Hei kjære forum,

vi holder på å renovere et soverom på vårt landsted (huset er bygget ca. 1929) og har noen spørsmål om hvordan vi bør gå frem.

Vi har revet ned alt som skal bort (tror jeg) og skal nå begynne å bygge opp rommet igjen.

Det sitter tapet på en eller annen form for plate, usikker på hva. Bak denne virker det som det sitter treplater. Tester å skru gjennom flere steder og det fester hver gang.

Vår tanke var renoveringsgips da det på veggene sitter tapet samt flere skader. Tenker vi riktig? Hva gjør man ved vindu og dørlister i så fall, så det blir en nivåforskjell? Er det bedre med vanlig gips? (Bygger jo litt ekstra).

Taket - har vært dekket med takvev som vi har revet ned. (Og trukket ut cirka en million spiker. Sparkle hullene?)
Tenk å male det hvitt - hvordan gjør vi med glipene. Ullgarn? Maler man i så fall over det etter å ha trykt inn garnet i sprekkene?

Gulvet - fjernet et teppe og funnet et gammelt sjarmerende tregulv. Slipe det og kanskje lasere det på en eller annen måte. Hvor vanskelig er det å slipe selv? Fornuftig å ta inn profesjonell hjelp?

Her følger noen bilder som kanskje gjør det enklere å forstå hva vi mener?

Takk på forhånd for all hjelp!

• Utsatt vegg over et vindu i et rom under renovering, med revet tapet og synlige treplater. Mørkt tak med synlige sprekker.
  • Slitt tregulv med flekker og merker, samt en hammer og tang på gulvet i et rom under oppussing. Veggen har tapet og listverk langs gulvet.
  • Utsatt del av en vegg i et gammelt hus, viser tapet og treverk med skader samt fabrikkert skive bak. Hjemmerenovering i pågående prosjekt.
  • Rom under renovering med strippet tapet, synlige trepaneler og gammelt tregulv. Vindu til venstre, elektrisk ovn under, lyspæreledning langs veggen.
  • Slitt vegg med gammel tapet og bakliggende treplater synlig, fjerning av panel pågår i et gammelt hus fra 1929.
  • Vinduskarm med diverse verktøy og tomme bokser, omgitt av vegger med fjernet tapet. Oppussingsområde med synlige treflater øverst.
  • Et gammelt tapet på en vegg med revne og skadede områder. Mønsteret har vertikale linjer i ulike farger og små prikker.
  • Sprukket trepanel med synlige skjøter og ujevn overflate.
Kommer an på hvilken stil du foretrekker. Jeg ville gjort slik: Tak: gips, eventuelt med innfelte el-ledninger til flere uttakspunkter for taklampe eller spots. Vegger: 6 mm renoveringsgips, sparkle, male/tapetsere. Gulvet er et undergulv, ikke ment å ha som overflatesjikt. Kan dog være koselig om dere sliper og overflatebehandler. Å slipe selv krever maskinleie for en stor båndsliper eller mindre kantsliper, samt en del dyrt slipepapir. Man kan gjøre feil også. Jeg har gjort både selv og leid bort. Siden jeg ikke vil bære tunge maskiner fra utleieren og verdsetter min tid, ville jeg leid det bort. Om du vurderer å legge nytt gulv på det eksisterende, så husk at da må du demontere gulvlistene eller sette nye lister over de gamle (stygt).

Rom med blå og gule vegger og et nylig slipt tregulv. Sollys strømmer inn i rommet, og noen gulvlister er fjernet for sliping. Lyst rom med tregulv, nær et vindu med hvit ramme. En takvifte henger fra det hvite taket. Lyst tregulv i et delvis ferdig rom, uten lister. Åpent mot et annet rom med rutete gardin. Veggene er hvite.
Så fint kan det bli. Rommet med "blå vegg" er et såkalt undergulv som aldri var ment å vises. Vi synes det ble veldig bra likevel. Gulvlistene tar du bort før gulvsliping. Det er enkelt å montere tilbake senere hvis du er forsiktig når du tar dem av. Går det ikke, vil det bli mer komplisert å få det til å se pent ut OG det er stor risiko for at fargen på gulvlistene dine vil få slipemerker ved selve gulvslipingen.

Har prøvd både å slipe selv og sette bort. Ja, også mitt råd er å sette bort det. Sjekk med noen forskjellige gulvslipere og husk å be om et tilbud som inkluderer ønsket gulvbehandling også. (Oljet, vokset osv)

Takk for svar!

Vi har tatt bort listene og vil la slipe gulvet da vi gjerne vil beholde den følelsen.

Hvordan gjør vi med taket? Sliper ujevnheter, sparkler hull, sliper igjen og så maler? Lest om ulltråd til sprekkene, trykker man det inn før eller etter man maler? Altså maler man over den? Vi ønsker ikke å sette inn spotter i taket og gipse, men beholde følelsen av tretak.

Veggene - er renoveringsgips å foretrekke over vanlig gips? Hvordan gjør man ved vinduer og dørgerikter? Skal det være sprekk mellom gulv/tak og gips eller setter man det rett på gulvet?

Så slipe, sparkle male eller tapetsere antar jeg?

Synes det er gøy å fikse, men vil være sikker på at vi gjør riktige trinn fra starten av :)

Takk igjen for svar!

Uansett hva du gjør med veggene så ta ned treetexplatene. De er lette å fjerne og erstatte med en eller annen treplate. Så kan du skru på plass gipsplater. Da blir dybden omtrent lik.

Tretex er for øvrig like tykt som vanlig gips, men jeg ville aldri fjerne det, hvorfor det? Da kan man jo like gjerne fjerne foring og annet og gipse direkte på med vanlig gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.