Vi har flyttet inn i et hus hvor det er en rørpeis som trenger renovering. Vi har skrapet bort mye løst materiale og nå gjenstår det å restaurere. Hvilket materiale skal jeg bruke og hvordan får jeg den glatte overflaten som vises på bildene?
Underst ser du kalkpussen. Så er den kalket, dvs. strøket med kalkmaling. Og øverst ser det ut til å være et lag med hvit plastmaling, typen innendørs veggmaling/takmaling:
Hvis du kan fjerne all plastmaling, kan du male den med kalkmaling igjen. Kjøpes i spesialbutikk/bygningsvern-butikk.
Det går også an å male den med vanlig matt innendørs takmaling. Litt synd synes jeg for en så gammel antikk peis.
Det får jag ta og teste! For å få den helt glatt igjen er det da å bruke kalksparkel eller hvordan gjør man for å få den klar for maling?
Kalkmaling er ganske kremet fyllende, så med pensel og tålmodighet tror jeg dere kan få den ganske glatt ved å male på den rene pussen først. Forskjellen mellom kalkpuss og kalkmaling er jo egentlig bare at pussen er lesket kalk + fin sand i tykk vannsuspensjon mens kalkmaling er lesket kalk i tynnere vannsuspensjon.
Dette med å male med kalkmaling er en liten kunst, så les dere opp. Finnes nok de som kan dette på forumet.
Der trenger å repareres. Det gjør du med så store mursteiner som man kan passe inn i hulrommene og leirmørtel etter at alt løst materiale er fjernet. Når dette har tørket noen dager, pusser du med kalkpuss (=lesket kalk + fin sand i passende størrelse, kan kjøpes i sekk).