Vi skal snart begynne med å renovere kjelleren og har noen spørsmål som jeg har forsøkt å finne svar på. Tanken er at vi skal bo i kjelleren en stund etter renoveringen, og at den i fremtiden eventuelt skal leies ut for eksempel om sommeren. Viser noen bilder så dere vet hvordan det ser ut.
Dette er taket, tror at det er siporexplate under og så pusset/spaklet
Veggen til høyre er en innervegg som skal åpnes opp litt.
Veggen rett frem er en yttervegg, og jeg vet ikke om det sitter noen siporexplate der, er det bare å bore et hull og sjekke?
På veggene har jeg ønsket å sette opp malt panel. Men hvordan skal jeg gå fram? Hvis det er siporexplater på veggen, går det å feste panelet direkte på? Eller er det bedre med stålstendere 45x45 og deretter feste panelet? Tenker spesielt på ytterveggene da de er mest utsatt for fukt, men skal man gjøre det samme for innerveggene?
det er alltid vanskelig å gjøre kjellere til boareal, de er ikke konstruert for det. Av vinduet å dømme står kjelleren virkelig under jord. Veggen under vinduet ser litt anfridd ut i bunnen.
For å leie ut boareal finnes det en mengde krav som du trenger å finne ut av, om du ikke vil leie ut på det svarte markedet til utsatte grupper.