5.334 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Regnet inn under reisning av reisverk - hvilke tiltak burde ha blitt tatt?
Da vet jeg hva jeg skal spørre etter. Bekrefter han at dette er gjort korrekt og kan vise det på noen måte hadde det jo vært toppen. Men jeg gjetter at det mangler dokumentasjon.Mikael_L skrev:Så her 7 år senere bør den eneste mulige gjenværende skaden være (inaktivt) mugg.
Hvis huset etter hendelsen ble korrekt gjort og værsikret så kan det fuktige enten ha tørket opp fort nok for å slippe mugg, eller så tok opptørkingen for lang tid med resultat at det finnes innebygd mugg der nå.
Hvor alvorlig denne eventuelle muggen er akkurat nå kan man diskutere om. Hvis det ikke tilføres noe ny fukt, det er byggplast på innsiden osv så ligger det nok ganske inaktivt der nå, og bør egentlig ikke påvirke noe/noen i noen nevneverdig omfang.
Men tross alt vil jo alle selvsagt slippe mugg i sitt hus, hvor harmløst man enn kan synes det er.
Hvordan man skal avgjøre muggtvorenhet inne i en vegg som har blitt tørr vet jeg ikke. Jeg tror ikke det finnes noen skikkelig god metode. Mugghund kanskje?
Nå har jeg hørt at mugghunder ikke alltid er så pålitelige, noen ganger markeres der det ikke er noe, noen ganger blir det oversett. Ifølge hva jeg har hørt/lest. Noen andre som kanskje vet litt mer?
edit:
Du skrev "hvilke tiltak burde ha blitt tatt?".
Ja det burde
1. ha vært værsikret umiddelbart.
2. satt på varme og/eller avfukter, helst begge deler.
3. overflatebehandling revet ned i nødvendig omfang for å inspisere og fuktmåle.
4. ikke blitt bygget igjen før fuktinnholdet nådde riktig nivå.
5. skadet materiale byttet ut.
Klikk her for å svare