Tenkte å renovere vår furutrapp med massive eikeplanker som trinn.
Tanken er at jeg vil ha grove 2 tommers eikeplanker med usaget kant igjen.
Må jeg få tak i planker som er snekker tørre?
Hva kommer til å skje hvis det er for høy fuktighet?

Om de er veldig fuktige og du setter inn dem kan de sprekke. I annet fall vrir de seg bare litt.
Med mindre du fester dem i både fram- og bakkant, for da sprekker de uansett.

Vognstykkene er utfreste der trinnene sitter.
Vil det bli for mye spenninger i trappetrinnene? De vil jo ikke kunne bevege seg noe.

Mener du at du vil ha ukantet (dvs bare gjennomsaget) eikeplank? På eik bruker man normalt bare kjernen som er den større delen. På ukantet tømmer sitter yteveden igjen. Den er ikke så vakker og har heller ikke de samme egenskapene som kjerneveden. Ikke minst når det gjelder eik ville jeg fraråde det.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Bygde trappen med asketrinn. Men nå er spørsmålet burde man bruke hardvoksolje eller lakk på trinnene?

• Trapp i tre med trinn laget av ask. Veggene har blomstret tapet, og et klorestativ for katter står ved siden av trappen.
J
Flott! Hvordan fikk du i trinnene i de freste sporene? Gikk det an å løsne høyre side? Bare nysgjerrig ...

J Jocke Best skrev:
Stilig! Hvordan fikk du trinnene inn i de freste sporene? Gikk det å løsne høyre side? Bare nysgjerrig ...
Jeg plukket ned hele trappen og så var trinnene spikret. Tok en jekk og presset vangeene fra hverandre. Så var det bare å frese så de nye passet.

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.