Hei, har nå fått tid til å renovere et hus som står på en familiegendom men har svært lite kunnskap om renovering, og derfor vender jeg meg nå til dette forumet for å prøve å få litt hjelp.
(om jeg har havnet i feil forumdel får gjerne en moderator flytte dette til riktig sted eller si hvor jeg skal gjøre av innlegget )
Huset er bygget ca 1950 og det var tidligere tapet oppå disse såkalte tetrexplatene som synes på bildene (rett meg hvis jeg tar feil).
Nå til mine spørsmål:
1. Hva skal jeg gjøre for å få til fine vegger ut fra hvordan det ser ut nå (legger ved bilder). Google nevner noe om en type gips alternativt bredsparkling? Noen har også nevnt å bruke en type vev.
2. Huset har et gammelt varmesystem som med hjelp av en gammel vedovn på kjøkkenet varmer opp damp som deretter går opp til loftet for så å gå ned til radiatorene som er spredt i de to rommene. (Tror det er et dampanlegg, rett meg også her hvis jeg tar feil, legger ved bilder.)
Bør jeg demontere dette?
3. Hva anbefales å gjøre med tak og gulv (også disse ser dere på bildene)?
Takene vet jeg ikke engang hva slags stil eller materiale det er, og gulvet er en slags plastmatte. Under dette skjuler det seg muligens en form for finere tregulv, men ettersom det er bygget 1950 er også dette uklart.
Takker på forhånd for den hjelpen jeg forhåpentligvis får!
(Ber også om unnskyldning for smuss eller lignende på bildene da dette huset kun brukes som lager akkurat nå.)
hei. først er det Tretex-plater du mener. de er porøse og tåler ikke å henge opp ting i, forhåpentligvis finnes det noe mer solid bak....
så til svarene.
1. minst renoveringsgips på 6,5mm, heller vanlige gipsplater, og best er å stendere opp nytt med ekstra isolasjon og hele konkarongen
2. vannbåret ... ikke damp, fyll på, MEN det ser ut som om du har lekkasje under elementene så ant. er disse kjørt og må byttes ut... vær forberedt med håndklær og bøtter om det lekker når du fyller opp,,,,
3, hva skal dere bruke huset til og hvilken standard trenger dere..., male over det gamle er lettest enn å rive og sette nytt.....
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.