Jeg skulle gjerne "pynte opp" vår åpne peis. Mitt håp er å få til glatte og jevne overflater. Hva tror dere er beste alternativet? Kan man enkelt påføre ildfast mørtel eller lignende? Takk for tipsene deres!

• En åpen peis med teglsteinsvegger som viser ujevn murverk. Peisen ser slitt ut og kunne trenge oppussing for å få glatte, jevne overflater.
Riv ut fugene (inne i ovnen) 1-2 cm dypt.
Vann godt i flere omganger.
Fug med vanlig mørtel.
Jeg pleier å kaste inn ganske løs mørtel i fugene, da fester det seg godt i teglsteinen.

Vask av tvers over fugene med fuktig klut før det har herdet helt.

La det stå, gjerne en måned før du fyrer, om du nå skal fyre. I så fall kun små bål til å begynne med.

Er en stein dårlig, så er det bare å bore ut denne og fuge inn en ny med samme mørtel som ovenfor.

- Gjør noe lignende i min store klebersteinsovn på sensommeren. Handler dog ikke om fuging, men å legge på et ca. 1 cm tykt varmebeskyttende lag på ildstedets vegger.
Bruker da ildfast leire med keramikkskår.
Dette skjer på samme måte med ivrig vanning på sensommeren. Herdet og tørt til senhøsten.
Starter med veldig forsiktig fyring den første uken, i begynnelsen annenhver dag.

Hvorfor? Selv om ildstedet er bygget av kleberstein, blir det en viss utbrenning av steinenes overflate etter mer enn 15 års daglig fyring i den kalde årstiden.
Regner med ytterligere minst 30 års fyring, før det eventuelt trengs utskiftning av en og annen stein i ildstedet.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.