5.841 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Renovere et renoveringsobjekt - hva er det å tenke på?
Side 1 av 2
Hei!
Skulle gjerne diskutere hva man må tenke på når man kjøper og renoverer et renoveringsobjekt.
Hva gjelder f.eks. hvis huset har en gammel fasade kledd med plater som inneholder asbest. Tror det finnes lovkrav for hvordan man håndterer det?
Hva gjelder ellers? Er det noen som har peiling?
La oss ta dette huset som eksempel:
http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800031780/120628_075216.pdf
Skulle gjerne diskutere hva man må tenke på når man kjøper og renoverer et renoveringsobjekt.
Hva gjelder f.eks. hvis huset har en gammel fasade kledd med plater som inneholder asbest. Tror det finnes lovkrav for hvordan man håndterer det?
Hva gjelder ellers? Er det noen som har peiling?
La oss ta dette huset som eksempel:
http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800031780/120628_075216.pdf
ja et sånt hus krever grundig renovering, alt i el, vvs, oppvarming, tak, fasade, vinduer, grunnmur, isolasjon, skorstein, ventilasjon, overflater trolig i alle rom, nye bad/wc, nytt kjøkken, osv? sikkert mye jeg har glemt likevel!
Men om man elsker beliggenheten huset har og har tid og penger så går det jo!
Alt byggeavfall skal håndteres etter kommunens bestemmelser, det som er viktig med asbest er at det skal håndteres av mennesker med stor kunnskap innen området siden man risikerer å få kreft av å puste inn støvet.
Les opp masse om renovering før du gir deg ut på et så stort prosjekt =)
Men om man elsker beliggenheten huset har og har tid og penger så går det jo!
Alt byggeavfall skal håndteres etter kommunens bestemmelser, det som er viktig med asbest er at det skal håndteres av mennesker med stor kunnskap innen området siden man risikerer å få kreft av å puste inn støvet.
Les opp masse om renovering før du gir deg ut på et så stort prosjekt =)
Med tanke på hvor det der huset ligger så hadde jeg begynt med å sjekke rent økonomisk, hvis du kjøper huset og renoverer det vil du jo gjerne vite at du har en verdi som noenlunde tilsvarer det du betalte for det, hvilket er stor risiko for at du ikke får med det huset. Det gjelder jo også andre objekter, du vil jo ikke sitte i en situasjon der du vil selge og gjøre et stort tap.
Men det er jo veldig vanskelig å si hva som "gjelder", men at det skal være økonomisk forsvarlig er vel en god begynnelse.
Er ellers enig med Blivande husägare at det trolig er totalrenovering av det der huset, kronkalle selger jo ikke det heller fordi eierne har masser med penger for å vedlikeholde det.
Men det er jo veldig vanskelig å si hva som "gjelder", men at det skal være økonomisk forsvarlig er vel en god begynnelse.
Er ellers enig med Blivande husägare at det trolig er totalrenovering av det der huset, kronkalle selger jo ikke det heller fordi eierne har masser med penger for å vedlikeholde det.
Sist redigert:
Hei!
Okei, takk
.
Ja, jeg er jo selv bygningsingeniør og har hittil jobbet med solenergi og bygningsfysikk.
Jeg er klar over at det kreves en totalrenovering, men det vil jeg jo gjøre selv (for det meste).
Men beliggenheten ville passe meg bra!
Okei, takk
Ja, jeg er jo selv bygningsingeniør og har hittil jobbet med solenergi og bygningsfysikk.
Jeg er klar over at det kreves en totalrenovering, men det vil jeg jo gjøre selv (for det meste).
Men beliggenheten ville passe meg bra!
det kunne jo blitt kjempefint et slikt hus om man har økonomi for det, så hvis man tør er det jo bare å kjøre på =)
Ja, akkurat.
Men man trenger jo ikke å renovere alt på en gang. Man kan jo renovere over en lengre periode, eller?
F.eks. fikse dusjen og etter noen måneder fikse soverommet osv. ...
Så ville jeg jo laget et energikonsept.
Viktig er å vite hva som gjelder. F.eks. kan det finnes pålegg fra kommunen, f.eks. at man må pynte opp osv.
Vet ikke om det finnes en lov i Sverige at man må oppfylle en viss energistandard hvis man gjør en mer omfattende renovering?
Kjøper man av Kronofogden får man vanligvis ingen energiattest heller.
Men man trenger jo ikke å renovere alt på en gang. Man kan jo renovere over en lengre periode, eller?
F.eks. fikse dusjen og etter noen måneder fikse soverommet osv. ...
Så ville jeg jo laget et energikonsept.
Viktig er å vite hva som gjelder. F.eks. kan det finnes pålegg fra kommunen, f.eks. at man må pynte opp osv.
Vet ikke om det finnes en lov i Sverige at man må oppfylle en viss energistandard hvis man gjør en mer omfattende renovering?
Kjøper man av Kronofogden får man vanligvis ingen energiattest heller.
problemet når huset er i denne tilstanden er at det er mange ting som må utbedres ganske omgående,
muggen gjør deg syk når du oppholder deg i huset
elektrisiteten kan forårsake branner
vvs og dårlig tak kan gi/store fuktskader
osv
energistandard ved renovering skiller seg nok fra kommune til kommune så finn ut hva som gjelder i din =)
det handler jo også om driftskostnaden du vil ha i ditt hus, så lav som mulig er jo å foretrekke =)
muggen gjør deg syk når du oppholder deg i huset
elektrisiteten kan forårsake branner
vvs og dårlig tak kan gi/store fuktskader
osv
energistandard ved renovering skiller seg nok fra kommune til kommune så finn ut hva som gjelder i din =)
det handler jo også om driftskostnaden du vil ha i ditt hus, så lav som mulig er jo å foretrekke =)
Hei!
Nja, i mitt tilfelle er det slik at jeg ikke må oppholde meg i huset. Når jeg er i Sverige (jobb) sover jeg f.eks. på Vandrerhjem eller i bilen.
Ville bruke huset som overnattingsleilighet og f.eks. lager .... ev. bedriftsadresse (når man f.eks. starter egen bedrift) osv.
Viktig er å se på om f.eks. vannledningen ikke er tilfryst på tomten slik at man f.eks. trenger en gravemaskin. Tror det kunne bli dyrt.
Så er det bra å sjekke om huset er tilkoblet det offentlige avløpssystemet. Enkelte hus kobles i ettertid, noe som kan føre til større kostnader.
Er det noe mer som kan være viktig å se på? Pant... ? ... servitutter? ...
Nja, i mitt tilfelle er det slik at jeg ikke må oppholde meg i huset. Når jeg er i Sverige (jobb) sover jeg f.eks. på Vandrerhjem eller i bilen.
Ville bruke huset som overnattingsleilighet og f.eks. lager .... ev. bedriftsadresse (når man f.eks. starter egen bedrift) osv.
Viktig er å se på om f.eks. vannledningen ikke er tilfryst på tomten slik at man f.eks. trenger en gravemaskin. Tror det kunne bli dyrt.
Så er det bra å sjekke om huset er tilkoblet det offentlige avløpssystemet. Enkelte hus kobles i ettertid, noe som kan føre til større kostnader.
Er det noe mer som kan være viktig å se på? Pant... ? ... servitutter? ...
Sist redigert:
Om man må gjøre en gjennomgripende renovering er det oftest slik at det er billigere og enklere å gjøre alt på en gang. Deretter skal man være oppmerksom på at når man kjøper via namsmannen har man ingen garantier for noe som helst. Det kan være slik at alt som fungerer i huset, f.eks. hvitevarer, rekker å forsvinne før overtakelsen, men at det derimot blir et antall kubikkmeter med søppel igjen som man må ta hånd om. En frossen vannledning i bakken er nok blant det billigste og enkleste å fikse på huset du lenket til... Og en energideklarasjon for et slikt hus er ikke verdt mer enn papiret den er skrevet på.
Som flere her før har skrevet, krever huset at i prinsippet alt renoveres. Ifølge min erfaring er det da viktig å ha en plan slik at alt gjøres i den mest effektive rekkefølgen. Hvor lang tid man tar på seg å gjøre forskjellige ting, om man gjør det selv eller kjøper inn tjenestene, det spiller ikke så stor rolle, bare rekkefølgen er klar. Så skal man så klart ikke fikse takbyttet midt på vinteren f.eks., men det sier jo seg selv.
Det er også viktig å ta en samtale med kommunen før kjøp, for å få rede på om det finnes pålegg f.eks. hva gjelder avløp. Jeg anbefaler også kontroll av servitutter og andre eventuelle belastninger på eiendommen. Tenk på at det er du selv som er ansvarlig for å få frem all relevant informasjon, og man kan ikke regne med at nåværende eier er særlig oppriktig, verken mot deg eller namsmannen.
Som flere her før har skrevet, krever huset at i prinsippet alt renoveres. Ifølge min erfaring er det da viktig å ha en plan slik at alt gjøres i den mest effektive rekkefølgen. Hvor lang tid man tar på seg å gjøre forskjellige ting, om man gjør det selv eller kjøper inn tjenestene, det spiller ikke så stor rolle, bare rekkefølgen er klar. Så skal man så klart ikke fikse takbyttet midt på vinteren f.eks., men det sier jo seg selv.
Det er også viktig å ta en samtale med kommunen før kjøp, for å få rede på om det finnes pålegg f.eks. hva gjelder avløp. Jeg anbefaler også kontroll av servitutter og andre eventuelle belastninger på eiendommen. Tenk på at det er du selv som er ansvarlig for å få frem all relevant informasjon, og man kan ikke regne med at nåværende eier er særlig oppriktig, verken mot deg eller namsmannen.
Huff, for et falleferdig hus.
Sannsynligvis koster det mer å renovere huset enn det blir verdt om du renoverer det. Uten å ha sjekket noen salgspriser i nærheten, tror jeg at det er en bedre idé å kjøpe et annet hus i området hvis du trenger et hus.
Dette huset kan kanskje være interessant for noen som kan kjøpe det og deretter selge gammelt byggemateriale på Finn.no, brenne opp restene av huset og deretter selge tomten for 180000:-.
På den annen side - man kan kanskje ha flaks. Taket kan være i orden. Mugg i kjelleren kan kanskje vaskes bort og deretter holdes borte med en avfukter. Varmesystemet kan være i orden med unntak for noen dårlige radiatorer. En eternittfasade er ikke noe problem så lenge den sitter på plass, og eternitt kan males hvis man ikke liker utseendet, men jeg ville lett beholdt eternitten, vedlikeholdsfritt = bra.
Sannsynligvis koster det mer å renovere huset enn det blir verdt om du renoverer det. Uten å ha sjekket noen salgspriser i nærheten, tror jeg at det er en bedre idé å kjøpe et annet hus i området hvis du trenger et hus.
Dette huset kan kanskje være interessant for noen som kan kjøpe det og deretter selge gammelt byggemateriale på Finn.no, brenne opp restene av huset og deretter selge tomten for 180000:-.
På den annen side - man kan kanskje ha flaks. Taket kan være i orden. Mugg i kjelleren kan kanskje vaskes bort og deretter holdes borte med en avfukter. Varmesystemet kan være i orden med unntak for noen dårlige radiatorer. En eternittfasade er ikke noe problem så lenge den sitter på plass, og eternitt kan males hvis man ikke liker utseendet, men jeg ville lett beholdt eternitten, vedlikeholdsfritt = bra.
@ Wilfa
Veldig interessant innlegg. Mye som skal diskuteres. Kommer tilbake!
@pelpet
Vel, det går ikke alltid bra å bare vaske bort muggen. Vanligvis må man finne årsaken til muggen og utbedre den. For eksempel kan en dårlig fuktisolering være årsaken til muggen. Fuktskader kanskje ....
Veldig interessant innlegg. Mye som skal diskuteres. Kommer tilbake!
@pelpet
Vel, det går ikke alltid bra å bare vaske bort muggen. Vanligvis må man finne årsaken til muggen og utbedre den. For eksempel kan en dårlig fuktisolering være årsaken til muggen. Fuktskader kanskje ....
Om du lengter etter å renovere kan det være nok å kjøpe et helt vanlig hus. Det er nok å gjøre uansett. Se på en episode av sinte snekkeren så ser du omtrent hva 20 proffer kan gjøre på 3 dager. Så kan du regne ut hvor mange dager det ville tatt deg selv å gjøre det samme. 60 hele dager er typ 2 års ferie.
Nja, jeg tar hensyn til dette. Det er ikke et problem.KungAnka skrev:Om du lengter etter å renovere kan det være nok å kjøpe et helt vanlig hus. Det er nok å gjøre uansett. Se på en episode av sinte snekkeren så ser du omtrent hva 20 proffer kan gjøre på 3 dager. Så kan du regne ut hvor mange dager det vil ta deg selv å gjøre det samme. 60 hele dager er typ 2 års ferie.
Det er veldig viktig, ja!Wilfa skrev:Det er også viktig å ta en samtale med kommunen før kjøp, for å finne ut om det finnes pålegg, for eksempel angående avløp. Jeg anbefaler også kontroll av servitutter og andre eventuelle belastninger på eiendommen. Husk at det er du selv som har ansvar for å få frem all relevant informasjon, og man kan ikke regne med at nåværende eier er særlig oppriktig, verken mot deg eller namsmannen.
Er det vanlig med "besittelsesrettigheter"? Det er som servitutter. Eller kan man kalle det servitutt? Jeg har litt kjennskap til hvordan det fungerer i Østerrike. F.eks. kan en person ha rett til å bo i et hus helt kostnadsfritt og kan ikke kastes ut, selv om huset skifter eier. Slike hus vil bankene f.eks. ofte ikke låne ut penger mot (om ikke banken får fortrinnsrett).
Så er det viktig å vite hva som gjelder ved utkastelsen. Namsmannen f.eks. hjelper jo med utkastelsen. Gjelder det også om f.eks. en jente med småbarn bor der? Da organiserer staten en ny bolig til dem? Hva gjelder?
Servitutter er viktige, ja. F.eks. at noen kan bruke en vei som finnes på tomten.
Kan man noe sted lese om hva som gjelder i Sverige?
Sist redigert:
Jeg har f.eks. revurdert hva som vil gjelde hvis man ønsker å belåne en eiendom. Utenlandske banker (også innenfor EU) vil som regel ikke belåne eiendommer i et annet land. Har diskutert det med bankene flere ganger. De ser alltid en masse problemer og vil ha svar på en mengde spørsmål.
Men hva er det viktig å tenke på med servitutter?
I prinsippet kunne man f.eks. - teoretisk - avtale med en som bor der at den kan bo der videre og f.eks. stelle huset og bo i en del av huset. F.eks. kunne man i et ekstremt tilfelle la en mor med barn bo videre i huset. Men aksepterer banken det hvis de må belåne? Hvordan er bankene? Hvilke krav har de hvis man må belåne?
Hvilke servitutter finnes? Bare servitutter som at man kan bruke en vei eller stelle andre ledninger/avløp... som går på tomten (kanskje interessant). Eller finnes det noe som kan være veldig interessant og jeg ikke vet om? Hva gjelder i Sverige? (En bankdirektør ville en gang ha svar på slike spørsmål.)
Er det vanskelig å belåne hvis man har utenlandsk inntekt? Ville det fungere å sette inn en del penger og belåne resten ved hjelp av en svensk bank? Ville de akseptere bare et renoveringsobjekt som sikkerhet?
Hva gjelder? Noen som har tips eller erfaringer?
Så fortalte noen om en EU-forordning (EF) Nr. 861/2007 .... hvordan banken - teoretisk - kunne pantsette hvis man har belånt en utenlandsk eiendom og ikke kan betale. Men de ser uansett en mengde problemer. Som regel er det best å finne en bank i Sverige.
Men hvilke krav har de f.eks. når det gjelder huset jeg viste? ...
Men hva er det viktig å tenke på med servitutter?
I prinsippet kunne man f.eks. - teoretisk - avtale med en som bor der at den kan bo der videre og f.eks. stelle huset og bo i en del av huset. F.eks. kunne man i et ekstremt tilfelle la en mor med barn bo videre i huset. Men aksepterer banken det hvis de må belåne? Hvordan er bankene? Hvilke krav har de hvis man må belåne?
Hvilke servitutter finnes? Bare servitutter som at man kan bruke en vei eller stelle andre ledninger/avløp... som går på tomten (kanskje interessant). Eller finnes det noe som kan være veldig interessant og jeg ikke vet om? Hva gjelder i Sverige? (En bankdirektør ville en gang ha svar på slike spørsmål.)
Er det vanskelig å belåne hvis man har utenlandsk inntekt? Ville det fungere å sette inn en del penger og belåne resten ved hjelp av en svensk bank? Ville de akseptere bare et renoveringsobjekt som sikkerhet?
Hva gjelder? Noen som har tips eller erfaringer?
Så fortalte noen om en EU-forordning (EF) Nr. 861/2007 .... hvordan banken - teoretisk - kunne pantsette hvis man har belånt en utenlandsk eiendom og ikke kan betale. Men de ser uansett en mengde problemer. Som regel er det best å finne en bank i Sverige.
Men hvilke krav har de f.eks. når det gjelder huset jeg viste? ...
Sist redigert: