Jeg skal mure nytt ildfast tegl i min peis. Det som var der har jeg fjernet, og nå ser det ut som på bildene. Trenger jeg å fylle hulrommene, eller kan jeg la det være og bare fortsette som det ser ut nå? Hva ellers bør jeg tenke på? En åpen mursteinspeis uten ildfast tegl, omkranset av verktøy og dekor, med en plante og flasker på toppen, på et svart gulv. Eldfast teglestein i fjernet peis, viser sprikende murverk med synlige hullrom og ujevn overflate. Murvegg med slitte teglsteiner, synlige hull og sprekker i en peis som trenger restaurering.

Skal akkurat starte et lignende prosjekt. Kjøpt ildfast murstein og mørtel. Kommer til å fylle hulrommene.

Kommer du fylle dem med bare mørtel? Og i så fall skal man legge det i omganger eller er det bare å fylle en sprekk som er 3x3cm på en gang. Eller når jeg tenker etter skal jeg antagelig fylle alt og pirke i småstein der jeg kan? Jeg har bestilt 25 kg ferdigblandet "mørtel" (https://www.schamotte-shop.de/icf-spezialmoertel-25kg-eimer-gebrauchsfertig-ohne-anruehren-2.html) og jeg tror ikke det er nok hvis jeg skal fylle opp også. Det vil bli chamottesteiner 4cm i bunnen og 3cm på sidene. Trenger jeg ildfast mørtel for fylling bak steinene?

S sblixten skrev:
Kommer du fylle dem med kun bruk?
Og i så fall skal man legge det i omganger eller er det bare å fylle en sprekk som er 3x3cm med én gang.
Eller når jeg tenker etter skal jeg antakelig fylle alt og sette inn småstein der jeg kan?
Jeg har bestilt 25 kg ferdigblandet "bruk" ([lenke]) og jeg tror ikke det er nok hvis jeg skal fylle opp også.
Det kommer til å bli chamottestener 4cm i bunnen og 3cm på sidene.
Trenger jeg ildfast bruk for fylling bak steinene?
Søker svar på de samme spørsmålene i prinsipp
Tenkte å "fuge" det røde teglsteinen så jeg får en jevn overflate å utgangspunkt fra

Leste et sted at man bør la det være litt ekspansjonsrom mellom ildfast og rød teglstein.
Opplever det som litt vanskelig å finne informasjon om peismuring generelt.

Jeg har bestemt meg for å ikke fylle bak før. Jeg vil prøve å smøre på rikelig på steinene før jeg setter dem ned og justerer. Da blir det sannsynligvis litt ekspansjonsrom.

GetAttachmentThumbnail

• Liker
Razer167 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.