Hei

Vi skal snart begynne med å renovere kjelleren og har noen spørsmål som jeg har forsøkt å finne svar på. Tanken er at vi skal bo i kjelleren en stund etter renoveringen, og at den i fremtiden eventuelt skal leies ut for eksempel om sommeren. Viser noen bilder så dere vet hvordan det ser ut.

Røft pusset kjellertak, mulig siporexplate under, med ujevnt lysspill fra venstre side. Vegg til høyre skal åpnes, yttervegg rett fram.
Dette er taket, tror at det er siporexplate under og så pusset/spaklet

Hvit fryser i kjeller med skilt som det står "övningskör" på. Vegg til høyre ser ut til å være av pusset eller sparklet siporex.
Veggen til høyre er en innervegg som skal åpnes opp litt.

Kjellerhjørne med malt vegg, synlig rør, og grønn radiator. Taket ser ut til å være pusset eller sparklet, mulig siporex-plater.
Veggen rett frem er en yttervegg, og jeg vet ikke om det sitter noen siporexplate der, er det bare å bore et hull og sjekke?

Nå til spørsmålene, vi har tenkt å fikse veggene og legge et gulv. Som gulv har vi sett på tekstilplater fra interface. Lignende dette https://www.bygghemma.se/golv-och-v...platta-interface-new-horizons-ii-ash/p-515125. Hva tror dere om det?

På veggene har jeg ønsket å sette opp malt panel. Men hvordan skal jeg gå fram? Hvis det er siporexplater på veggen, går det å feste panelet direkte på? Eller er det bedre med stålstendere 45x45 og deretter feste panelet? Tenker spesielt på ytterveggene da de er mest utsatt for fukt, men skal man gjøre det samme for innerveggene?

Takknemlig for svar :)

Mvh

det er alltid vanskelig å gjøre kjellere til boareal, de er ikke konstruert for det. Av vinduet å dømme står kjelleren virkelig under jord. Veggen under vinduet ser litt anfridd ut i bunnen.
For å leie ut boareal finnes det en mengde krav som du trenger å finne ut av, om du ikke vil leie ut på det svarte markedet til utsatte grupper.

P
Hvordan ser det ut på utsiden av kjelleren? Er den omdreneret og isolert med f.eks. isodrän eller er det jord rett mot veggen?

Tanken er mest at når barna kommer hjem over sommeren, så har de et eget sted for seg selv. Da det er separat inngang og bad og alt allerede.

På utsiden er det omdreneret med isodrän. Det er en port inn til rommet på ca 2 meter som er åpent rett ut i marknivå som også er inngangen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.