Hei
Vurderer å renovere et soverom i vårt hus fra -78. Det sitter strukturtapet på 10mm sponplate i dag. På mange andre steder i huset har skjøtene mellom sponplatene sprukket. Derfor vurderer jeg å skru opp gips på veggene.
Holder det med renoveringsgips for å hindre bevegelsene i huset slik at det ikke sprekker, eller bør jeg satse på 13mm plater?
Går det an å skru i sponet, eller bør jeg sikte på å skru i stenderne?
Vurderer å renovere et soverom i vårt hus fra -78. Det sitter strukturtapet på 10mm sponplate i dag. På mange andre steder i huset har skjøtene mellom sponplatene sprukket. Derfor vurderer jeg å skru opp gips på veggene.
Holder det med renoveringsgips for å hindre bevegelsene i huset slik at det ikke sprekker, eller bør jeg satse på 13mm plater?
Går det an å skru i sponet, eller bør jeg sikte på å skru i stenderne?
Jeg liker ikke å jobbe med renoveringsgips så jeg ville valgt 13mm, det blir glattere vegger og framfor alt så er det mye lettere å skru standardgips.
Sett platene slik at du får forskjøvede skjøter mot sponplatene, er det mulig så skru gipsen gjennom sponet og inn i lekten bak, men det gjør ingenting om en stor del av skruene bare tar i sponplaten.
Sett platene slik at du får forskjøvede skjøter mot sponplatene, er det mulig så skru gipsen gjennom sponet og inn i lekten bak, men det gjør ingenting om en stor del av skruene bare tar i sponplaten.
Så gjør jeg også om jeg vet at treplaten er ordentlig montert.Stefan N skrev:
Sponplater fra -78 kan meget trolig være spikret med dykkert, da skader det ikke å dra en del gipsskruer så de også får feste i bjelkene.
Sant, har akkurat renovert badet der det er, som du skriver, spikret med dykkert. Jeg må derfor lete opp stenderne og skru i dem der det går og resten i sponet.
Har fått tips om å sette "hjørneplater" i innvendige hjørner samt i alle skjøtene mellom sponplatene. Er dette begrunnet eller overkurs?
Har fått tips om å sette "hjørneplater" i innvendige hjørner samt i alle skjøtene mellom sponplatene. Er dette begrunnet eller overkurs?
Jeg pleier å sette hjørneplater mellom treplate og gips overalt hvis det ikke finnes støtte av en regel bak. I ditt tilfelle kan det jo være vanskelig å vite hvordan det ser ut med regelverk i hjørnene, så da skader det absolutt ikke å sette hjørneplater.
Å sette plater også ved hver sponplateskjøt anser jeg som unødvendig så lenge du setter gipsplatene dine med forskjøvne skjøter.
Å sette plater også ved hver sponplateskjøt anser jeg som unødvendig så lenge du setter gipsplatene dine med forskjøvne skjøter.
Klikk her for å svare