Å renovere et hus i den tilstanden til akseptabel standard koster minst like mye som å bygge et nytt. Og da har du uansett et hus som sannsynligvis har en planløsning som er langt fra optimal.

Regn med 1000-talls timer hvis du skal gjøre alt selv.......
Stahet og målbevissthet er et krav......

Om man ser bort fra renoveringskostnader og muligheten til å få lån så kan man generelt si at det er ekstremt uvanlig i Norge med servitutter for å få bo i et hus, uten de vanlige er f.eks. ulike typer ledninger og veier.

Hvem du velger skal bo i huset etter at du har kjøpt det skal ikke banken bry seg om, men det er derimot viktig å opprette en korrekt leieavtale. Å utskyte tidligere eiere skal gå bra så lenge du har et godt argument, f.eks. at du skal renovere huset og bo i det selv.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

@ Wilfa

Ok, takk!

Nja, i Østerrike f.eks. er det vanlig. Hvis man f.eks. overtar et hus fra foreldrene så vil de ofte bo der hele livet. Det står også som belastning i "Grundbuch (C-bladet)". I prinsippet vil banken ikke ha slike hus som sikkerhet.

Ok. Nja, banken må i en ekstrem situasjon få tilbake pengene. De vet i prinsippet ikke hva som gjelder i utlandet, derfor er det så godt som umulig å få belåne en eiendom som befinner seg i utlandet.
Jeg har hatt diskusjoner med banker i Østerrike.

Jeg kommer til å ha samtaler med en bank i Sverige angående mine forestillinger og min situasjon. Tror det er bedre der.
Det er dog slik at jeg for øyeblikket bare starter som lærer (deltid - kan jobbe når jeg vil) i Østerrike.
Akkurat nå ingen inntekt i Sverige. Hadde tidligere en svensk arbeidsgiver (deltid).

Nysgjerrig på hva de sier. Ikke den beste situasjonen vil jeg tro.

Sist redigert:
Enk Projektet skrev:
Regn med 1000-talls timer hvis du skal gjøre alt selv.......
Stahet og målrettethet er et krav......
Da jeg er bygningsingeniør vil jeg helst gjøre alt selv. Jeg vil så prøve mine konsepter osv. ... kanskje trengs det en elektriker, men resten vil jeg gjøre selv.

andersmc skrev:
Å renovere et hus i den tilstanden til akseptabel standard koster minst like mye som å bygge et nytt. Og da har du uansett et hus som sannsynligvis har en planløsning som er langt fra optimal.
Ja, men man risikerer mindre penger om man gjør det "bit for bit". Jeg vil jo som sagt renovere selv. Gjøre jobben selv, lage et prosjekt, samle erfaring, ha prosjekt å vise frem osv.

Jeg har god tilgang til billig byggemateriale og har utført renoveringsarbeid tidligere.
Men jeg vil lære mer om svenske fstigheter. Det er viktig.

Ewald skrev:
Ja, men man risikerer mindre penger om man gjør "bit for bit". Jeg vil jo som sagt renovere selv.
Det der med å risikere mindre penger er jeg ganske tvilsom til. Det kan like gjerne være motsatt.

Ewald skrev:
Gjøre jobben selv, lage et prosjekt, samle erfaring, ha prosjekt å vise frem osv.
Da er det vel mer aktuelt å bygge et hus fra grunnen av.

@ andersmc

Ja, det kan være motsatt også.

Jeg regner sånn her: Betaler man 50 000 SEK for et hus er det i prinsippet ikke mye penger - for et hus.
Betaler man f.eks. 300 000 SEK for et hus og låner man ut kanskje 250 000 SEK (rente: 5 %) så betaler man allerede 12 500 SEK i renter allerede første året.

For min del ville det være interessant:

- Ha en adresse i Sverige
- kunne motta brev etc. på en svensk adresse
- ha et lager
- ha en overnattingsleilighet (med dusj!)
- gjøre et referanseprosjekt (renovering f.eks.)

Et annet spørsmål er jo om det lykkes å leie ut huset (eller en del av huset) i det området. Alle vil jo bo i storbyer som Göteborg, Jönköping, Kungsbacka, Stockholm osv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.