Vi har over flere år hatt problemer med at det regner inn i vårt gjesterom under vår balkong. I løpet av disse årene har vi hatt bygggaranti, og Byggfirmaet har da ved disse anledningene gjort tiltak som de tror skal avhjelpe problemet med at det kommer inn vann. Imidlertid har det fortsatt, og etter neste regnvær når det igjen har regnet inn, har Byggfirmaet gjort ytterligere et tiltak. Følgende tiltak som jeg husker har hittil blitt gjort over en periode på kanskje 7 år:

1. Bord langs toppen på fasadepanelet for å tette igjen luftspalten mot taket

2. Fugemasse for å tette mot vindu og dør

3. Plate for å tette mot vindu og dør

4. Fugemasse for å tette skjøten mellom tak og vegg innenfor luftspalt tak + vegg. Vanskelig å forklare, Jeg har forsøkt å vise i et av bildene. Totalt presset de i 3-4 tuber fugemasse langs hele veggen!

I tillegg har da taket innvendig blitt åpnet opp og isolasjon byttet ut/luftet ved hver anledning. Omstendighetene for at det skal skje ser ut til å være at det skal regne enten kraftig eller vedvarende og i tillegg blåse. Det kommer ikke inn noen ufattelige mengder vann, men kanskje en halv til en liter totalt. Byggfirmaets synspunkt akkurat nå er at det er kondens som kryper opp langs den platen som sitter under fasadepanelet og det vannet renner deretter ned i luftspalten langs veggen og inn i skjøten mellom tak/vegg.

Vi bor i et av 21 like hus som er rettet mot litt forskjellige himmelretninger, og tre hus har hatt problemer med at det kommer inn vann. I de to andre husene ser det ut til at tiltak nummer tre har avhjulpet problemet. I det minste har ikke vannet trengt gjennom taket innvendig til noe annet hus enn vårt.

Nå har det skjedd igjen, og neste tiltak som Byggfirmaet tenker seg er at:

5. Tette igjen ventilasjon ved platen for å unngå at kondens kan krype opp der. Helt enkelt sette en trykkimpregnert bord under platen og skru platen fast deri. Samtidig åpne opp ved mønet for å få tilstrekkelig ventilasjon i luftspalten mot vegg.

Det jeg trenger hjelp med er om dere er enige i Byggfirmaets synspunkt eller om det finnes andre potensielle kilder til at vann kommer inn? Er de tiltakene som er gjort/skal gjøres relevante? Alle synspunkter og råd settes veldig stor pris på! Jeg har lagt til noen bilder. Skal forsøke å få til et bilde i dagslys på balkongen.

• Teknisk tegning av bygningssnitt med markering av området der fugemasse ble påført for å forhindre vannlekkasje.
  • Byggetegning som viser snitt av balkong med detaljer om montering, inkludert håndtering av tetting ved hjelp av fugemasse.
  • Utsikt fra en balkong om natten, viser et opplyst vindu med gardiner. En lampe er synlig inne, og en lyskilde reflekteres på ytterveggen.
  • Bygningstegning som viser fasade av hus med markerte områder for vinduer og dører. Plan for byggreparasjon grunnet lekkasjeproblem.
Hvor er huset, og mot hvilken himmelretning vender balkongen?

Er punkt 2 at som brukt fugemassen mellom det liggende panelet mot vindusomrammingen?

J justusandersson skrev:
Hvor ligger huset og mot hvilken himmelretning ligger balkongen?
Huset ligger utenfor Uppsala og balkongen vender mot sørøst. De to andre husene som har hatt problemer har balkongen mot vest. Naboens hus ved siden av meg står parallelt med vårt hus (balkong i samme himmelretning), de har ikke hatt noen problemer.

V viktorj skrev:
Er punkt 2 at som fuget hulrommet mellom den liggende panelen mot vinduskarmer?
Fugen de la under punkt to er ved listverket rundt dør og vindu. Når de satte på metall under punkt tre, fjernet de listverket, satte metall mot vindu og dør, og deretter tilbake med listverket.

Jeg skal for øvrig se om jeg kan finne litt flere bilder i morgen som forklarer litt ytterligere.

L L.H skrev:
Fugen de la under punkt to er ved foringen rundt dør og vindu. Når de satte blikk under punkt 3 tok de bort foringen, satte på blikk mot vindu og dør og så tilbake med foringen.

Jeg skal for øvrig se om jeg kan finne litt flere bilder i morgen som forklarer litt ytterligere.
Ofte blåser det jo inn der den liggende panelen tar slutt. I hulrommet som dannes mellom panelene

Hadde balkongen ligget mot sørvest på Öckerö hadde problemet vært mer begripelig. Aktuell plassering og orientering antyder at det ikke bare er vind og regn som er årsaken. Det blir nok nødvendig å åpne opp taket i gjesterommet for fullstendig klarhet. Eventuelt må takets utførelse gjøres om.

J justusandersson skrev:
Hadde balkongen ligget mot sørvest på Öckerö hadde problemet vært mer forståelig. Nåværende plassering og orientering antyder at det ikke bare er vind og regn som er årsaken. Det blir nok nødvendig å åpne opp taket i gjesterommet for fullstendig klarhet. Eventuelt må takets utførelse gjøres om.
Taket har blitt åpnet opp i gjesterommet flere ganger helt til den oljeherdede masonitten (hvorpå de kilede bjelkene ligger). Hver gang det har regnet har man gjort dette for å tørke opp i taket. Ved en anledning åpnet man opp fra utsiden og fjernet terrassebord, takpapp, rupanel og det var da man la i fugemasse langs hele skjøten gjesteromstak/overromsvegg.

Det er bare ved vedvarende regn og relativt vindfulle forhold at det regner inn, så klart kan deres forklaring være den rette. Dog synes jeg jo at all fugemassen man la på burde gjort noen forskjell i mengde vann som kom ned gjennom taket, men det gjorde det ikke. Vet også at han gjorde det grundig, men visst, det er nok at det har dannet seg en liten glippe for at samme vannmengde skal finne veien ned.

Da synes jeg man bør gjøre om takkonstruksjonen. Erstatte nåværende tettesjikt med et diffusjonsåpent slikt og tetter til luftspalten.

V viktorj skrev:
Ofte blåser det jo inn der den liggende panelen tar slutt. I hulrommet som dannes mellom panelene
I dette tilfellet sitter det da en metallplate nederst så vannet må vandre et stykke før det kommer innenfor panelen. Om det så gjør det, kan det deretter renne langs lektene ned på luftspalten over gjesterommet og i skjøten mot veggen luftspalte. Dette er i alle fall den rådende teorien.

Her er litt flere bilder av balkongen og hva man gjorde i tiltak 4 og nå under tiltak 5.

Bilde 1
Nederst mot masoniten langs veggen innenfor luftspalten mot utvendig gips har man altså lagt fugemasse for å tette sprekken der man mener vannet kommer ned inn i gjesterommet. Takpappen er for å tette et hull de åpnet opp under utredningen.

Bilde 2
Bilde tatt nå når de har gjort tiltak 5. I underkanten ser man platen som teorien er at vannet vandrer opp innenfor. Rett over der det regner inn (venstre for døren) har de satt inn en trykkimpregnert planke under platen og limt den fast der.

Bilde 3
Under platen over der det ikke regner inn (høyre for døren) har de trykket inn en slik list for å stoppe luftgjennomstrømningen.

• Bilde av en balkongkonstruksjon med tetningsmasse langs en spalte ved siden av en treplate. Takpapp dekker et område forseglet med fugemasse.
  • En elektrisk sag ligger på et snødekt gulv ved veggen, ved siden av en stige og en planke. Veggen har et vindu og en elektrisk uttak.
  • En hånd som holder en grå list som brukes til å stoppe luftgjennomstrømning under en balkongreparasjon. Bakgrunnen viser en dør og snø.
Sist redigert:
I forrige uke oppdaget jeg at det regnet inn igjen til tross for tiltak 5. Neste plan er nå å åpne opp blekket under døren for å se hvordan det ser ut og vurdere neste tiltak. Det er direkte under døren at regnet kommer inn i gjesterommet, så det er ikke så søkt å tro at feilen ligger her. Dog har man jo åpnet opp gulvet tidligere, men da kan man ha unnlatt å fjerne akkurat blekket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.