Har hatt snekkere som har bygget om en smule hjemme (ny etasje på huset). På ett sted rev vi alt, både ytter- og innertak. Et nytt innertak var altså nødvendig å bygge. Dette bygget de med 4,5 m lange 2"4" cc120 (flaten er 8,8*4,5m), hver regel ble så festet i bjelkelaget på to steder (og i endene såklart).

Jeg bekymrer meg en hel del for lyd mellom etasjene og skulle helst ønske å frikoble innertaket fra bjelkelaget ovenfor. Det er altså disse festene i bjelkelaget jeg skulle ønske å ta bort. Spørsmålet er hvor tett disse sitte? Tyngden i innertaket, foruten bjelkenes egentyngde, er lekter, gips og isolering (30cm). Kan jeg ta bort festene helt eller kommer taket til å bue med tiden? Holder det kanskje med ett feste per bjelke?

Mikael_L
Uten å ha noen belegg for hva jeg skriver så sier magefølelsen min at de to festene per regel snekkeren har satt er ganske passe. Med mindre enn ett feste kan jeg love at det ikke fungerer. For en 2"4" på 4,5 meters lengde bøyer seg ned merkbart bare av sin egenvekt.

edit:
Kan man ikke i stedet vurdere metoder for å "koble av" vibrasjoner som er på vei til å overføres gjennom opphengene? F.eks. at de er av gummi eller noe sånt ...

Sist redigert:
Kjenner også intuitivt at det går mot å ha minst ett opphengingspunkt. Har også vurdert en gummivariant, men det skal jo være noe som holder i 50 år også. Har ikke kommet på noe bra ennå, forslag mottas takknemlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.