Hei!
Vi står foran å gjøre om den gamle åpne peisen i vårt nylig innkjøpte 40-tallshus som er under renovering. Trenger litt inputs til hvordan vi på beste og enkleste måte får fikset denne pent. Ikke pent med det rød-hvite i den eksisterende tilstanden. Innvendig?! Er det bare den gule fargen som gjelder der? Bildet ble tatt i går kveld og viser bare en del av peisen.
Tar takknemlig imot tips.
Vi står foran å gjøre om den gamle åpne peisen i vårt nylig innkjøpte 40-tallshus som er under renovering. Trenger litt inputs til hvordan vi på beste og enkleste måte får fikset denne pent. Ikke pent med det rød-hvite i den eksisterende tilstanden. Innvendig?! Er det bare den gule fargen som gjelder der? Bildet ble tatt i går kveld og viser bare en del av peisen.
Tar takknemlig imot tips.
... nå må du nok forklare litt mer.
Hvordan mener du "innvendig"? Inni selve peisen, der man fyrer? Hva snakker du om for gul farge? Med "det rød-hvite", mener du mursteinene og fugene imellom?
Et første spørsmål er, kommer dere til å fyre i den i det hele tatt?
Jeg kan legge noen gode generelle råd: Helst maler man ikke en åpen peis eller skorstein, man pusser den med myk kalkpuss. Jeg vet ærlig talt ikke om slik kan fås som innfarget om dere vil ha den i annen farge enn hvit, men kanskje. Vanlige plastfarger (dvs nesten alle som finnes i vanlig fargehandel) går absolutt ikke da disse ødelegges av varmen når man fyrer (etter en stund iallfall). Dette både fordi plasten i malingen ikke tåler varmen og at selve mursteinene utvider, krymper og beveger seg litt når man fyrer. Det finnes tradisjonell limfarge, men denne har jeg hørt er litt krevende å bruke og aldri brukt selv. Det finnes også noe som kalles silikatmaling, men vet ikke om den fungerer her eller om det holder seg pent over tid. Også noe som heter KC-maling som jeg heller aldri har brukt.
Om dere rett og slett vil skjule de røde mursteinene kan dere jo pusse det som er utvendig. Innvendig blir det snart svart uansett om man fyrer. Vil dere ikke se inn i den kan dere sette opp et solid gnistgitter som skjuler antar jeg.
Hvordan mener du "innvendig"? Inni selve peisen, der man fyrer? Hva snakker du om for gul farge? Med "det rød-hvite", mener du mursteinene og fugene imellom?
Jeg kan legge noen gode generelle råd: Helst maler man ikke en åpen peis eller skorstein, man pusser den med myk kalkpuss. Jeg vet ærlig talt ikke om slik kan fås som innfarget om dere vil ha den i annen farge enn hvit, men kanskje. Vanlige plastfarger (dvs nesten alle som finnes i vanlig fargehandel) går absolutt ikke da disse ødelegges av varmen når man fyrer (etter en stund iallfall). Dette både fordi plasten i malingen ikke tåler varmen og at selve mursteinene utvider, krymper og beveger seg litt når man fyrer. Det finnes tradisjonell limfarge, men denne har jeg hørt er litt krevende å bruke og aldri brukt selv. Det finnes også noe som kalles silikatmaling, men vet ikke om den fungerer her eller om det holder seg pent over tid. Også noe som heter KC-maling som jeg heller aldri har brukt.
Om dere rett og slett vil skjule de røde mursteinene kan dere jo pusse det som er utvendig. Innvendig blir det snart svart uansett om man fyrer. Vil dere ikke se inn i den kan dere sette opp et solid gnistgitter som skjuler antar jeg.
Takk snille for svar.torparavgrund skrev:
... nå må du nok forklare litt mer.
Hva mener du med "innvendig"? Inni selve peisen, der man fyrer? Hva snakker du om for gul farge? Med "det rød-hvite", mener du teglsteinene og fugene mellom?
Jeg kan legge til litt gode generelle råd: Helst maler man ikke en åpen peis eller skorstein, man pusser den med myk kalkpuss. Jeg vet ærlig talt ikke om slik finnes i farget utgave hvis dere vil ha den i annen farge enn hvit, men kanskje. Vanlige plastmalinger (altså nesten alle som finnes i vanlige fargehandlere) går absolutt ikke, da disse blir ødelagt av varmen når man fyrer (etter en stund i alle fall). Dette både fordi plasten i malingen ikke tåler varmen, og fordi teglsteinene ekspanderer, krymper og beveger seg litt når man fyrer. Det finnes tradisjonell limfarge, men denne har jeg hørt er litt krevende å bruke og aldri brukt selv. Det finnes også noe som kalles silikatmaling, men vet ikke om den fungerer her eller om den holder seg pen over tid. Også noe som heter KC-maling som jeg heller aldri har brukt.
Hvis dere rett og slett vil skjule de røde teglene, kan dere jo pusse det som er utvendig. Innvendig blir det snart svart uansett hvis man fyrer. Vil dere ikke se inn i den, kan dere sette opp et solid gnistgitter som skjuler, antar jeg.
Skal prøve å være enda tydeligere på hva jeg mener. Ja, innvendig mener jeg teglsteinene inni. Hva jeg forstår er det som gjelder gulfarget (altså det varmebestandige), men som sagt blir alt svart uansett, og peisens dybde kanskje bidrar til at man ikke tenker på det gulfargede. Et gitter kunne vært en løsning. Bra tips! Så kan man som du sier pusse peisen utvendig i hvitt.
Så feil av meg å antyde eller formidle at det handlet om å male om innvendig, noe som ikke virker mulig. Så pusse om er nok det som gjelder, så male det i matt hvit farge. Siden den delen ikke vil bli like varm. Burde kanskje gå med matt hvit takmaling. Det tipset fikk jeg fra en fargebutikk. Stort takk for din innspill.
Njae, ikke nødvendigvis at det må være gulfarget tegl innvendig. Et raskt google-søk på de ulike forhandlernes alternativer ser imidlertid ut til å være gult alt sammen... men som det ser ut nå er det jo rød tegl, og det ser ut som at man har fyrt i den uten at den har sprukket? For det er den eneste risikoen så vidt jeg vet. Jeg har sett mange fungerende kakkelovner og åpne peiser som var rød tegl tvers igjennom. Kanskje vanligere før?
Når man fyrer i peisen, varmes teglet opp og ekspanderer litt, for så å krympe igjen når det avkjøles. Forskjellen på ildfast tegl og vanlig teglstein er at det ildfaste er litt "mykere" og tåler disse bevegelsene bedre. Det er for eksempel derfor man aldri ser ovner eller skorsteiner helt i betong; betong er veldig hard, og derfor stiv, og ville snart sprekke opp når det ble varmet opp. Det samme gjelder for fugematerialet/pussematerialet – det må være "mykt" så det tåler bevegelser.
Og igjen, jeg ville anbefalt å droppe maling helt og holdent. Vil du ha det hvitt har jeg lest at man kan bruke kalkmaling utvendig på peisen for å få den helt kritthvit. Jeg googlet litt mer i går og fant ut at det fortsatt uten større vanskeligheter går an å få tak i innfargingspigment til puss. Her for eksempel har de en guide (for betong, men prinsippet er det samme) https://www.wsochcompany.se/guider-och-inspiration/betong-och-puts/farga-in-betong-med-fargpigment/
Jeg har lært den harde veien å ta det de sier i fargebutikker med en klype salt. De er ikke håndverkere, de er selgere som har blitt lært opp i visse grunnlag og de mest typiske standardtilfellene. Deres mål er å selge maling til en kunde som helst blir fornøyd. Dessuten er jeg ikke imponert over deres prissetting i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøkelse 2018 var Biltemas superbillige fasadegrunn blant de beste!). Men maling og trebehandling er en jungel med mange forståsegpåere som mener de vet best.
Når man fyrer i peisen, varmes teglet opp og ekspanderer litt, for så å krympe igjen når det avkjøles. Forskjellen på ildfast tegl og vanlig teglstein er at det ildfaste er litt "mykere" og tåler disse bevegelsene bedre. Det er for eksempel derfor man aldri ser ovner eller skorsteiner helt i betong; betong er veldig hard, og derfor stiv, og ville snart sprekke opp når det ble varmet opp. Det samme gjelder for fugematerialet/pussematerialet – det må være "mykt" så det tåler bevegelser.
Og igjen, jeg ville anbefalt å droppe maling helt og holdent. Vil du ha det hvitt har jeg lest at man kan bruke kalkmaling utvendig på peisen for å få den helt kritthvit. Jeg googlet litt mer i går og fant ut at det fortsatt uten større vanskeligheter går an å få tak i innfargingspigment til puss. Her for eksempel har de en guide (for betong, men prinsippet er det samme) https://www.wsochcompany.se/guider-och-inspiration/betong-och-puts/farga-in-betong-med-fargpigment/
Jeg har lært den harde veien å ta det de sier i fargebutikker med en klype salt. De er ikke håndverkere, de er selgere som har blitt lært opp i visse grunnlag og de mest typiske standardtilfellene. Deres mål er å selge maling til en kunde som helst blir fornøyd. Dessuten er jeg ikke imponert over deres prissetting i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøkelse 2018 var Biltemas superbillige fasadegrunn blant de beste!). Men maling og trebehandling er en jungel med mange forståsegpåere som mener de vet best.
Takk for all informasjon! Kjempeflott å få så grundig input. Vi kommer definitivt til å fyre i den. Ja, du har rett angående fargebutikkselgerne. Så finnes det mange som mener forskjellig blant fagfolkene også. Tror det blir ny puss samt eventuelt reparere eksisterende murstein innvendig da det er ganske stort mellomrom mellom enkelte. Dog har peisen blitt godkjent av feieren.torparavgrund skrev:
Njae inte nødvendigvis at det må være gulfarget murstein innvendig. Et raskt googlesøk på de forskjellige forhandlernes alternativer ser imidlertid ut til å være gult alt sammen... men slik det ser ut nå er det jo rød murstein, og det ser ut som at man har fyrt i den uten at den har sprukket? For det er eneste risikoen så vidt jeg vet. Jeg har sett mange fungerende rørspiser og åpne peiser som var rød murstein tvers igjennom. Kanskje vanligere før?
Når man fyrer i peisen varmes mursteinen opp og ekspanderer litt, for deretter å krympe igjen når den kjølner. Forskjellen på ildfast murstein og vanlig murstein er at den ildfaste er litt "mykere" og tåler disse bevegelsene bedre. Det er f.eks derfor man aldri ser ovner eller skorsteiner helt i betong; betong er veldig hardt, og derfor stiv, og ville snart sprekke i stykker når man varmer det opp. Det samme med mørtelen/pussen - Den må være "myk" slik at den tåler bevegelser.
Og igjen, jeg ville anbefale å droppe maling helt. Vil du ha det hvitt har jeg lest at man kan bruke pipepuss utvendig på peisen for å få det helt kritthvitt. Jeg googlet litt mer i går og fant ut at det fortsatt uten større vanskelighet går an å få tak i innfargingspigment til puss. Her f.eks har de en guide (for betong, men prinsippet er det samme) [lenke]
Jeg har lært på den harde måten å ta hva de sier i fargebutikker med en klype salt. De er ikke håndverkere, de er selgere som har fått lære seg visse grunnleggende ting og de mest typiske standardtilfellene. Deres mål er å selge maling til en kunde som helst blir fornøyd. Dessuten er jeg ikke imponert over deres prissetting i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøkelse 2018 var Biltemas superbillige fasadegrunn blant de beste!). Men maling og trebehandling er en jungel med mange forståsegpåere som anser seg vite best.
Topp! Om du med "mellomrom" mellom steinene mener at det har blitt litt tomt mellom dem, er det enkelt å fylle på med ildfast mørtel (koster ca. 150 kr for 5 kg i byggevarehandel). Lett som en plett, bare å børste rent i fugene med en tynn stålbørste, støvsuge ut, blande ny mørtel og fylle i. Støvsug med såkalt "asksuger" eller tilsvarende; en vanlig støvsuger tar skade av å suge inn aske og andre ekstremt fine partikler som slipestøv når man har slipt på f.eks sparkel (partiklene er så små at de går gjennom et vanlig filter og havner i motoren). Har du allerede en støvsuger, ville jeg sagt at du gjør reparasjonen selv for ca. 200-250 kr i verktøy og materialer.M MAJOhusprojekt skrev:Takk for all informasjon! Kjempebra å få så grundig input. Vi kommer definitivt til å fyre i den. Ja, du har rett angående fargebutikkens selgere. Så finnes det mange som synes forskjellig blant fagfolkene også. Tror det blir ny puss samt evt. reparere eksisterende teglstein innvendig da det er ganske stort mellomrom mellom noen av dem. Dog har peisen blitt godkjent av feieren.
Kan for øvrig si at en solid og sterk grovstøvsuger, jeg brukte 3000 kr på min tror jeg, er en av de enkeltvis beste investeringene jeg noen gang har gjort. Så mange ganger vært så glad for at jeg hadde en ordentlig maskin som klarer alt - grus, støv, slipestøv, jord, sagflis, til og med væske. Når man pusser opp, maler, tapetserer eller bare skal rengjøre bilen. Hatt min i snart 4 år og brukt den mye og hardt i perioder, går fortsatt som ny.
torparavgrund skrev:
Topp! Om du med "mellanrum" mellan steinene mener at det blitt litt tomt mellom dem er det rett og slett å fylle på med ildfast mørtel (koster ca 150 kr for 5kg i byggevarehandel). Lett som en plett, bare å børste rent i fugene med en tynn stålbørste, støvsuge ut, blande ny mørtel og fyll i. Støvsug med s.k "asksug" eller tilsvarende; en vanlig støvsuger tar skade av å suge i seg aske og andre ekstremt fine partikler som slipestøv når man har slipt f.eks sparkel (partiklene er så små at de går gjennom et vanlig filter og havner i motoren). Har du allerede en støvsuger vil jeg si at du gjør reparasjonen selv for ca 200-250 kr i verktøy og materialer.
Kan for øvrig si at en skikkelig og sterk grovstøvsuger, jeg la 3000kr på min tror jeg, er en av de enkelt beste investeringer jeg noensinne har gjort. Så mange ganger vært så glad for at jeg hadde en ordentlig maskin som takler alt - grus, støv, slipestøv, jord, sagflis, til og med væske. Når man bygger om, maler, tapetserer eller bare skal rengjøre bilen. Hatt min i snart 4 år og kjørt skikkelig mye og hardt med den i perioder, går fortsatt som ny.
Hei og takk for svar!
Har vært litt opptatt, derfor litt sent svar.
Så bra at det går å fikse så enkelt. Skal ta meg til bygghandelen i dag og kjøpe ildfast mørtel.
Vi har byggstøvsuger, men kun en 1000- kroners modell. Hvorvidt den har bra filter og suger opp støv effektivt er jeg usikker på. Men bedre å ta den enn den vanlige støvsugeren.
Hvordan ville du gjort med forsiden? Altså å fjerne det røde teglet rundt kantene. Mure over, men med hva? Og hvordan får man det helt rett? Dumt spørsmål kanskje, men finnes det gode verktøy for dette eller gjelder kun god og nøye presisjon?
Stort takk for dine gode tips og råd.
Hm. Å få bort det helt blir nok veldig vanskelig; hadde det stukket ut mer hadde man kanskje våget seg på det med en vinkelslip, men her hadde jeg nok ikke våget det.
Jeg hadde nok gjort slik: når dere uansett setter puss (eller gips eller hva dere nå vil bruke) på utsiden, sett det på det utvendige røde teglsteinen også, men la alt på innsiden forbli rødt. Kanskje ikke akkurat som dere vil ha det, men det er nok beste fremgangsmåte i dette tilfellet. Den hardcore versjonen er selvfølgelig å få inn en murer som gjør om den akkurat slik dere vil ha den, men det koster.
Alternativ to er å pusse også et stykke inn i peisen, men det får dere nok regne med kommer til å være svart av sot og glør. Det vil også skape en "kant" med puss som både gjør det vanskelig å rake ut asken fra peisen, og dere vil dessuten dra med askeraken på denne kanten og snart ødelegge den uansett. Forutsatt så klart at dere bruker en rake og ikke støvsuger hver eneste gang.
Å få det rett pleier faktisk å være ganske lett. Pussen legger seg ofte veldig jevnt og fint med konturene på det man setter det på. Vil du ha en helt rett kant der pussen slutter kan du sette dit en plankebit eller til og med litt malerteip du så drar av (forutsatt at du ikke pusser veldig tykt, så bør kanten forbli rett når du fjerner teipen).
Forresten, jeg glemte å si: sørg for at murstocken og alt ikke allerede er malt før dere begynner å pusse! Finnes det gammel maling på allerede, kommer ikke pussen til å feste seg ordentlig og snart falle av. Prøv å skrape litt på et ikke så synlig sted, puss løsner bare som fint pulver eller kanskje en liten rund smule om man tar i. Maling løsner som små flak.
Tillegg: vil dere at steinene foran ikke skal synes i det hele tatt kan dere legge på puss i flere lag til det ser helt jevnt ut (det kommer til å skrå fra åpningen utover litt, kan komme til å se ganske "glatt" og smidig ut faktisk). Dog vanskelig å avgjøre ut fra bildet om det er passende; på bildet ser det ut til å stikke ut maks en centimeter eller så, og mye tykkere enn det kan bli vanskelig.
Jeg hadde nok gjort slik: når dere uansett setter puss (eller gips eller hva dere nå vil bruke) på utsiden, sett det på det utvendige røde teglsteinen også, men la alt på innsiden forbli rødt. Kanskje ikke akkurat som dere vil ha det, men det er nok beste fremgangsmåte i dette tilfellet. Den hardcore versjonen er selvfølgelig å få inn en murer som gjør om den akkurat slik dere vil ha den, men det koster.
Alternativ to er å pusse også et stykke inn i peisen, men det får dere nok regne med kommer til å være svart av sot og glør. Det vil også skape en "kant" med puss som både gjør det vanskelig å rake ut asken fra peisen, og dere vil dessuten dra med askeraken på denne kanten og snart ødelegge den uansett. Forutsatt så klart at dere bruker en rake og ikke støvsuger hver eneste gang.
Å få det rett pleier faktisk å være ganske lett. Pussen legger seg ofte veldig jevnt og fint med konturene på det man setter det på. Vil du ha en helt rett kant der pussen slutter kan du sette dit en plankebit eller til og med litt malerteip du så drar av (forutsatt at du ikke pusser veldig tykt, så bør kanten forbli rett når du fjerner teipen).
Forresten, jeg glemte å si: sørg for at murstocken og alt ikke allerede er malt før dere begynner å pusse! Finnes det gammel maling på allerede, kommer ikke pussen til å feste seg ordentlig og snart falle av. Prøv å skrape litt på et ikke så synlig sted, puss løsner bare som fint pulver eller kanskje en liten rund smule om man tar i. Maling løsner som små flak.
Tillegg: vil dere at steinene foran ikke skal synes i det hele tatt kan dere legge på puss i flere lag til det ser helt jevnt ut (det kommer til å skrå fra åpningen utover litt, kan komme til å se ganske "glatt" og smidig ut faktisk). Dog vanskelig å avgjøre ut fra bildet om det er passende; på bildet ser det ut til å stikke ut maks en centimeter eller så, og mye tykkere enn det kan bli vanskelig.
Hei!torparavgrund skrev:
Hm. Få bort det helt blir nok veldig vanskelig; hadde det stikket ut mer kanskje man hadde våget seg på det med en vinkelsliper, men her hadde jeg nok ikke våget det.
Jeg hadde nok gjort så her: når dere uansett setter pussbruk (eller gipsbruk eller hva dere nå vil kjøre på) på utsiden, sett det på det utvendige røde teglet også men la alt på innsiden forbli rødt. Kanskje ikke akkurat som dere vil ha det, men det er nok beste fremgangsmåte i dette tilfellet. Den hardcore versjonen er selvfølgelig å ta inn en murer som gjør om den akkurat som dere vil ha den, men det koster.
Alternativ to er å pusse også en bit inn i peisen, men det får dere nok regne med kommer være svart av sot og glød. Det vil også skape en "kant" med puss som både gjør det vanskelig å rake ut asket av peisen, og dere vil dessuten dra med askesko på denne kanten og rett snart pirke istykker den uansett. Forutsatt så klart at dere bruker en rake og ikke støvsuger hver gang.
Å få det rett pleier faktisk være lett så rett. Pussbruket legger seg ofte veldig jevnt og fint med konturene på det man setter det på. Vil du ha en helt rett kant der pussen slutter kan du sette dit en planke eller til og med litt maskeringstape du deretter drar av (forutsatt at du ikke pusser veldig tykt bør kanten forbli rett når du tar bort tapen).
Forresten, jeg glemte å si: se nøye til at pipa og alt ikke allerede er malt før dere begynner å pusse! Finnes det gammel maling på allerede kommer ikke pussen feste seg ordentlig og snart falle av. Prøv å skrape litt på et ikke så synlig sted, puss løsner bare som fint pulver eller kanskje en liten rund smule om man tar i. Maling løsner som små flak.
Tillegg: vil dere at steinene foran ikke skal synes I DET HELE TATT kan dere legge på puss i flere lag til det ser helt glatt ut (kommer helle fra åpningen utover litt, kan komme til å se ganske så "mykt" og smidig ut faktisk). Dog vanskelig å avgjøre ut fra bildet om det er hensiktsmessig; på bildet ser det ut til å stikke ut maks noen centimeter eller så, og mye tykkere enn det kan bli vanskelig.
Tusen takk for alle bra tips! Kjempe takknemlig for at du tar deg tid til å "hjelpe til" med å finne løsninger.
Tror det blir å pusse opp/ "fylle ut" det røde ’med bruk. Tror heller ikke på å gjøre noe inni. Kanskje muligens fikse litt der det er ødelagt, men ellers får det være. Blir nok et fint gitter senere.
Så bra å høre at bruket flyter ut relativt jevnt for det ville ikke vært morsomt å få det altfor ujevnt der. Det er malt i dag så spørsmålet er om det holder å bare ruge opp overflaten altså sandpapir eller om all maling må vekk.
Skorsteinsfeieren som var og inspiserte peisen sa at det ikke var vanskelig å fikse sprekker m m. Men alt avhenger jo av talent og nøyaktighet. Det ville jo ikke vært pent med en altfor ujevn peis som er hvit og dessuten i en stue.
Murer får vi avvente med, er dessuten sikkert ganske dyrt.
Klikk her for å svare