Hei,

Jeg har en åpen peis som begynner å falle i biter. Det er ikke så alvorlig som det høres ut, men litt murbruk løsner mellom mursteinen og mursteinen begynner å flise. Jeg har litt funderinger på å forsøke å forbedre den litt. Hva bør man tenke på, hvordan går jeg frem?

//D

Ta med en bit av fugen til butikken og be om hjelp så du får samme hardhet på den nye mørtelen, ellers kan det sprekke. Skrap ut fugene så mye du kan - helst så det blir dypere enn høyden på fugen (finnes sikkert noen regel). Vann teglsteinen godt - sprayflaske eller kalkbørste og børst ca. et døgn og fyll på etter hvert - ellers tørker den nye fugen ut da teglsteinen suger til seg vannet. Bland mørtel i henhold til produsentens informasjon. Så er det bare å fuge og ettervanne hvis det står i instruksjonen. Nå kommer sikkert noen som kan dette på ordentlig til å rette på meg litt - men det er ikke så vrient, og man kan jo gjøre om i tilfelle det skulle løsne... Lykke til med ovnen. Husk at det skal være ildfast mørtel hvis det er i ildstedet du skal fuge // Micke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.