Hei,

Vi har flyttet inn i et hus hvor det er en rørpeis som trenger renovering. Vi har skrapet bort mye løst materiale og nå gjenstår det å restaurere. Hvilket materiale skal jeg bruke og hvordan får jeg den glatte overflaten som vises på bildene?

• Gammel rørspis med avskallet maling i behov av renovering, stående på et slitt tregulv foran en upusset vegg.
  • Veggen viser en rørspis som er delvis skrapet for løst materiale, med flekker av gult og hvitt puss.
  • Rørspis med avskallet overflate, klar til restaurering. Veggområder med avflakende maling og gips som trenger jevn overflatebehandling.
Claes Sörmland
Underst ser du kalkpussen. Så er den kalket, dvs. strøket med kalkmaling. Og øverst ser det ut til å være et lag med hvit plastmaling, typen innendørs veggmaling/takmaling:

Gipsvegg med avskallet hvit maling som avslører underliggende lag med kalkmørtel og vegg bak.

Hvis du kan fjerne all plastmaling, kan du male den med kalkmaling igjen. Kjøpes i spesialbutikk/bygningsvern-butikk.

Det går også an å male den med vanlig matt innendørs takmaling. Litt synd synes jeg for en så gammel antikk peis.

Det får jeg ta og teste! For å få den helt jevn igjen, er det da å bruke kalksparkel eller hvordan gjør man for å få den klar for maling?

Claes Sörmland
D Doobiidoo skrev:
Det får jag ta og teste! For å få den helt glatt igjen er det da å bruke kalksparkel eller hvordan gjør man for å få den klar for maling?
Kalkmaling er ganske kremet fyllende, så med pensel og tålmodighet tror jeg dere kan få den ganske glatt ved å male på den rene pussen først. Forskjellen mellom kalkpuss og kalkmaling er jo egentlig bare at pussen er lesket kalk + fin sand i tykk vannsuspensjon mens kalkmaling er lesket kalk i tynnere vannsuspensjon.

Dette med å male med kalkmaling er en liten kunst, så les dere opp. Finnes nok de som kan dette på forumet.

Det finnes også litt større hulrom i rørspisen, er det slokket kalk som brukes også for å reparere dette, eller er det noe annet man skal bruke da?

• Hål i rörspis med sprickor och exponerad tegelsten, potentiellt behov av reparation med rätt material.
  • Hullete murverk i en rørpeis, viser skader i pussen og avdekker murstein under malingen.
Claes Sörmland
Der trenger å repareres. Det gjør du med så store mursteiner som man kan passe inn i hulrommene og leirmørtel etter at alt løst materiale er fjernet. Når dette har tørket noen dager, pusser du med kalkpuss (=lesket kalk + fin sand i passende størrelse, kan kjøpes i sekk).

Takk Claes! Det får bli til å kjøpe lesket kalk og leirmørtel i dagene😊

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.