Hei,

Skal begynne å renovere kjellervegger relativt snart. Dette skyldes hovedsakelig at vi skal installere bergvarmepumpe om et par uker. Da vil jeg at kjellerveggene skal være renovert i det hjørnet der den skal stå. Ellers virker det umulig å komme til der. Resten av veggene tar jeg senere.

Huset og kjelleren er fra 1928. Den forrige eieren har malt med plastmaling. Denne kommer jeg til å fjerne ved hjelp av en vinkelsliper og en diamantskive. Deretter må jeg få veggene pene igjen.
Min forhåpning er å kunne sparkle dem pent/nokså pent og på den måten slippe å pusse, noe som virker ganske vanskelig.

Har ikke full oversikt over om veggene i dag er pusset med kalkmørtel eller sementmørtel. Men det kommer jeg til å finne ut av.

Det jeg trenger hjelp med er produktvalg. Hva skal jeg velge? Husfix? Finja 360? Hva er lett bra å sparkle med? Det skal jo slippe gjennom fukt mm.
Takk for svar.

Slå ned pussen og puss om, det er enklest og best.
Å hugge ned puss pleier å gå ganske fort hvis det er gammel kalkpuss. Ofre en gammel handyxa og hugg med bredsiden mellom puss og vegg. Bilmaskin pleier å slå for hardt i gamle vegger, spesielt om det er murede vegger, så håndkraft anbefales.

Takk for svaret.

Men det er akkurat det jeg vil unngå. Dels tror jeg ikke pussen er så dårlig at den fortjener å rives ned. Det er kun malingen som må bort + at det finnes litt pussløsning lenger ned på veggene.

Sparkling er noe jeg er ganske ok på, så derfor lurer jeg på om det finnes noen produkter som kan anbefales.

Mvh Per

Hva blir det for farge så?

Jeg har også en kjeller og der har plastfargen sluppet nederste desimeteren på et par steder. Jeg har ingen lyst til å fjerne all fargen og enda mindre all pussen. Silikatmaling går derfor bort hos meg og føles litt overkill hos deg. Men finnes det noen annen type bra pussmaling?

Nja, har ikke helt rukket å tenke på fargen ennå. Men hvis jeg fjerner all farge, heller det mot en silikatfarge. Iallefall en farge som slipper gjennom fukt på en god måte.

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Problemet er at hvis du har en puss fra 1928, så er den med aller største sannsynlighet en kalkpuss, og alle sementprodukter er ikke å anbefale på en slik puss. Og de fleste sparkeltyper som "husfix" og Finja 360 er sementprodukter og får en dårlig vedheft på din gamle kalkpuss. Dessuten blir de også for harde og for tette på din puss.

Og de øvrige sparkelproduktene som sandspakel etc. er ofte lateksbaserte og for tette, så de løsner akkurat som plastmalingen.

Det finnes sjelden snarveier hvis man vil ha det bra og holdbart, dessverre.

Om du ikke vil pusse om hele overflaten så slå ned pusseavslagene og puss om de bitene kun. Hvis det går an å slipe ned malingen så gjør det, men hopp over "sparklingen". Risikoen er dog at det vil smuldre opp når du begynner å slipe i kalkpussen.

Nei det er vel dessverre slik. Snarveier er sjeldne i en god renovering.

Jeg skal sjekke ut pussingen i helgen, hva slags type det er og kvaliteten. Det kan jo være så at den er pusset om gjennom årene. Hvis det da er et hardere bruk (sementbasert) som er brukt, så ville vel i teorien finja 360 og husfix kunne fungere?

Teoretisk kan man gjøre mye..............men om det så holder er jo en helt annen sak ;)

Pusset før 50-tallet kalkmørtel etter 50-tallet kalksement (kc) mørtel, som retningslinje. Men mitt råd er det samme om du vil at det skal bli bra. Puss om den delen av kjelleren som kommer bak varmepumpen, så kan du eksperimentere på tilgjengelige deler av kjelleren der du har mulighet til å gjøre om det så "når" det slipper

Bare et råd!

• Liker
D_a_g_g
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.