Jeg hadde tenkt å bruke ferieukene til balkongrenovering. Fra våre balkonger har det løsnet en del betong og en del av armeringen er i dagen. Tidligere eiere har malt undersidene på balkongene inkludert de synlige armeringsjernene. Jeg tror det er malt to ganger hvorav i alle fall det ytre laget er malt med maling som kan løses opp med T-rød. Min tanke var å forsøke å fjerne all maling, rustbeskytte armeringsjern og deretter "mure" opp en ny overflate og så male over med passende maling.

Underkant av en balkong med avskallende betong og synlig armeringsjern. Veggen er murstein, og skader vises mot muren.

Forfalt underside av balkong med løs betong og synlig armering. Flassende maling og rust synlig, behov for renovering.

På Webers nettsted fant jeg en brosjyre om nettopp balkongrenovering, som ga meg litt veiledning. Noen spørsmål dukker selvfølgelig opp allikevel. Fjerning av maling har vist seg å ikke være så enkelt, spesielt over armeringsjernene hvor det er litt ujevn overflate. Har noen noen tips om metode? Forstår at blåsing kanskje er best, men det er ikke så lett/billig å få til, antar jeg. Noen andre metoder eller er det overhodet nødvendig? Når jeg leser Weberbrosjyren, virker det som at armeringsjern og betong må være helt rent før betoheft brukes.
Takknemlig for råd!

Ber om unnskyldning hvis jeg har plassert tråden feil.

Ingen som har noen råd å gi?

Du kan kanskje komme til med en roterende stålbørste montert på en boremaskin?

Veldig vanskelig å få disse reparasjonene til å holde, rustne jern vil ubønnhørlig sprenge betongen.
Er tetningslaget utbedret?

Takk for svar!

@Micro Det var også min tanke. Dessverre fungerte det i praksis veldig dårlig, derfor har jeg nærmest gitt opp den tanken.

@Stefan N Interessant. Men armeringsjern pleier jo alltid å være litt rustne på overflaten. Har ikke opplevd at armeringsjernene er gjennomrustet. I noen beskrivelser skal man bruke rustbeskyttelsesmaling. Er det ikke noe verdt? Litt rart at Weber sier at man kan reparere om det i praksis ikke går.
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/betong/broschyrer/betongrenov_av_balkonger.pdf
Når det gjelder tettesjikt har jeg litt vanskelig for å vurdere det. På oversiden er det en slags tynn "puss" som ikke er hel. På undersiden er det betong og maling som nevnt ovenfor. Hva skal man bruke for å tette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.