Skal bygge oss en maskinhall med målene 12x9.6 og trenger å ha 12m spennvidde på takstolene (27 graders helling gjør at snøen faller av på sidene, eller kreves det mer?). Det jeg lurer på er hvilken klasse på regelverket jeg vil trenge for å bære opp alt? 145x45(+45x45 liggende innv) 60cc.??
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
med de målene er det nok til at man gjør en korrekt beregning og ikke bare gjetter.
Jo akkurat, tenkte nettopp om det er noen som sitter på beregningsprogram el likn.
For byggetillatelse trenger du en konstruksjonstegning med beregninger.
Det finnes hurtigguider. F.eks. Svenskt Trä.
Der angir man Klasse C24 med dimensjon 45*220 ved 12m
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c
Det finnes hurtigguider. F.eks. Svenskt Trä.
Der angir man Klasse C24 med dimensjon 45*220 ved 12m
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c
Takk for linken, vært å kikket på svensktträ siden men ble bare svimmel... Bra lathund! Undrer om jeg formulerte spørsmålet litt dumt, jeg tenkte på ytterveggens stendere, hvilken klasse de skal ha, og tykkelse?
Veggstenderne dimensjoneres så godt som alltid i den dimensjon de er på grunn av at man vil få inn tilstrekkelig med isolasjon. Jeg vil tippe at 45x95 er tilstrekkelig, men det avhenger jo av mange ting, som høyde på veggene og om de skal kles med plater eller lignende!
145 + 45 hadde jeg tenkt, mesteparten av varmen forsvinner gjennom tak har jeg hørt så der skal man isolere bra 
Hadde tenkt å ha ca 3.8 i takhøyde, skal inn med bilheis i fremtiden. Så i tabellen maks 2.5m høyde for sånne takstoler, hva kreves ved høyere vegger?? Hva er standardlengder deromkring på lekter i de fleste butikker?? Blir blikk utvendig og innvendig, og i taket.
Som noen klok sa: isolere gjør man en gang, betale for varme gjør man resten av livet.
Som noen klok sa: isolere gjør man en gang, betale for varme gjør man resten av livet.
Sist redigert:
Det der er en gammel seiglivet myte. Varme stiger ikke, derimot stiger varm luft. Så lenge det er tett (diffusjonsplast) så kommer mengden energi som lekker ut gjennom taket bare være forsvinnende høyere enn gjennom veggene (på grunn av at det er noe varmere nær taket enn ved veggen i snitt).m800sweden skrev:
Derimot så er det oftest enklere å isolere i taket enn i veggen da man ikke stjeler noen gulvflate.
Klikk her for å svare