Samtidig har den sittet slik siden ~1999 hva jeg kan huske. Jeg skal se om jeg rekker det før stillaset skal ned. Jeg ville jo ikke famle det til så det blir verre heller, for da er det kjørt å komme opp på taket.
Plukket opp alle taksteinene nettopp, ganske trist og tidkrevende å holde på frem og tilbake, spesielt når man har høydeskrekk, man kanskje burde sette opp taktrinn så man har noe å klatre på som er uavhengig av regn.
Slik ser det ut på andre siden av karnappet forresten ...
Så om jeg kan ta meg opp igjen, er dette rimelig? Flytt platen litt mot høyre så den rekker til, form den om, og legg den over vindskiveplaten, skru den ned. Flummig skisse:
Noe annet jeg tenkte på er at det er veldig lite å spikre vindskiven i. Både tidligere oppsett og det jeg gjorde går gjennom trekantlisten og punkterer pappen. Men det finnes ikke noe annet å spikre i som jeg ser det.
Det du kan gjøre for å slippe å spikre gjennom pappen om spikeren er for lang, er å skråspikre. Det vil si spikre skrått langs takfallet. Det blir et helvete å senere rive, om skråningen skjer i ulike retninger. Men sterkere enn det blir det ikke. Ellers så gjelder kortere spiker. Den delen av spikeren som går forbi emnet er uansett totalt unødvendig og i stedet skadelig. Ellers så blir det bra med å flytte blyet litt. Men ta på hansker når du håndterer det. Videre kan du med fordel, om det ikke allerede er gjort, la det være en glippe på et par cm mellom vindskive og takstein, slik at treet ikke ligger og suger det våte.
Dessverre har jeg allerede spikret opp vindskiene, men det ble jo uansett ikke verre enn de såkalte snekkerne som bygde huset en gang da.
Jeg kan si så mye som at det absolutt finnes spor av lekkasje forårsaket av den dårlig tilpassede blyplaten, så det nå da jeg flyttet meg oppover og tok bort litt takstein oppå takoppbygget. Det skal fikses selvfølgelig, men rakk ikke det i dag heller.
Noe annet jeg oppdaget var omfanget av hvor småfugler hadde bygget rede under taksteinen gjennom årene. En hel bøtte ble det, men nå er det rent og ryddet med løvblåser. Et advarende eksempel (enda ett).
Kan fuglebånd passe her? Virker litt uklart hvilken retning båndene skal vinkles mot.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.