Jeg tenkte endelig å sette opp stillas og ta tak i fronten på huset. Spørsmålet er nå hvordan man fikser det så man helst slipper å gå opp dit mer i løpet av ens levetid. Slik ser det ut akkurat nå. Siden det nettopp er en kvist så er ikke hellingen så bra, men det framgår ikke helt på bildene ser jeg nå. Bilde #1 gir en omtrentelig vurdering av vinkelen.
Hvis vi antar at rennen har riktig helling og sånn, hva mer kan man gjøre for å få til et mer langsiktig holdbart system? OBS må kunne gjøres selv uten å få hjelp av f.eks. blikkenslager.
* Forlenge vindskibladet så avrenningen blir bedre?
* Kapre av rennen noen cm i lengden så det blir mer margin til vindskien?
* Etter vindskibytte, bruke bondeskruer i stedet for plåtspiker (som dessverre holder all plåten i dag)?
* Sette opp en vindskie i et annet materiale f.eks. fibersement eller PVC? Burde vel være mulig å gjøre sånne småting uten byggetillatelse? Trenges vel bare hvis man bytter materiale på f.eks. hele fasaden?
Bytte av materiale er kanskje overkurs, det som vises på bildene har sittet siden '99, med unntak for vinklene som ble byttet for kanskje 8 år siden. Jeg tror heller ikke at noe av virket er malt korrekt, dvs. grunnmalt i henhold til anbefalingene og latt endeveden suge opp ordentlig. Så det kanskje går an å komme langt bare med godt forarbeid. Men man vil jo likevel få det til så bra som mulig.
Absolutt. Men jeg hadde kappet vindskiven så den ikke dekker rennekappen og deretter kappet platen noe også. Smakssak, men synes det er penere.
ja det er nok et spørsmål om smak og behag. Jeg synes det er penere når rennen dekkes. Så kunne man kanskje ha kappet rennen 20mm i hver ende så det blir litt distanse til vindskiven.
Sett de nye vindskivene med endene ned i et kar med linolje over natten så de mettes ordentlig og mal så med oljefarge.
Bra tips! Jeg satser nok på både bukseseler og livrem da og både lar platen henge over litt mer (selv om det kanskje ikke er så pent) samt forkorter takrennen litt, så den kommer bort fra treverket.
Jeg er som sagt overbevist om at den gamle malingen ble gjort på klumsete vis (ingen skikkelig grunning osv.) så det kan bare bli bedre.
Jeg mistenker at du har et papptak da hellingen ser ut til å være sparsom. Og kapper du av rennen så får du håpe på at fotbeslaget som går ned i rennen har en avleder som også tar hånd om vannet. Ellers så kommer problemet tilbake. Om det nå ikke er så allerede at det ikke finnes noen avleder, noe jeg mistenker på grunn av råten.
Jeg skal sjekke nærmere når jeg kommer opp hvordan vannet renner. Men det er takstein også på takkassen. Har ingen fornuftig bilde liggende så jeg hentet et gatebilde fra en nettjeneste.
Slik ser det ut på venstre side av kupen iallfall. Synes vindskiven er angrepet høyere opp enn jeg trodde. De siste to spikrene på platen satt løst, men jeg vet ikke om det er årsaken eller en konsekvens av råten. Den nye vindskiveplanken vil definitivt være behandlet på begge sider. Noen andre tips?
Er det dumt å være gjerrig å gjenbruke de gamle vindskiveplatene? De ble litt stygge da de ble tatt ned, men jeg skylder alt på spikeren. Skikkelig dårlig produkt, små hoder, umulig å dra ut, vanskelig å bore ut. Nye skruer håper jeg vil fungere bedre.
Så finner jeg ikke samme profil på vindskiveplater i handelen i dag og har bare reserveplater hjemme som dekker halvparten av det som er tatt ned. Så enten bytter jeg de mest skadede eller så må jeg dra og kjøpe 10 m plate i morgen før regnet kommer.