...og snart har vi et tretexfritt hus.
Hva har fordelen vært med å rive i din erfaring?
 
S Småbrukaren skrev:
Jeg rev ned to yttervegger på et par timer. Å dra ut spiker var det kjedeligste.
De må ha fått betalt per spiker, eller hva?
 
Det fantes jo ikke Xbox og slikt på den tiden så man moret seg helt enkelt med å spikre. Gjerne spiker som ikke går å dra ut. Eller slå inn. Gulvlistene i huset fra 1938 var spikret med 5 toms klippspik :sweat: Halve veggen fulgte med!
 
S Småbrukaren skrev:
Det fantes jo ikke Xbox og slikt på den tiden, så man moret seg rett og slett med å spikre. Gjerne spiker som ikke går an å dra ut.
Og ikke skruautomat heller...;)
 
  • Haha
Småbrukaren
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det fantes jo ikke Xbox og slikt på den tiden så man underholdt seg ganske enkelt med å spikre. Gjerne spiker som ikke går an å dra ut. Eller slå inn. Gulvlistene i huset fra 1938 var spikret med 5 toms klippspik :sweat: Halve veggen fulgte med!
Dro ut en lignende fra en taklist. Man var jo litt redd for at overetasjen skulle komme farende ned.
 
  • Haha
Småbrukaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.