Dette er noe for forumets mattegenier å gruble på.

Jeg holder på å reise opp en vegg som er 45 grader i vinkel mot et tak som er 41.5(?) grader. Jeg hadde håpet å kunne bruke litt matte for å regne ut i hvilke vinkler jeg skal gerre stolpene i, men det var ikke helt enkelt.

Noe som kompliserer det for meg er også at de tilstøtende veggene er rettvinklede (jeg bygger altså et rektangulært rom der et hjørne er kuttet i 45 grader) og at vinkelen på overliggeren skiller seg fra hverandre i de to møtene med de tilknyttede veggene. I tilknytning mot veggen som går parallelt med yttervegg og møne er det 41.5 grader, mens i møtet mot veggen som går mellom møne og yttervegg er det kanskje rundt 30 grader.

Det bør ifølge mitt hode altså innebære at vinklene som de stående stenderne på 45-gradersveggen skal gerres i, vil være forskjellige avhengig av hvor på veggen de skal stå?

Kristofferm Kristofferm skrev:
Dette er noe for forumets mattesniller å gruble på.

Jeg holder på å regle opp en vegg som er 45 grader i vinkel mot et tak som er 41.5(?) grader. Jeg hadde håpet å kunne bruke litt matte for å regne ut i hvilke vinkler jeg skal gere stolpene i men det var ikke helt enkelt.

Noe som gjør det vanskelig for meg er også at de tilknyttende veggene er rettvinklede (jeg bygger altså et rektangulært rom der et hjørne er avskjært i 45 grader) og at vinkelen på overliggeren skiller seg fra hverandre i de to møtene med de tilknyttende veggene.
I tilknytning mot veggen som går parallelt med yttervegg og møne er det 41.5 grader mens i møtet mot veggen som går mellom møne og yttervegg er det kanskje rundt 30 grader.

Det bør ifølge hodet mitt altså innebære at vinklene som de stående reglene på 45-gradersveggen skal geres i vil være forskjellige avhengig av hvor på veggen de skal stå?
Skal veggen du bygger på noen måte avlaste en annen vegg/taket?

P Pumabjörnen skrev:
Skal veggen du bygger på noen måte avlaste en annen vegg/taket?
Nei, men den skal flislegges så den trenger å være stabil.

Nei, men den skal flislegges så den må være stabil.
Har du allerede kjøpt reglene til veggen?
I så fall råder jeg deg til å bruke stålregler og skinner, mye lettere å arbeide med når det kommer til vinkler imo, spesielt om veggen ikke er bærende på noen måte.

Den typen stabilitet du etterspør til flisene oppnås ikke ved at reglen i veggen står i "spenn", men gjennom korrekt regelavstand samt riktig bakliggende platemateriale.

Du har vel en kapp- og gjærsag? Ta en regelspillbit og still inn de vinklene som er kjente (45 og 41,5?) på den og test.

K Kane skrev:
Du har vel en kap- og gjærsag? Ta en regelspillbit og still inn de vinklene som er kjente (45 og 41,5?) på den og test.
Ja, det er jo nøyaktig hva jeg hadde ønsket å slippe. :rofl:

Siden det er 45 grader diagonalt over en annen vinklet flate hjelper ikke de kjente vinklene noe. Jeg havner et sted nær 30/30 grader på den første reglen.

Sist redigert:
Ja det er jo nøyaktig hva jeg ville ha unngått. :rofl:

Siden det er 45 grader diagonalt over en annen vinklet overflate hjelper ikke de kjente vinklene noe. Jeg havner et sted nær 30/30 grader på første reglen.
Nå tegnet jeg det opp i 3D og 32/32 skal det være med 41,5 graders takvinkel og 45 grader veggvinkel. Har du funnet det ut selv nå med litt testing?

K Kane skrev:
Nu tegnet jeg det i 3D og 32/32 skal det være med 41,5 graders takvinkel og 45 graders veggvinkel. Har du funnet ut av det selv nå med litt testing?
Jeg havnet på 29/31 grader med rundt en halv grad pluss/minus i diff. Finnes jo ingen eksakte vinkler i et hus fra 1951.:rofl:

Vinklene var også de samme hele veien, det var en synsbedrag at det skulle være noe annet. Det trengtes litt banning og et par feilklipp før jeg fikk alt til å stemme.

Overligger i plåt hadde nok vært komfortabelt å bruke som Pumabjørnen anbefalte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.