Hei!

Vi holder på å bygge et hus på totalentreprise av et større byggefirma, trerammekonstruksjon med mineralull som senere skal pusses (ventilert fasade). Den utvendige fasadeisoleringen er på plass og er til største del, men ikke helt dekket av vindsperreplater og fasadeplater. I helgen kom det jo som kjent en del regn i kombinasjon med vind, og jeg antar at den åpne isolasjonen på kortsiden nærmest taket har blitt våt, og jeg antar (?) at det da også kan ha rent vann derfra og nedover, altså under platene som er satt opp mot isoleringen lenger ned. Nå lurer jeg litt på om dette er noe man burde være bekymret for (= presse byggherren på?) Eller er det OK så lenge det får tørke opp? Jeg har ikke sett at man har beskyttet noe av husene som ligger i området.

Takk fra en lekmann.

Sist redigert:
Ifølge AB04 (som man ofte anvender ved større byggeprosjekter) er entreprenøren ansvarlig for evt. oppståtte skader fra entreprisen. Dere bør påvise denne feilen, for det kan koste entreprenøren dyrt i fremtiden ved eventuelle fuktskader.

Se AB 04 Kap. 5 § 8 & 9

Takk for svar. Spurte byggmesteren som mente at det ikke burde være et problem da eventuell fukt i veggen ville vandre gjennom vindsperreplatene og ut. Altså at det tørker selv etter at man har bygget inn isoleringen.

Er dere enige?

S
Vixen skrev:
Takk for svar. Spurte byggefirmaet som mente at det ikke burde være et problem da eventuell fukt i veggen ville vandre gjennom vindsperreplatene og ut. Altså at det tørker selv etter at man har bygget inn isolasjonen.

Er dere enige?
Jeg er ikke enig hvis isolasjonen er mer våt enn noen overfladiske dråper. Man pleier jo å ville tørke ut huset skikkelig før man bygger inn noe, nettopp på grunn av fukt.

Det var min kommentar til byggmesteren også, han hevdet da at vindsperreskivene er diffusjonsåpne nettopp for at eventuell fukt skal kunne tørke innenfra.

Hemmakatten
Jeg er riktignok bare amatør men ville bekymret meg for fremtidige fuktskader og ville ansatt en takstmann for å kontrollere fuktigheten. Å bygge inn fukt og si at den forsvinner av seg selv høres helt gal ut.

Ja, skal så klart ta det opp ved sluttbesiktigelsen før innflytting i desember. Problemet med å være lekmann er at man lett blir bortforklart, jeg har vanskelig for å hevde det motsatte når byggmesteren sier at dry tørker ifølge ovsn. Det skal sies at de faktisk lot være å dekke helt et par dager etter uværet for å tørke opp.

Hemmakatten
Om det er en skade er det viktig å få vite det nå mens veggen er åpen og det er mulighet til å rette opp ganske enkelt. Som jeg skrev tidligere ville jeg ha engasjert egen takstmann for kontroll nå.

Jeg hadde bums ringt kontrollansvarlig for bygget og krevd at ingenting bygges igjen av det som er fuktig før denne har sett på det. Bygge inn fukt er normalt et stort, stort nei.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.