heisann.

holder på og ser litt på trappen i vårt hus for den er virkelig bedrøvelig
på selve trinnene er det noen slags grå mønstrede linoleum og imellom er det en rød greie.

så det jeg har fundert på er å rive bort disse og så lime sammen furugulvplanker så de blir enheter som jeg kan sage ut både de man går på og de mellom trinnene slik at trappen blir kledd i furu og deretter male dette. har løftet på linoleumet og sjekket, og det er ingenting under som man kan tenke seg å slipe frem, det virker bare som dårlig virke, så derfor kom jeg på ideen om å bygge på furu utenpå for å på den måten få en bra overflate å male på...

men jeg kan ikke bestemme meg for hva jeg skal male med... man vil jo at det skal være slite sterkt så det ikke ser ut som skitt etter en stund... samboeren vil male den helt hvit, men siden det er tenkt at det skal være furugulvplanker så kanskje man skal hvitlasere eller noe så man fortsatt ser treet, men ikke helt trehvit... holder slikt for å gå på, eller slites det raskt...

det jeg har tenkt å bruke til trappen er dette -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx

hva tror dere om ideen min? er jeg helt ute og sykler, eller kan det funke å gjøre som jeg har tenkt.
i tanken så blir det kjempefint i alle fall, men spørsmålet er om det går å gjøre slik

og jeg har et bilde av trappen så kan dere se hvor ille det er

• Rød og grå mønstret trapp med linoleum på trinnene og tau ved siden av rekkverket.
Vi hadde lignende bekymringer med et hardt limt heldekkende teppe. Lim restene satt som berget.
Jeg brukte laminatgulv isteden da det ikke bygger like mye på trinnene. Tror det er betydelig enklere å jobbe med enn furubord. Laminatgulvet limte jeg fast.
Finnes jo laminat i alle dets ulike former og farger.

Glem ikke trappekompasset, den gjør ens liv mye enklere.

• Trapp med nylagt laminatgulv og dekorative detaljer på veggen.
Gadu:

Hvordan laget du trappenesen?

Fortell gjerne alt fra starten...

Vi ønsker å kle trappen vår i eik laminat eller parkett.

ja de så jo lignende ut.. og jeklig fin :) årsaken til at jeg funderte på furubord va for å få en mer robust trapp.. som sagt så virker det å være bygd i drit materiale så jeg tenkte at de skulle føles litt mer robust hvis man kledde den inn med dette... og ettersom både jeg og sambon er inne på at det skal males så er jo parkett kanskje ikke så bra da man da fjerner selve grunnen til det...

men hvor kan man finne en trappekompass ?? har lest og sett at mange bruker den men har ikke funnet noen lenker til hvor man kan kjøpe... jeg hadde tenkt å ta type papp og lage maler av hvert trinn og sage ut... trappen har jo ikke noen rare vinkler hva jeg kan se uten det ser mest ut til å være rette vinkler overalt... men det er kanskje øyet som blir lurt...

og en ting til... må man ha en trappenese. sitter jo litt utstikkende nå men den har jeg tenkt å kappe bort for at det skal bli lettere å sette kledningen og så sette metallist ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) på kanten... men hvis trappenesen har noen funksjon som har med å gå i trappen så kanskje man må ha den der

Sist redigert:
Tiger79 skrev:
Gadu:
Hvordan lagde du til trappenesen?
Fortell gjerne alt fra begynnelsen...
Vi vil kle trappen vår i eik laminat eller parkett.
Ganske enkelt faktisk. Nå kan det hende at jeg blander begrepene plan og trinn... men, here goes...
Lagde en egen trappekompass som jeg brukte for å måle ut hvert plantrinn etter at vi reiv bort teppet og slipte det litt plant.
Når jeg vel hadde målt ut plantrinnet, la jeg sammen tre laminatplater, målte ut trinnet med kompasset, tegnet linje punkt til punkt og brukte stikksagen for forsiktig å sage ut trinnet i laminatplatene. Trinnene(?) var jo ganske enkle og rektangulære og ble limt med PL600 først.
Så limte jeg not og fjær på laminatplatene (også PL600) og også på plantrinnet. Så forsiktig la de sammen limte laminatplatene på plass på trinnet. I noen tilfeller måtte man finjustere med en fil.
Så på med tyngde... bøker, fotopermar, kataloger alt man kunne finne i noen timer.
I mellomtiden lagde jeg trappenes av en fliselist i eik som var omtrent 5mm bredere enn eksisterende trappenes + laminat.
Når vel laminatplatenes lim hadde tørket, trengte man å slipe ned kortsidene så de kom i lodd så man kunne spikre den nye trappenesen på plass uten en sprekk. Dog slurvet jeg litt, og det ble noen sprekker her og der som man skjulte med sklisikringstape.

Håper denne lille beskrivelsen var nok... Legger ved et bilde av den hjemmebygde trappekompassen.
En laminatplate, to skruer og mütter, og harde papplapper som piler.

• Hjemmelaget trappekompass med laminatplate, to skruer med muttere, og pappbiter som piler, brukt for å måle trapptrinn.
Frigge skrev:
og en ting til... må man ha en trappenese. sitter jo litt utstikkende nå men den hadde jeg tenkt å kappe bort for at de skal bli lettere å sette bekledningen og så sette metal list ( [lenke] ) på kanten... men hvis trappenesen har en funksjon som har med å gå i trappen så må man kanskje ha den der
Min høyst personlige mening er at trappeneser i metall blir ikke vakkert, men det er jo opp til betrakterens øye.
Montering er jo enkelt og smidig helt klart. Funksjon... ingen anelse?

Men det må vel finnes noen hvite laminat som ser ut i henhold til deres ønske? Avråder deg absolutt ikke fra å gjøre det med furuplank, men det føles unødvendig slitsomt.

ser jo riktig fint ut.. skal sjekke om det finnes noen parkett som er litt hvitaktig.. vil jo ikke ha det kritthvitt men hvitaktig så man fortsatt ser treet gjennom litt

gadu

Takk for en god beskrivelse.

viste bildene til samboeren så nå er det helt andre ideer :) vi har jo i gangen der trappen begynner noe lignende laminat med type antrasitt flisimitasjon... så vi fant dette på byggmax som nok ville gjøre seg flott i trappen ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx ) dels så synes ikke hundehår og skitt like raskt som på hvitt og så går de sammen med ganggulvet.

og lyse sider og brystpanel så kan nok det bli riktig fint

jeg tok 14 mm eikeparkett.
finnes en trapplinjal å kjøpe. man kan vri den i alle retninger.
trappnosen tar du eikfoder 56 mm da dekker du alt.
bla litt ned i mitt album her så ser du resultatet.

http://www.minhembio.com/speedomac/29955/

Jeg har gjort det samme, og siden vi skulle male, beholdt jeg "skitvirket" og slipte bort lim- og linoleumrester. Jeg fikk anledning til å kjøpe en ny solid slipemaskin, men med den og 40-papir var det mindre jobb enn å sage furu/parkett/laminat som var alternativene. Trappen vår så ut som deres på bildet og ble veldig fin med grå farge, synes vi selv :) Så hvis dere ombestemmer dere igjen og maler, ser jeg ingen grunn til å kle den med furu.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.