Skal bygge oss en maskinhall med målene 12x9.6 og trenger å ha 12m spennvidde på takstolene (27 graders helling gjør at snøen faller av på sidene, eller kreves det mer?). Det jeg lurer på er hvilken klasse på regelverket jeg vil trenge for å bære opp alt? 145x45(+45x45 liggende innv) 60cc.??

med de målene er det nok til at man gjør en korrekt beregning og ikke bare gjetter.

Jo akkurat, tenkte nettopp om det er noen som sitter på beregningsprogram el likn.

Takk for linken, vært å kikket på svensktträ siden men ble bare svimmel... Bra lathund! Undrer om jeg formulerte spørsmålet litt dumt, jeg tenkte på ytterveggens stendere, hvilken klasse de skal ha, og tykkelse?

Jaha :P

45*145 ser ut til å være det Lövångers kjører med på sitt store, så det holder nok.
Kommer vel litt an på hvor mye isolasjon du har tenkt å få inn. 145 stående +45 på tvers eller 175+45

Veggstenderne dimensjoneres så godt som alltid i den dimensjon de er på grunn av at man vil få inn tilstrekkelig med isolasjon. Jeg vil tippe at 45x95 er tilstrekkelig, men det avhenger jo av mange ting, som høyde på veggene og om de skal kles med plater eller lignende!

145 + 45 hadde jeg tenkt, mesteparten av varmen forsvinner gjennom tak har jeg hørt så der skal man isolere bra :)

Hadde tenkt å ha ca 3.8 i takhøyde, skal inn med bilheis i fremtiden. Så i tabellen maks 2.5m høyde for sånne takstoler, hva kreves ved høyere vegger?? Hva er standardlengder deromkring på lekter i de fleste butikker?? Blir blikk utvendig og innvendig, og i taket.
Som noen klok sa: isolere gjør man en gang, betale for varme gjør man resten av livet.

Sist redigert:
  • Liker
corre
  • Laddar…
Skal du ha W takstoler eller en annen modell? 300mm er vel minimum der, ganske hyggelig med kaldt lager der oppe også.

m800sweden skrev:
145 + 45 hadde jeg tenkt, meste varmen far gjennom tak har jeg hørt så der skal man isolere bra :)
Det der er en gammel seiglivet myte. Varme stiger ikke, derimot stiger varm luft. Så lenge det er tett (diffusjonsplast) så kommer mengden energi som lekker ut gjennom taket bare være forsvinnende høyere enn gjennom veggene (på grunn av at det er noe varmere nær taket enn ved veggen i snitt).

Derimot så er det oftest enklere å isolere i taket enn i veggen da man ikke stjeler noen gulvflate.

corre skrev:
Skal du ha W takstoler eller en annen modell? 300mm er vel minimum der, ganske trivelig med kaldt lagerrom der oppe også.
W-stoler blir det nok, kanskje kjøper ferdige takstoler

m800sweden skrev:
W-stoler blir det nok, kanskje kjøper ferdige takstoler
Ferdige takstoler er ikke så dyrt som man kan tro. Fattern handlet sist takstoler med spennvidde på 15m og har for meg at de gikk på ca 2500+mva.

Edit: Huset er på 50x15m.

Kjøper du stolene så får du CE og konstruksjonstegning samt beregningene til byggetillatelsen på "kjøpet".

Produserer du dem selv må du ha en konstruktør el tilsvarende som bekrefter det

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.