Da står man der, dagen før husleveranse, svillen er spikret fast og det høljregner. Ifølge prognosene regner det resten av dagen og frem til tidlig morgen når huset leveres. Det finnes ingenting i nærheten av svillen der vannet blir stående (vis av tidligere regnskurer) og veggblokkene er jo innplastet så regnet skal ikke komme til isolasjonen ifølge leverandøren, noe jeg har forstått er det viktigste. Etter montering sørger vi selvsagt for å dekke over alt så godt det går.
Hvor farlig er det egentlig med våt svill ved stommyleveranse, og klarer man oftest fukt fra regnvann gjennom å kjøre byggvifter og avfuktere? Man blir jo bekymret, men vårt hus kan jo umuligvis være det første huset som ble bygget i regn i dette landet?
Har noen noen (gjerne beroligende) erfaringer?
Hvor farlig er det egentlig med våt svill ved stommyleveranse, og klarer man oftest fukt fra regnvann gjennom å kjøre byggvifter og avfuktere? Man blir jo bekymret, men vårt hus kan jo umuligvis være det første huset som ble bygget i regn i dette landet?
Har noen noen (gjerne beroligende) erfaringer?
Det er aldri bra med fukt i innebygd materiale. Kommer syleen til å få tørke når veggene først er montert? Man pleier å dekke syllen under montering for deretter å fjerne det ved montering av vegger. Hva slags leverandør har du?
Plata på mark med ikke impregnert syll. Veggene er for det meste kledd med sponplater, det er åpent på noen steder for rørføring.
Det sitter jo spikerslag og plater for syllen nesten overalt, så om den får mulighet til å tørke vet jeg ikke. Ekeforshus er leverandør.
Det sitter jo spikerslag og plater for syllen nesten overalt, så om den får mulighet til å tørke vet jeg ikke. Ekeforshus er leverandør.
Be byggmesteren måle fuktigheten før montering, fuktige materialer får ikke bygges inn. Husker ikke riktig hvilken prosentsats som er godkjent, men det ligger rundt 17-18% om jeg ikke husker feil. Din syll vil bli regnet som innebygd.
Thomas Lundquist
Utestengt
· Stockholm
· 745 innlegg
Thomas Lundquist
Utestengt
- Stockholm
- 745 innlegg
Syllen holder skyhøy fuktighet nå og bør ned til 12 maks 14 %. Du må ta noen stikkprøver med fuktmåler som har nåler som du slår inn i syllen om en eller et par uker. Finnes til leie.
Hvordan festes veggblokkene i syllen?
Jeg har bygget et par laftehus på plate og det tok måneder før vi kunne slå igjen veggene. Dette til tross for rettet avfuktning av syll.
I verste fall må man sage opp sponplaten ca 30 cm fra gulvet, brette opp plasten og kanskje til og med skjære ut isolasjonen. Men det er i verste fall og er ikke så farlig.
Hvordan festes veggblokkene i syllen?
Jeg har bygget et par laftehus på plate og det tok måneder før vi kunne slå igjen veggene. Dette til tross for rettet avfuktning av syll.
I verste fall må man sage opp sponplaten ca 30 cm fra gulvet, brette opp plasten og kanskje til og med skjære ut isolasjonen. Men det er i verste fall og er ikke så farlig.
Klikk her for å svare