Flittig besøkende men mindre flittig skribent. Nå er det imidlertid på tide å be om gode råd. Turen har kommet til et rom i kjelleren fordi vi fikk en vannskade i første etasje og dessverre fant vannet veien ned også til dette rommet. To av veggene er yttervegger (den ene med en ytterdør til en åpen kjellertrapp), to er innervegger. Alle har tidligere hatt tapet og utenpå det en slags malt duk som jeg gjetter har gjort veggene for tette. Nå har jeg revet ned tapetet og plastmatter som lå på gulvet (på sponplate på platonmatte). Gulvet skal legges med fliser og fordi deler av pussen fulgte med må jeg nå pusse om veggene for deretter å male med fuktgjennomtrengelig maling. Huset er bygget i etapper men jeg gjetter at denne delen av kjelleren er bygget på 40-tallet og at det er kalkpuss på veggene men noen steder ser det ut til å være en annen mørkere og hardere puss utenpå kalkpussen og disse kaker løsner i store sjikt i motsetning til de lyse delene som snarere kan skrapes bort. Noen steder ser man også en slags tørre strå som ser ut til å fungere som en slags fyllmasse.

Nå til spørsmålene:
1. At det er kalkpuss er min gjetning. Den føles porøs og når man drar fingrene over de friskeste delene av innerveggene ramler det ned et støv. Noen som tror det er noe annet enn kalkpuss? For om det er kalkpuss må jeg jo fortsette med det.
2. Kan man finpusse utenpå den gamle pussen på innerveggene som ser ganske bra ut selv om pussen så å si kritter av seg ordentlig, eller vil den nye pussen ikke feste seg?
3. Hva tror dere om de stråene som skimtes på et bilde? Jeg gjetter at det er noe organisk materiale og at jeg derfor bør banke bort all puss der dette forekommer men det ser ikke ut til å finnes på alle vegger. Samtidig føles dette materialet veldig tørt, i det minste der jeg har kommet til det.

Jeg vil legge ned så lite arbeid som mulig uten å for den saks skyld ta snarveier som jeg kommer til å angre på om 5-10 år.

En vegg i en kjeller med synlige lag av gammel puss og noen små partier avdekket med mørkere puss under. Veggen har tegn til slitasje.
Veggene i kjelleren med gammel puss som har flasset av, viser både lyse og mørkere områder samt torra strå som stikker fram enkelte steder.
Veggen i klesrommet med delvis fjernet puss, synlige mørkere områder og tørre stråstubber under pusslaget.
Grå murvegg i en kjeller med rør og fuktighetsindikasjoner.

K
Stråene du ser er treullit/heraklith (varemerkenavn, men materialet er likverdig), det er trefiberskiver som er dyppet i sement og som du skriver er det organisk materiale som egentlig ikke hører hjemme i en fuktig kjeller, men akkurat treullsskivene er av en eller annen grunn (som jeg ikke kan henvise noen kilde til akkurat nå) resistente/bestandige mot mugg. De ble hovedsakelig ikke brukt til fyllmasse, men til isolasjon. Isolerverdien er ikke den beste. Trolig har du dette langs hele ytterveggene.

Det kan jo være at de har lagt sementpuss på kalkpussen og det er derfor du får ned store flak når du river, man skal unngå å legge sterkere puss på svakere.

Sist redigert:
  • Liker
allban og 1 annen
  • Laddar…
J
De mørkere større sjokene som løsner er sikkert en reparasjon med sementmørtel. Kalkpusset pleier oftest å falle fra hverandre mer når det løsner.

Holder selv på å renovere en kjeller fra 30-tallet i omganger med samme målsetning som deg. I mitt tilfelle har jeg heller ikke gjort noen ytterligere drenering da sålen under halve huset står direkte på fjellet. Marken omkring er sand og de fuktgjennomslag jeg finner er nettopp i gulvet der det ligger direkte på fjellet.

Der pussen på mine vegger har vært mindre bra har jeg reparert med KC-pussmørtel og i noen få tilfeller hydraulisk kalkmørtel. Noe som hittil har gitt bra resultat. Glem bare ikke å slemmemure først med samme mørtel før du pusser, det fester mye bedre da.

Når det gjelder treull har jeg ingen erfaring mer enn tidligere talere. Jeg ville ikke slått dem bort da du satser på en løsning som puster.

• Liker
Stugrenoverare
  • Laddar…
Treullit, der ser man! Takk KjellTimell. Tror som deg at det er sementbaserte pusslagninger på visse steder som forårsaker ekstra problemer akkurat der. Jeg lurer imidlertid på om man ikke også har brukt treulliten for utfylling på noen steder, siden det ser ut til å være en utrolig ujevn muring bak. Har lest litt raskt om materialet nå, og jeg er nok tilbøyelig til å være enig med johmi og beholde dem og satse på fuktgjennomtrengelig kalkpuss. Tross alt ser de ut til å ha klart seg i 70 år ganske bra til tross for ikke optimal veggkledning. Men hva tror dere om å legge på ny kalkpuss på den gamle som, så å si, slipper sandkorn og etterlater et lys grått støvlag på fingrene når man drar over den? Børst bort det verste, forvann godt og håp på vedheft eller?

J
Har du tenkt å pusse hele veggene eller bare der det slipper helt? Det viktige er at du bruker bor alt som sitter løst helt til du kommer til en fast overflate og får bort alle rester fra gammel tapet.

Vann. Bland tørrmørtel i vann til en løs velling og pensle på med en kalkbørste. Deretter kan du pusse.

Ja, jeg må nok pusse om alle veggene, men på innvendige vegger handler det mer om en finpussing for å få overflaten jevnere siden den gamle pussen ser ut til å sitte fast der. På ytterveggene blir det mer grovpussing, men jeg har ingen intensjoner om å slå ned all gammel puss om det ikke er nødvendig.
Det bør kanskje nevnes at huset står på naturlig veldrenert sandgrunn (gammel furumo) og at kjelleren ellers ikke viser tegn på overdreven fukt.

• Liker
sofftis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.