Drømmehuset viste seg å ha en gammel fuktskade i ett hjørne. En kvalifisert gjetning er at det skyldes at forrige eiere hadde en tønne under takrenna som har stått og rent over. Strøkets bedrevitere tror ikke at den manglende dreneringen må utbedres, men at det holder med at overvannssystemet er koblet til takrenna.

Jeg har revet en del av gulvet (og veggen) og konstatert at det er en uisolert såle på mark med plast, bjelkelag, isolasjon og gulvplanker. Veggen ser ut til å være støpt med puss på utsiden. Veggens innside består av bjelker, luftspalte og oljeherdet masonitt. Ingen isolasjon.

Siden vi ikke bare vil reparere skaden men også etterisolere, melder spørsmålet seg om hvordan man skal gjøre med gulvet og veggene.

For gulvet har vi fått 3 forskjellige forslag til løsning:
1. undergulv, som bedrevitere anser som unødvendig, men som jeg har forstått rett er den eneste løsningen som fjerner risikokonstruksjonen.
2. reparere som det er, dvs. plast liggende på betongen, bjelkelag på plasten og isolasjon mellom bjelkene.
3. platonmatte, isopor og gulv

For veggene har jeg fått rådet å bruke Varmvegger eller gipsplater med innebygd isolasjon, men også at det er risikabelt å isolere betongvegger innenfra.

Hvordan ville dere erfarne forumbrukere gjort det?
Trenger jeg å spesifisere noe?

• Hul i en vegg som viser avslørt betong under revet papir og tapet.
  • Bilde av en fuktskade i et hjørne av et rom, med sprukket puss og blottlagte materialer som isolasjon og treverk.
Nivellgulv. Og isolere betongveggene utvendig.

• Liker
Manganbangan
  • Laddar…
M MrT67 skrev:
Drømmehuset viste seg å ha en gammel fuktskade i det ene hjørnet. En kvalifisert gjetning er at det skyldes at de forrige eierne hadde en tønne under takrennen som har stått og rent over. Lokale forståsegpåere tror ikke at den manglende dreneringen må utbedres, men at det er nok at overvannssystemet er koblet til takrennen.

Jeg har revet en del av gulvet (og veggen) og konstatert at det er en uisolert plate på mark med plast, lekter, isolasjon og gulvplanker. Veggen ser ut til å være støpt med puss på utsiden. Veggens innside består av lekter, luftspalte og oljebehandlet masonitt. Ingen isolasjon.

Ettersom vi ikke bare vil reparere skaden, men også etterisolere, oppstår spørsmålet om hvordan man gjør med gulvet og veggene.

På gulvet har vi fått 3 forskjellige forslag til løsning:
1, subfloor, som forståsegpåerne mener er unødvendig, men som om jeg har forstått det rett er den eneste løsningen som fjerner risikokonstruksjonen.
2, reparere som det er, dvs plast liggende på betongen, lekter på plasten og isolasjon mellom lektene.
3, platonmatte, isopor og gulv

På veggene har jeg fått rådet å bruke Varmveggplater eller gipsplater med innebygd isolasjon, men også at det er risikofylt å isolere betongvegger fra innsiden.

Hvordan ville dere erfarne forumbrukere gjort det?
Trenger jeg å spesifisere noe?
Hvor mye/alvorlig skal dere bruke rommet?

Tanken er året rundt men ikke permanent. Vi kjører vedlikeholdsmodus 10 grader når vi ikke er der.

Rommet i min kjeller (länk som jag postade) hadde jeg et litt lengre element, balkongmatte (nålfiltsmatta) drenert utside. Fungerte svinbra året rundt. Ingen ekstra isolering.

• Liker
MrT67
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Nivellgulv. Og isoler betongveggene utvendig.
Ok! Takk for svaret. Erfaringer med nivell? Kan man bore bjelkene selv. Det virker som det fantes verktøy for det tidligere.
isolere utenfra? Hvordan da?

M MrT67 skrev:
Ok! Takk for svaret. Erfaringer med nivell? Kan man bore reglene selv. Det ser ut som det fantes verktøy for det tidligere.
isolere utenfra? Hvordan da?
Typ cellplast stående mot kantbalk/ plate utvendig

• Liker
MrT67
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.