5.841 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Renovere et renoveringsobjekt - hva er det å tenke på?
Regn med 1000-talls timer hvis du skal gjøre alt selv.......
Stahet og målbevissthet er et krav......
Stahet og målbevissthet er et krav......
Om man ser bort fra renoveringskostnader og muligheten til å få lån så kan man generelt si at det er ekstremt uvanlig i Norge med servitutter for å få bo i et hus, uten de vanlige er f.eks. ulike typer ledninger og veier.
Hvem du velger skal bo i huset etter at du har kjøpt det skal ikke banken bry seg om, men det er derimot viktig å opprette en korrekt leieavtale. Å utskyte tidligere eiere skal gå bra så lenge du har et godt argument, f.eks. at du skal renovere huset og bo i det selv.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Hvem du velger skal bo i huset etter at du har kjøpt det skal ikke banken bry seg om, men det er derimot viktig å opprette en korrekt leieavtale. Å utskyte tidligere eiere skal gå bra så lenge du har et godt argument, f.eks. at du skal renovere huset og bo i det selv.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
@ Wilfa
Ok, takk!
Nja, i Østerrike f.eks. er det vanlig. Hvis man f.eks. overtar et hus fra foreldrene så vil de ofte bo der hele livet. Det står også som belastning i "Grundbuch (C-bladet)". I prinsippet vil banken ikke ha slike hus som sikkerhet.
Ok. Nja, banken må i en ekstrem situasjon få tilbake pengene. De vet i prinsippet ikke hva som gjelder i utlandet, derfor er det så godt som umulig å få belåne en eiendom som befinner seg i utlandet.
Jeg har hatt diskusjoner med banker i Østerrike.
Jeg kommer til å ha samtaler med en bank i Sverige angående mine forestillinger og min situasjon. Tror det er bedre der.
Det er dog slik at jeg for øyeblikket bare starter som lærer (deltid - kan jobbe når jeg vil) i Østerrike.
Akkurat nå ingen inntekt i Sverige. Hadde tidligere en svensk arbeidsgiver (deltid).
Nysgjerrig på hva de sier. Ikke den beste situasjonen vil jeg tro.
Ok, takk!
Nja, i Østerrike f.eks. er det vanlig. Hvis man f.eks. overtar et hus fra foreldrene så vil de ofte bo der hele livet. Det står også som belastning i "Grundbuch (C-bladet)". I prinsippet vil banken ikke ha slike hus som sikkerhet.
Ok. Nja, banken må i en ekstrem situasjon få tilbake pengene. De vet i prinsippet ikke hva som gjelder i utlandet, derfor er det så godt som umulig å få belåne en eiendom som befinner seg i utlandet.
Jeg har hatt diskusjoner med banker i Østerrike.
Jeg kommer til å ha samtaler med en bank i Sverige angående mine forestillinger og min situasjon. Tror det er bedre der.
Det er dog slik at jeg for øyeblikket bare starter som lærer (deltid - kan jobbe når jeg vil) i Østerrike.
Akkurat nå ingen inntekt i Sverige. Hadde tidligere en svensk arbeidsgiver (deltid).
Nysgjerrig på hva de sier. Ikke den beste situasjonen vil jeg tro.
Sist redigert:
Ja, men man risikerer mindre penger om man gjør det "bit for bit". Jeg vil jo som sagt renovere selv. Gjøre jobben selv, lage et prosjekt, samle erfaring, ha prosjekt å vise frem osv.andersmc skrev:
Jeg har god tilgang til billig byggemateriale og har utført renoveringsarbeid tidligere.
Men jeg vil lære mer om svenske fstigheter. Det er viktig.
Det der med å risikere mindre penger er jeg ganske tvilsom til. Det kan like gjerne være motsatt.Ewald skrev:
Da er det vel mer aktuelt å bygge et hus fra grunnen av.Ewald skrev:
@ andersmc
Ja, det kan være motsatt også.
Jeg regner sånn her: Betaler man 50 000 SEK for et hus er det i prinsippet ikke mye penger - for et hus.
Betaler man f.eks. 300 000 SEK for et hus og låner man ut kanskje 250 000 SEK (rente: 5 %) så betaler man allerede 12 500 SEK i renter allerede første året.
For min del ville det være interessant:
- Ha en adresse i Sverige
- kunne motta brev etc. på en svensk adresse
- ha et lager
- ha en overnattingsleilighet (med dusj!)
- gjøre et referanseprosjekt (renovering f.eks.)
Ja, det kan være motsatt også.
Jeg regner sånn her: Betaler man 50 000 SEK for et hus er det i prinsippet ikke mye penger - for et hus.
Betaler man f.eks. 300 000 SEK for et hus og låner man ut kanskje 250 000 SEK (rente: 5 %) så betaler man allerede 12 500 SEK i renter allerede første året.
For min del ville det være interessant:
- Ha en adresse i Sverige
- kunne motta brev etc. på en svensk adresse
- ha et lager
- ha en overnattingsleilighet (med dusj!)
- gjøre et referanseprosjekt (renovering f.eks.)
Klikk her for å svare