O olofh skrev:
gradskive: [media][lenke]
I videoen så får man en grad gratis, hvilket gjør at det går an å regne ut resten. Men om jeg ikke har noen grad i det hele tatt da?

M Förstagångsköparen skrev:
I videon så får man en grad gratis, vilket gör att det går att räkna ut resten. Men om jag ikke har noen grad i det hele tatt da?
Da må du bestemme den første vinkelen, altså hvor mye støtten skal lene.

FredrikR FredrikR skrev:
Da får du bestemme første vinkelen, altså hvor mye støtten skal skråne.
Okei! Men hvordan skal jeg bestemme det? Vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre det

Holde opp listen der den skal sitte og tegne av, noen ganger må man grovkappe biten først for å få den på plass. Hvordan bestemmer man vinkelen? Enten sikter du inn listen så det ser bra ut, eller så sikter du inn listen mellom hjørnene, eller sikter på en annen list eller bare satser på 45 graders vinkel. Noen ganger vet man ikke hvor langt man skal ha mellom skruer eller hvor bredt eller langt man vil ha et spesielt mål, jeg pleier å forholde meg til tallet 16, virker det målet rimelig kjører jeg på det og det fungerer overraskende bra :-)

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
I videoen så får man en grad gratis, hvilket gör at det går å regne ut resten. Men om jeg ikke har noen grad i det hele tatt da?
Da får du gjøre en kvalifisert gjetning.
45-graders vinkler er (etter 90-graders), absolutt vanligst. Om du har mulighet til å bruke en 45-graders vinkel gjør du det. Ellers kanskje 60 grader er passende? Eller 30? Og om alle "standardvinkler" passer dårlig, da må du velge en annen vinkel.
Men dette med å måle pleier ofte å være vanskelig. Det er derfor så mange anbefaler at du skal tegne av i stedet. Som i ditt eksempel i trådstarten: Grovkapp en bit i passende lengde. Legg den mot ditt bygg, og tegn der du synes det ser pent ut. Om vinklene deretter blir 45 eller 41 spiller som oftest ingen rolle.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Okei! Men hvordan skal jeg bestemme det? Vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre
Be noen i din nærhet bestemme for deg? ;)

• Haha
PatrikJo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Be noen i din nærhet bestemme for deg?
Hvilket ikke er en dum idé, noen ganger trenger man hjelp til å komme over terskelen -)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Be noen i din nærhet bestemme for deg? ;)
Hva mener du med bestemme? Man kan vel ikke bare finne på en vinkel? Da blir det jo feil om man ikke gjetter riktig? :surprised:

Hva mener du med bestemme? Man kan vel ikke bare finne på en vinkel? Da blir det jo feil om man ikke gjetter riktig? :surprised:
Klart du... man kan, spør oss når sagen er kjøpt så skal vi hjelpe deg. ;)(y)

Noe eller noen må bestemme hvordan f.eks. en støtte skal lutes, dette gjør at første vinkelen/kappingen gir seg selv, den andre får du kjøpet.

Hva mener du med bestemme? Man kan vel ikke bare finne på en vinkel? Da blir det jo feil hvis man ikke gjetter riktig? :surprised:
Jo, du bestemmer selv hvilken helling regelen skal ha. Da får du den første vinkelen 'gratis'
Edit: påstår jeg som alltid sager feil.......

Hva mener du med å bestemme? Man kan vel ikke bare finne på en vinkel? Da blir det jo feil om man ikke gjetter riktig? :surprised:
Kommer an på inngangsverdiene, skal det være pent eller holdbart, ofte er pent holdbart. Skikkelige skråstivere, solide innfestinger gjør underverker, du kommer til å gjette riktig, kjør på, tør å gjøre riktig ;-)

Jeg er helt nybegynner på snekring. En ting jeg gjerne vil lære meg å gjøre raskt og enkelt er å beregne vinkler slik at man får en regel til å passe i en skrå vinkel mellom to andre regler.

Jeg ser på en film der en fyr bygger en benk, og som dere ser på bildet har han skåret ut en regel som er skrå og passer fint der. Hvordan vet han i hvilken vinkel han skal kappe den skrå reglen? Finnes det en enkel måte å gjøre dette på?
Finnes flere måter på en 90 graders vinkel kan man beregne Hypotenusen (side A x Side A + Side B x Side B og ta kvadratroten av dette.

Snekkervarianten er at en trekant alltid har summen 180 grader har man da en 90 graders vinkel så er "mellomvinklenes" vinkler 90 grader delt med 2 snitt dvs 45 grader.
For snekkervarianten trengs ingen kalkulator eller direkte matematikkunnskaper det holder å vite at en trekants vinkelsummer alltid er 180 grader

På bildet ser det ikke ut som 2 stk 45 grader det kan være 60+30 grader (er jo også de 90 grader som mangler i en trekant.)

Kanskje dårlig forklart?

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
D droopy skrev:
Finnes flere måter på en 90 graders vinkel kan man regne ut Hypotinusen (side A x side A + side B x side B og ta kvadratroten av dette.

Snekkervarianten er at en trekant alltid har summen 180 grader har man da en 90 graders vinkel så er "mellomstykkenes vinkler 90 grader delt med 2 snitt dvs 45 grader.
For snekkervarianten trengs ingen kalkulator eller direkte matematikkkunnskaper det holder med å vite at en trekants vinkelsummer alltid er 180 grader.

På bildet ser det ikke ut som 2 stk 45 grader det kan være 60+30 grader (er jo også de 90 grader som mangler i en trekant.)

Kanskje dårlig forklart?
Bra forklart synes jeg.
Som uutdannet i både matematikk, geometri og snekring pleier jeg å prøve meg frem. Til slutt lærer man seg og sager feil færre ganger (men feil kommer man alltid til å sage iblant)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.